Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Boldrini do Nascimento, Anna Carolina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Uébe Mansur, André Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83090
Resumo: The scenario of transformations experienced today brought the need to rethink the educational context. As a possibility of redefining pedagogical work, active methodologies are an important strategy for today's learners. The purpose of this article is to point out active methodologies as a potential resource for learning Spanish in Integrated High School. To this end, propose a didactic unit as a product of a master's degree investigation in Professional and Technological Education. For theoretical foundation, we used the work of Zabala (1998) on educational practices from the conception of integral formation. The unit was applied in classes of the Integrated Food Technician course at a Federal Institute. In the methodology, a qualitative approach and action research were used as a form of investigation (TRIVIÑOS, 1987; TRIPP, 2005). The results of the application of the unit show that active methodologies are a potential alternative to promote the learning of Spanish as a foreign language in integrated education.
id UFSC-24_4663ecde2ddd29440db0a5244a14da55
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/83090
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High SchoolUnidad didáctica basada en metodologías activas para el aprendizaje del Español en enseñanza Media Integrada Unidade didática baseada em metodologias ativas para aprendizagem da Língua Espanhola no Ensino Médio Integrado The scenario of transformations experienced today brought the need to rethink the educational context. As a possibility of redefining pedagogical work, active methodologies are an important strategy for today's learners. The purpose of this article is to point out active methodologies as a potential resource for learning Spanish in Integrated High School. To this end, propose a didactic unit as a product of a master's degree investigation in Professional and Technological Education. For theoretical foundation, we used the work of Zabala (1998) on educational practices from the conception of integral formation. The unit was applied in classes of the Integrated Food Technician course at a Federal Institute. In the methodology, a qualitative approach and action research were used as a form of investigation (TRIVIÑOS, 1987; TRIPP, 2005). The results of the application of the unit show that active methodologies are a potential alternative to promote the learning of Spanish as a foreign language in integrated education.El escenario de transformaciones vivido hoy trajo la necesidad de repensar el contexto educativo. Como posibilidad de redefinición del trabajo pedagógico, las metodologías activas son una estrategia importante para los educandos de hoy. El propósito de este artículo es señalar las metodologías activas como un recurso potencial para el aprendizaje del español en la Educación Secundaria Integrada. Para ello, proponemos una unidad didáctica como producto de una investigación de maestría en Educación Profesional y Tecnológica. Para la fundamentación teórica, se utilizó el trabajo de Zabala (1998) sobre las prácticas educativas desde la concepción de la formación integral. La unidad fue aplicada en clases del curso de Técnico Integrado en Alimentos en un Instituto Federal. En la metodología, se utilizó como forma de investigación un enfoque cualitativo y la investigación acción (TRIVIÑOS, 1987; TRIPP, 2005). Los resultados de la aplicación de la unidad muestran que las metodologías activas son una alternativa potencial para promover el aprendizaje del español como lengua extranjera en la educación integrada.: O cenário de transformações vivenciado nos dias atuais trouxe a necessidade de se repensar o contexto educacional.  Como possibilidade de ressignificação do trabalho pedagógico, as metodologias ativas configuram como estratégia importante para os aprendizes de hoje. O objetivo deste artigo é apontar as metodologias ativas como recurso potencial para aprendizagem do espanhol no Ensino Médio Integrado. Para tanto, apresenta-se a proposta de uma unidade didática produto de investigação de mestrado em Educação Profissional e Tecnológica. Para fundamentação teórica, utilizou-se o trabalho de Zabala (1998) sobre práticas educativas a partir da concepção de formação integral. A unidade foi aplicada em turmas do curso Técnico Integrado de Alimentos de um Instituto Federal. Na metodologia, utilizou-se a abordagem qualitativa e a pesquisa-ação como forma de investigação (TRIVIÑOS, 1987; TRIPP, 2005). Os resultados da aplicação da unidade evidenciam que metodologias ativas configuram como alternativa potencial para promover a aprendizagem do espanhol como língua estrangeira no ensino integrado. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83090Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7995-8007Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7995-8007Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7995-80071984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83090/51413http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Boldrini do Nascimento, Anna CarolinaUébe Mansur, André Fernando 2022-08-22T12:12:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/83090Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:46.427607Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
Unidad didáctica basada en metodologías activas para el aprendizaje del Español en enseñanza Media Integrada
Unidade didática baseada em metodologias ativas para aprendizagem da Língua Espanhola no Ensino Médio Integrado
title Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
spellingShingle Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
Rodrigues Boldrini do Nascimento, Anna Carolina
title_short Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
title_full Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
title_fullStr Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
title_full_unstemmed Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
title_sort Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School
author Rodrigues Boldrini do Nascimento, Anna Carolina
author_facet Rodrigues Boldrini do Nascimento, Anna Carolina
Uébe Mansur, André Fernando
author_role author
author2 Uébe Mansur, André Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues Boldrini do Nascimento, Anna Carolina
Uébe Mansur, André Fernando
description The scenario of transformations experienced today brought the need to rethink the educational context. As a possibility of redefining pedagogical work, active methodologies are an important strategy for today's learners. The purpose of this article is to point out active methodologies as a potential resource for learning Spanish in Integrated High School. To this end, propose a didactic unit as a product of a master's degree investigation in Professional and Technological Education. For theoretical foundation, we used the work of Zabala (1998) on educational practices from the conception of integral formation. The unit was applied in classes of the Integrated Food Technician course at a Federal Institute. In the methodology, a qualitative approach and action research were used as a form of investigation (TRIVIÑOS, 1987; TRIPP, 2005). The results of the application of the unit show that active methodologies are a potential alternative to promote the learning of Spanish as a foreign language in integrated education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83090
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83090
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83090/51413
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7995-8007
Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7995-8007
Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7995-8007
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051421405741056