The oral production in an italian textbook for foreigners

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jefferson Evaristo do Nascimento
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gullo, Annita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p966
Resumo: This paper will analyze an Italian didactic book for foreigners – Chiaro! A1 – addressing specifically its oral production activities from three specific Didactic Units (UD). Considering the information offered by the book in its prologue and the activities indicated by it focused on communication, we will investigate how effective the information is, and how the language is understood within the manual. We will be adopting the Common European Framework of Reference for Languages (QCER) (CONSEJO DE EUROPA, 2002) and the Communicative Competence (HYMES, 1972; BALBONI, 2002; MAINGUENEAU, 2004) as our methodological and theoretical basis inserted in a larger educational context of language teaching and learning from a Communicative Approach (ALMEIDA FILHO, 2010; RICHARDS, 2006; RICHARDS; RODGERS, 2003; BORNETTO, 1998). Our conclusions point out to a possible inadequacy in the use of the "communicative" terminology for the handbook.
id UFSC-24_47956ab181e4adf08e81373ddf72a4f4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/41382
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling The oral production in an italian textbook for foreignersLa producción oral en manuales de italiano para extranjerosA produção oral em um livro didático de italiano para estrangeirosThis paper will analyze an Italian didactic book for foreigners – Chiaro! A1 – addressing specifically its oral production activities from three specific Didactic Units (UD). Considering the information offered by the book in its prologue and the activities indicated by it focused on communication, we will investigate how effective the information is, and how the language is understood within the manual. We will be adopting the Common European Framework of Reference for Languages (QCER) (CONSEJO DE EUROPA, 2002) and the Communicative Competence (HYMES, 1972; BALBONI, 2002; MAINGUENEAU, 2004) as our methodological and theoretical basis inserted in a larger educational context of language teaching and learning from a Communicative Approach (ALMEIDA FILHO, 2010; RICHARDS, 2006; RICHARDS; RODGERS, 2003; BORNETTO, 1998). Our conclusions point out to a possible inadequacy in the use of the "communicative" terminology for the handbook.En este artigo analizaremos un manual de italiano para extranjeros – Chiaro! A1 – con el objetivo de observar especialmente sus actividades de Producción Oral a partir de tres Unidades Didácticas en específico. Al considerar las informaciones ofrecidas por el manual en su autopresentación y la realización de las actividades indicadas por el manual con base en la comunicación, investigaremos de qué forma dichas actividades se efectivan y cómo se entiende la lengua en el manual del profesor de dicho material. Como base teórica y metodológica, nos basaremos en el Cuadro Común Europeo de Referencia (CONSEJO DE EUROPA, 2002) y en el concepto de Competencia Comunicativa (HYMES, 1972; BALBONI, 2002; MAINGUENEAU, 2004), insertado en un contexto más amplio de enseñanza y aprendizaje de lenguas a partir del Enfoque Comunicativo (ALMEIDA FILHO, 2010; RICHARDS, 2006; RICHARDS; RODGERS, 2003; BORNETTO, 1998). Nuestros resultados apuntan a una posible inadecuación en el uso de la terminología "comunicativa" para el manual.Neste artigo analisaremos um livro didático de italiano para estrangeiros – a saber, Chiaro! A1 – observando em especial as suas atividades de Produção Oral a partir de três Unidades Didática (UD) em específico. Considerando as informações oferecidas pelo livro em sua apresentação e a realização das atividades indicadas pelo livro como tendo foco na comunicação, investigaremos de que forma elas se efetivam e como a língua é entendida no manual. Como base teórica e metodológica, nos valeremos dos pressupostos do Quadro Comum Europeu de Referência (QCER) (CONSEJO DE EUROPA, 2002) e da Competência Comunicativa (HYMES, 1972; BALBONI, 2002; MAINGUENEAU, 2004), inserida num contexto maior de ensino e aprendizagem de línguas a partir de uma Abordagem Comunicativa (ALMEIDA FILHO, 2010; RICHARDS, 2006; RICHARDS;RODGERS, 2003; BORNETTO, 1998). Nossas conclusões apontam para uma possível inadequação no uso da terminologia “comunicativa” para o manual.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2015-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p96610.5007/1984-8412.2015v12n4p966Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 4 (2015); 966-982Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 4 (2015); 966-982Fórum Linguístico; v. 12 n. 4 (2015); 966-9821984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p966/31084Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jefferson Evaristo do NascimentoGullo, Annita2017-09-04T18:02:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/41382Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:26.171332Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The oral production in an italian textbook for foreigners
La producción oral en manuales de italiano para extranjeros
A produção oral em um livro didático de italiano para estrangeiros
title The oral production in an italian textbook for foreigners
spellingShingle The oral production in an italian textbook for foreigners
Silva, Jefferson Evaristo do Nascimento
title_short The oral production in an italian textbook for foreigners
title_full The oral production in an italian textbook for foreigners
title_fullStr The oral production in an italian textbook for foreigners
title_full_unstemmed The oral production in an italian textbook for foreigners
title_sort The oral production in an italian textbook for foreigners
author Silva, Jefferson Evaristo do Nascimento
author_facet Silva, Jefferson Evaristo do Nascimento
Gullo, Annita
author_role author
author2 Gullo, Annita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jefferson Evaristo do Nascimento
Gullo, Annita
description This paper will analyze an Italian didactic book for foreigners – Chiaro! A1 – addressing specifically its oral production activities from three specific Didactic Units (UD). Considering the information offered by the book in its prologue and the activities indicated by it focused on communication, we will investigate how effective the information is, and how the language is understood within the manual. We will be adopting the Common European Framework of Reference for Languages (QCER) (CONSEJO DE EUROPA, 2002) and the Communicative Competence (HYMES, 1972; BALBONI, 2002; MAINGUENEAU, 2004) as our methodological and theoretical basis inserted in a larger educational context of language teaching and learning from a Communicative Approach (ALMEIDA FILHO, 2010; RICHARDS, 2006; RICHARDS; RODGERS, 2003; BORNETTO, 1998). Our conclusions point out to a possible inadequacy in the use of the "communicative" terminology for the handbook.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p966
10.5007/1984-8412.2015v12n4p966
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p966
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2015v12n4p966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p966/31084
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 4 (2015); 966-982
Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 4 (2015); 966-982
Fórum Linguístico; v. 12 n. 4 (2015); 966-982
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419002404864