The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Rosely Diniz da Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14nespp2537
Resumo: In this research based on the studies of the Discourse Analysis, we propose to analyze how students from a Language and Literature Course of Universidade Federal do Rio Grande (FURG) move their discourses over the Portuguese language. The corpus has been collected for nine years, always on the first day of class, when they were invited to write about why they chose to study Language and Literature in the University. Through this theme, the ideological issue, the power relations, and the senses effect present therein are observed by triggering three key concepts studied by Ernst (2011): the lack, the excess and the strangeness. Therefore, from the marks left in the discourses of those university students as well as from their identifications with certain discourse formations, gestures of interpretation are mobilized. Such will allow us to analyze the ways of saying and not-saying about/in the language and, ultimately, how the sense effects in those specific discourses are produced.
id UFSC-24_594945e207f4415413ff99648fee03bc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/47414
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese languageLos efectos de la falta, del exceso y del extrañamiento en los discursos sobre la lengua portuguesaOs efeitos da falta, do excesso e do estranhamento nos discursos sobre a língua portuguesa In this research based on the studies of the Discourse Analysis, we propose to analyze how students from a Language and Literature Course of Universidade Federal do Rio Grande (FURG) move their discourses over the Portuguese language. The corpus has been collected for nine years, always on the first day of class, when they were invited to write about why they chose to study Language and Literature in the University. Through this theme, the ideological issue, the power relations, and the senses effect present therein are observed by triggering three key concepts studied by Ernst (2011): the lack, the excess and the strangeness. Therefore, from the marks left in the discourses of those university students as well as from their identifications with certain discourse formations, gestures of interpretation are mobilized. Such will allow us to analyze the ways of saying and not-saying about/in the language and, ultimately, how the sense effects in those specific discourses are produced.En esta pesquisa, anclada en los estudios del Análisis del Discurso de línea francesa, proponemos analizar de que forma los alumnos de Licenciatura de Letras, de la ‘Universidade Federal do Rio Grande’ (FURG), movilizan sus discursos acerca de la Lengua Portuguesa. El corpus fue recopilado en un periodo de nueve años, siempre en el primer día de clase de los académicos, cuando se les pidió escribir por qué eligieron para asistir a Letras. Por medio de este tema, la cuestión ideológica, las relaciones de fuerza y los efectos de sentido presentes en esos dichos, serán observados accionando tres conceptos clave estudiados por Ernst (2011): la falta, el exceso y extrañamiento. De ese modo, a partir de las marcas dejadas en los discursos de los universitarios y de sus identificaciones con determinadas formaciones discursivas, serán movilizados gestos de interpretación que nos permitirán analizar las maneras de decir y no decir acerca de/en la lengua, o sea, como son producidos los efectos de sentidos en esos discursos específicos.Nesta pesquisa, ancorada nos estudos do Discurso de linha francesa, propomos analisar como os alunos da licenciatura em Letras, da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), mobilizam seus discursos sobre a Língua Portuguesa. O corpus foi recolhido num período de nove anos, sempre no primeiro dia de aula dos acadêmicos, quando os mesmos foram convidados a escrever sobre o motivo de terem escolhido cursar Letras. Através desse tema, a questão ideológica, as relações de força e os efeitos de sentido presentes nesses dizeres serão observados acionando três conceitos-chave estudados por Ernst (2011): a falta, o excesso e o estranhamento. Assim, a partir das marcas deixadas nos discursos desses universitários e das suas identificações com determinadas formações discursivas, serão mobilizados gestos de interpretação que nos permitirão analisar os modos de dizer e não-dizer sobre/na língua, enfim, como são produzidos os efeitos de sentidos nesses discursos específicos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2017-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14nespp253710.5007/1984-8412.2017v14nespp2537Fórum Linguístico; Vol. 14 (2017): Número Especial : Falta, Excesso e Estranhamento - Estudos em homenagem à Aracy Ernst; 2537-2544Fórum Linguístico; Vol. 14 (2017): Número Especial : Falta, Excesso e Estranhamento - Estudos em homenagem à Aracy Ernst; 2537-2544Fórum Linguístico; v. 14 (2017): Número Especial : Falta, Excesso e Estranhamento - Estudos em homenagem à Aracy Ernst; 2537-25441984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14nespp2537/35378Copyright (c) 2017 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Rosely Diniz da Silva2017-12-08T10:24:49Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47414Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:30.460495Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
Los efectos de la falta, del exceso y del extrañamiento en los discursos sobre la lengua portuguesa
Os efeitos da falta, do excesso e do estranhamento nos discursos sobre a língua portuguesa
title The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
spellingShingle The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
Machado, Rosely Diniz da Silva
title_short The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
title_full The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
title_fullStr The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
title_full_unstemmed The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
title_sort The effects of the lack, excess and strangeness in the discourses about the Portuguese language
author Machado, Rosely Diniz da Silva
author_facet Machado, Rosely Diniz da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Rosely Diniz da Silva
description In this research based on the studies of the Discourse Analysis, we propose to analyze how students from a Language and Literature Course of Universidade Federal do Rio Grande (FURG) move their discourses over the Portuguese language. The corpus has been collected for nine years, always on the first day of class, when they were invited to write about why they chose to study Language and Literature in the University. Through this theme, the ideological issue, the power relations, and the senses effect present therein are observed by triggering three key concepts studied by Ernst (2011): the lack, the excess and the strangeness. Therefore, from the marks left in the discourses of those university students as well as from their identifications with certain discourse formations, gestures of interpretation are mobilized. Such will allow us to analyze the ways of saying and not-saying about/in the language and, ultimately, how the sense effects in those specific discourses are produced.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14nespp2537
10.5007/1984-8412.2017v14nespp2537
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14nespp2537
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2017v14nespp2537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14nespp2537/35378
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 14 (2017): Número Especial : Falta, Excesso e Estranhamento - Estudos em homenagem à Aracy Ernst; 2537-2544
Fórum Linguístico; Vol. 14 (2017): Número Especial : Falta, Excesso e Estranhamento - Estudos em homenagem à Aracy Ernst; 2537-2544
Fórum Linguístico; v. 14 (2017): Número Especial : Falta, Excesso e Estranhamento - Estudos em homenagem à Aracy Ernst; 2537-2544
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419513061376