Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Renata Mourão
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Lauro Sérgio Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72625
Resumo: This study mapped and discussed works that deal with the internationalization of education in its interface with language policies, from Postgraduate Programs in Letters and Linguistics in Brazil, between 2009 and 2019. It is a state-of-the-art bibliographic research, in the Catalog Capes Theses and Dissertations (BTD) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the investigated theses and dissertations, it is possible to notice: a) the area's growing interest in these themes, affirming the inter/transdisciplinary character of language studies and the relevance of languages ​​in internationalization; b) predominance of research in the South-Southeast axis; c) focus on government programs; d) studies in the context of English and French teaching. Thus, we point out the need for studies in the context of other languages ​​and approaches, and for researches that discuss alternatives to traditional internationalization strategies and to break with hegemonic and excluding language practices.
id UFSC-24_5b971131f95268f657004ffaf124511d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/72625
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfieMapeo de los estudios sobre políticas lingüísticas e internacionalización em Brasil: un selfieMapeamento dos estudos sobre políticas linguísticas e internacionalização no Brasil: uma selfieThis study mapped and discussed works that deal with the internationalization of education in its interface with language policies, from Postgraduate Programs in Letters and Linguistics in Brazil, between 2009 and 2019. It is a state-of-the-art bibliographic research, in the Catalog Capes Theses and Dissertations (BTD) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the investigated theses and dissertations, it is possible to notice: a) the area's growing interest in these themes, affirming the inter/transdisciplinary character of language studies and the relevance of languages ​​in internationalization; b) predominance of research in the South-Southeast axis; c) focus on government programs; d) studies in the context of English and French teaching. Thus, we point out the need for studies in the context of other languages ​​and approaches, and for researches that discuss alternatives to traditional internationalization strategies and to break with hegemonic and excluding language practices.Este estudio mapeó y discutió trabajos que abordan la internacionalización de la educación en su interfaz con políticas lingüísticas, de Programas de Posgrado en Letras y Lingüística en Brasil, entre 2009 y 2019. Se trata de una investigación bibliográfica, en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Capes (BTD) y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD). A partir de los trabajos investigados, se percibe: a) un creciente interés del área por estos temas, afirmando el carácter inter/transdisciplinar de los estudios del lenguaje y la relevancia de las lenguas en la internacionalización; b) un predominio de investigación en el eje Sur-Sureste; c) la centralidad en programas gubernamentales; d) estudios en contexto de enseñanza de inglés y francés. Así, señalamos la necesidad de estudios en el contexto de otras lenguas y enfoques, y de investigaciones que discutan alternativas para estrategias tradicionales de internacionalización y para la ruptura de prácticas lingüísticas hegemónicas y excluyentes.Este estudo mapeou e discutiu trabalhos que tratam da internacionalização da educação na sua interface com políticas linguísticas, de Programas de Pós-Graduação em Letras e Linguística no Brasil, entre 2009 a 2019. Trata-se de pesquisa bibliográfica, no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes (BTD) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). A partir das teses e dissertações investigadas, é possível perceber: a) interesse crescente da área por essas temáticas, afirmando o caráter inter/transdisciplinar dos estudos de linguagem e a relevância das línguas na internacionalização; b) predomínio de pesquisas no eixo Sul-Sudeste; c) foco em programas de governo; d) estudos em contexto de ensino de inglês e francês. Assim, apontamos necessidade de estudos em contexto de outras línguas e enfoques, e de pesquisas que discutam alternativas para estratégias tradicionais de internacionalização e para o rompimento de práticas hegemônicas e excludentes de linguagem. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7262510.5007/1984-8412.2021.e72625Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5596-5617Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5596-5617Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5596-56171984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72625/45885Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Renata Mourão Pereira, Lauro Sérgio Machado2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/72625Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.867423Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
Mapeo de los estudios sobre políticas lingüísticas e internacionalización em Brasil: un selfie
Mapeamento dos estudos sobre políticas linguísticas e internacionalização no Brasil: uma selfie
title Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
spellingShingle Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
Guimarães, Renata Mourão
title_short Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
title_full Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
title_fullStr Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
title_full_unstemmed Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
title_sort Mapping studies on Language Policies and internationalization in Brazil: a selfie
author Guimarães, Renata Mourão
author_facet Guimarães, Renata Mourão
Pereira, Lauro Sérgio Machado
author_role author
author2 Pereira, Lauro Sérgio Machado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Renata Mourão
Pereira, Lauro Sérgio Machado
description This study mapped and discussed works that deal with the internationalization of education in its interface with language policies, from Postgraduate Programs in Letters and Linguistics in Brazil, between 2009 and 2019. It is a state-of-the-art bibliographic research, in the Catalog Capes Theses and Dissertations (BTD) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the investigated theses and dissertations, it is possible to notice: a) the area's growing interest in these themes, affirming the inter/transdisciplinary character of language studies and the relevance of languages ​​in internationalization; b) predominance of research in the South-Southeast axis; c) focus on government programs; d) studies in the context of English and French teaching. Thus, we point out the need for studies in the context of other languages ​​and approaches, and for researches that discuss alternatives to traditional internationalization strategies and to break with hegemonic and excluding language practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72625
10.5007/1984-8412.2021.e72625
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72625
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e72625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72625/45885
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5596-5617
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5596-5617
Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5596-5617
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420560588800