Language, border and Portuguese teaching as a foreign language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marchesan, Maria Tereza Nunes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Gonçalves Ramos, André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178
Resumo: This paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus.
id UFSC-24_6e46f752811e728db761281702c4f6ce
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/30693
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Language, border and Portuguese teaching as a foreign languageLengua, frontera y la enseñanza de portugués como lengua estranjeraLíngua, fronteira e o ensino de português como língua estrangeiraThis paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus.Este trabajo presenta una discusión sobre la cuestión sociolingüística de la frontera Brasil-Uruguay como base para reflexiones sobre la necesidad de un abordaje específico de enseñanza de PLE para alumnos uruguayos adultos de esa región. Considerando que los abordajes de enseñanza de portugués en las comunidades bilingües difieren del abordaje de la enseñanza de PLE y que los abordajes de enseñanza de PLE para no hablantes de portugués tampoco coinciden con las peculiaridades de una enseñanza de PLE para hablantes de DPU, argumentamos que las características sociolingüísticas de la región fronteriza Brasil-Uruguay deben ser consideradas en el desarrollo de cursos específicos.Este trabalho apresenta uma discussão sobre a questão sociolinguística da fronteira Brasil-Uruguai como base para reflexões sobre a necessidade de uma abordagem específica de ensino de PLE para alunos uruguaios adultos oriundos dessa região. Considerando que as abordagens de ensino de português nas comunidades bilíngues diferem da abordagem do ensino de PLE e que as abordagens de ensino de PLE para não falantes de português tampouco coincidem com as peculiaridades de um ensino de PLE para falantes de DPU, argumentamos que as características sociolinguísticas da região fronteiriça Brasil-Uruguai devem ser consideradas no desenvolvimento de cursos específicos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p17810.5007/1984-8412.2014v11n2p178Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 2 (2014); 178-187Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 2 (2014); 178-187Fórum Linguístico; v. 11 n. 2 (2014); 178-1871984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178/28648Marchesan, Maria Tereza NunesGonçalves Ramos, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:33:22Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30693Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.398529Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
Lengua, frontera y la enseñanza de portugués como lengua estranjera
Língua, fronteira e o ensino de português como língua estrangeira
title Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
spellingShingle Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
Marchesan, Maria Tereza Nunes
title_short Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
title_full Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
title_fullStr Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
title_full_unstemmed Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
title_sort Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
author Marchesan, Maria Tereza Nunes
author_facet Marchesan, Maria Tereza Nunes
Gonçalves Ramos, André
author_role author
author2 Gonçalves Ramos, André
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marchesan, Maria Tereza Nunes
Gonçalves Ramos, André
description This paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178
10.5007/1984-8412.2014v11n2p178
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2014v11n2p178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178/28648
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 2 (2014); 178-187
Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 2 (2014); 178-187
Fórum Linguístico; v. 11 n. 2 (2014); 178-187
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418555711488