Language, border and Portuguese teaching as a foreign language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178 |
Resumo: | This paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus. |
id |
UFSC-24_6e46f752811e728db761281702c4f6ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/30693 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign languageLengua, frontera y la enseñanza de portugués como lengua estranjeraLíngua, fronteira e o ensino de português como língua estrangeiraThis paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus.Este trabajo presenta una discusión sobre la cuestión sociolingüística de la frontera Brasil-Uruguay como base para reflexiones sobre la necesidad de un abordaje específico de enseñanza de PLE para alumnos uruguayos adultos de esa región. Considerando que los abordajes de enseñanza de portugués en las comunidades bilingües difieren del abordaje de la enseñanza de PLE y que los abordajes de enseñanza de PLE para no hablantes de portugués tampoco coinciden con las peculiaridades de una enseñanza de PLE para hablantes de DPU, argumentamos que las características sociolingüísticas de la región fronteriza Brasil-Uruguay deben ser consideradas en el desarrollo de cursos específicos.Este trabalho apresenta uma discussão sobre a questão sociolinguística da fronteira Brasil-Uruguai como base para reflexões sobre a necessidade de uma abordagem específica de ensino de PLE para alunos uruguaios adultos oriundos dessa região. Considerando que as abordagens de ensino de português nas comunidades bilíngues diferem da abordagem do ensino de PLE e que as abordagens de ensino de PLE para não falantes de português tampouco coincidem com as peculiaridades de um ensino de PLE para falantes de DPU, argumentamos que as características sociolinguísticas da região fronteiriça Brasil-Uruguai devem ser consideradas no desenvolvimento de cursos específicos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p17810.5007/1984-8412.2014v11n2p178Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 2 (2014); 178-187Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 2 (2014); 178-187Fórum Linguístico; v. 11 n. 2 (2014); 178-1871984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178/28648Marchesan, Maria Tereza NunesGonçalves Ramos, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:33:22Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30693Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.398529Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language Lengua, frontera y la enseñanza de portugués como lengua estranjera Língua, fronteira e o ensino de português como língua estrangeira |
title |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language |
spellingShingle |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language Marchesan, Maria Tereza Nunes |
title_short |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language |
title_full |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language |
title_fullStr |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language |
title_full_unstemmed |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language |
title_sort |
Language, border and Portuguese teaching as a foreign language |
author |
Marchesan, Maria Tereza Nunes |
author_facet |
Marchesan, Maria Tereza Nunes Gonçalves Ramos, André |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Ramos, André |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marchesan, Maria Tereza Nunes Gonçalves Ramos, André |
description |
This paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178 10.5007/1984-8412.2014v11n2p178 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2014v11n2p178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p178/28648 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 2 (2014); 178-187 Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 2 (2014); 178-187 Fórum Linguístico; v. 11 n. 2 (2014); 178-187 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051418555711488 |