Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Carolina
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Portella, Aline Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473
Resumo: In this work, it was proposed, through the Materialist Discourse Analysis, a study of the authorship of an argumentative-disserative text worked from the polysemy with the objective of understanding the functioning of the Polemic Pedagogical Discourse in the writing process. The analysis sought to observe the production of the authorship effect in the texts of technical high school students on Human Rights. Through writing and speeches in the classroom, it was possible to identify the students' discourse on the topic and the way in which they placed themselves in different subject-positions, in the texts produced. The analyzes pointed to the existence of ideological antagonism, and allowed us to identify different degrees of authorship and the way in which the pedagogical discourse can intervene in the student's authorship even when in its controversial functioning
id UFSC-24_761e2a78cb0994eee2ada57076afd9d6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/89473
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-authorEl discurso pedagógico polémico y la polisemia en la formación del sujeto-autor Discurso pedagógico polêmico e polissemia na formação do sujeito-autorAnálise do discursoAutoriaDiscurso pedagógico polêmicoPolissemiaDireitos HumanosAnálisis del DiscursoAutoríaDiscurso pedagógico polémicoPolisemiaDerechos humanosAnalysisAuthorshipControversial pedagogical discoursePolysemyIn this work, it was proposed, through the Materialist Discourse Analysis, a study of the authorship of an argumentative-disserative text worked from the polysemy with the objective of understanding the functioning of the Polemic Pedagogical Discourse in the writing process. The analysis sought to observe the production of the authorship effect in the texts of technical high school students on Human Rights. Through writing and speeches in the classroom, it was possible to identify the students' discourse on the topic and the way in which they placed themselves in different subject-positions, in the texts produced. The analyzes pointed to the existence of ideological antagonism, and allowed us to identify different degrees of authorship and the way in which the pedagogical discourse can intervene in the student's authorship even when in its controversial functioningEn este trabajo se propuso, a través del Análisis Materialista del Discurso, un estudio de la autoría de un texto argumentativo-disertante trabajado desde la polisemia con el objetivo de comprender el funcionamiento del Discurso Pedagógico Polémico en el proceso de escritura. El análisis buscó observar la producción del efecto autoría en los textos de estudiantes de secundaria técnica sobre Derechos Humanos. A través de escritos y discursos en el aula, fue posible identificar el discurso de los estudiantes sobre el tema y la forma en que se ubicaron en diferentes posiciones de sujeto, en los textos producidos. Los análisis apuntaron para la existencia de antagonismo ideológico, y permitieron identificar diferentes grados de autoría y la forma en que el discurso pedagógico puede intervenir en la autoría del estudiante aun cuando en su funcionamiento controvertido.Neste trabalho, foi proposto, pelo viés da Análise do Discurso Materialista, um estudo da autoria de texto argumentativo-dissertativo trabalhado a partir da polissemia, com o objetivo de compreender o funcionamento do Discurso Pedagógico Polêmico no processo de escrita. A análise buscou observar a produção do efeito de autoria nos textos de alunos do Ensino Médio Técnico sobre os Direitos Humanos. Através da escrita e das falas em sala de aula, foi possível identificar o discurso dos alunos sobre o tema e a forma como eles se colocaram em distintas posições-sujeito nos textos produzidos. As análises apontaram a existência de antagonismo ideológico, e nos possibilitaram identificar diferentes graus de autoria e a forma como o discurso pedagógico pode intervir na autoria do aluno mesmo quando em seu funcionamento polêmico.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8947310.5007/1984-8412.2023.e89473Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9543-9557Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9543-9557Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9543-95571984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473/55353https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473/55354http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, CarolinaPortella, Aline Alves2024-03-06T18:59:18Zoai:periodicos.ufsc.br:article/89473Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:18Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
El discurso pedagógico polémico y la polisemia en la formación del sujeto-autor
Discurso pedagógico polêmico e polissemia na formação do sujeito-autor
title Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
spellingShingle Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
Fernandes, Carolina
Análise do discurso
Autoria
Discurso pedagógico polêmico
Polissemia
Direitos Humanos
Análisis del Discurso
Autoría
Discurso pedagógico polémico
Polisemia
Derechos humanos
Analysis
Authorship
Controversial pedagogical discourse
Polysemy
title_short Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
title_full Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
title_fullStr Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
title_full_unstemmed Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
title_sort Polemic pedagogical discourse and polysemy in the formation of the subject-author
author Fernandes, Carolina
author_facet Fernandes, Carolina
Portella, Aline Alves
author_role author
author2 Portella, Aline Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Carolina
Portella, Aline Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Autoria
Discurso pedagógico polêmico
Polissemia
Direitos Humanos
Análisis del Discurso
Autoría
Discurso pedagógico polémico
Polisemia
Derechos humanos
Analysis
Authorship
Controversial pedagogical discourse
Polysemy
topic Análise do discurso
Autoria
Discurso pedagógico polêmico
Polissemia
Direitos Humanos
Análisis del Discurso
Autoría
Discurso pedagógico polémico
Polisemia
Derechos humanos
Analysis
Authorship
Controversial pedagogical discourse
Polysemy
description In this work, it was proposed, through the Materialist Discourse Analysis, a study of the authorship of an argumentative-disserative text worked from the polysemy with the objective of understanding the functioning of the Polemic Pedagogical Discourse in the writing process. The analysis sought to observe the production of the authorship effect in the texts of technical high school students on Human Rights. Through writing and speeches in the classroom, it was possible to identify the students' discourse on the topic and the way in which they placed themselves in different subject-positions, in the texts produced. The analyzes pointed to the existence of ideological antagonism, and allowed us to identify different degrees of authorship and the way in which the pedagogical discourse can intervene in the student's authorship even when in its controversial functioning
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473
10.5007/1984-8412.2023.e89473
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e89473
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473/55353
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89473/55354
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9543-9557
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9543-9557
Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9543-9557
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417687490560