Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Fernanda Mota
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577
Resumo: This article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages ​​without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages ​​to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis.
id UFSC-24_8209d35d1e14df8d43cb75128428abcf
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/72577
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategiesInternacionalización y formación lingüística en la UFBA: informe sobre desafíos y estrategiasInternacionalização e formação linguística na UFBA: um relato sobre desafios e estratégiasThis article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages ​​without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages ​​to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis.Este artículo proporciona un informe sobre los desafíos de la competencia lingüística para el proceso de internacionalización de laUFBA y estrategias creadas para posibilitar que la comunidad académica los supere. Consta de cuatro partes que traen consideraciones sobre la internacionalización y la competencia lingüística en Brasil; las medidas tomadas por la UFBA para cerrar las brechas en la formación de lengua extranjera de su comunidad con la creación del Programa de Competencia de Lengua Extranjera para Estudiantes y Personal de la UFBA (PROFICI); la historia de la implementación del Núcleo de Lenguas (NucLi) dentro del alcance del Programa Idiomas sin Fronteras-IsF y sus contribuciones a la enseñanza de lenguas extranjeras para cumplir con los propósitos de la internacionalización más específicamente; y la reconfiguración de las acciones de formación lingüística frente a las demandas de la CAPES - PrInt. La investigación para este artículo consiste en un análisis documental con base cualitativa.Este artigo traz um relato sobre os desafios da proficiência linguística para o processo de internacionalização da UFBA e estratégias criadas para capacitar a comunidade acadêmica para superá-los. Ele é composto por quatro partes que, respectivamente, trazem considerações sobre a internacionalização e a proficiência linguística no Brasil; as medidas tomadas pela UFBA para atenuar as lacunas em relação à formação em língua estrangeira de sua comunidade com a criação do Programa de Proficiência em Língua Estrangeira para Estudantes e Servidores da UFBA (PROFICI); o histórico de implementação do Núcleo de Línguas (NucLi) no âmbito do Programa Idiomas sem Fronteiras e suas contribuições para o ensino de línguas estrangeiras para atender aos propósitos da internacionalização mais especificamente; e as reconfigurações das ações de formação linguística diante das demandas do CAPES - PrInt (CAPES, 2017). A pesquisa para este artigo consiste de uma análise documental de base qualitativa.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7257710.5007/1984-8412.2021.e72577Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-56411984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577/45887Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Fernanda Mota2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/72577Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.738485Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
Internacionalización y formación lingüística en la UFBA: informe sobre desafíos y estrategias
Internacionalização e formação linguística na UFBA: um relato sobre desafios e estratégias
title Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
spellingShingle Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
Pereira, Fernanda Mota
title_short Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
title_full Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
title_fullStr Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
title_full_unstemmed Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
title_sort Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
author Pereira, Fernanda Mota
author_facet Pereira, Fernanda Mota
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Fernanda Mota
description This article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages ​​without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages ​​to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577
10.5007/1984-8412.2021.e72577
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e72577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577/45887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641
Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420552200192