Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577 |
Resumo: | This article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis. |
id |
UFSC-24_8209d35d1e14df8d43cb75128428abcf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/72577 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategiesInternacionalización y formación lingüística en la UFBA: informe sobre desafíos y estrategiasInternacionalização e formação linguística na UFBA: um relato sobre desafios e estratégiasThis article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis.Este artículo proporciona un informe sobre los desafíos de la competencia lingüística para el proceso de internacionalización de laUFBA y estrategias creadas para posibilitar que la comunidad académica los supere. Consta de cuatro partes que traen consideraciones sobre la internacionalización y la competencia lingüística en Brasil; las medidas tomadas por la UFBA para cerrar las brechas en la formación de lengua extranjera de su comunidad con la creación del Programa de Competencia de Lengua Extranjera para Estudiantes y Personal de la UFBA (PROFICI); la historia de la implementación del Núcleo de Lenguas (NucLi) dentro del alcance del Programa Idiomas sin Fronteras-IsF y sus contribuciones a la enseñanza de lenguas extranjeras para cumplir con los propósitos de la internacionalización más específicamente; y la reconfiguración de las acciones de formación lingüística frente a las demandas de la CAPES - PrInt. La investigación para este artículo consiste en un análisis documental con base cualitativa.Este artigo traz um relato sobre os desafios da proficiência linguística para o processo de internacionalização da UFBA e estratégias criadas para capacitar a comunidade acadêmica para superá-los. Ele é composto por quatro partes que, respectivamente, trazem considerações sobre a internacionalização e a proficiência linguística no Brasil; as medidas tomadas pela UFBA para atenuar as lacunas em relação à formação em língua estrangeira de sua comunidade com a criação do Programa de Proficiência em Língua Estrangeira para Estudantes e Servidores da UFBA (PROFICI); o histórico de implementação do Núcleo de Línguas (NucLi) no âmbito do Programa Idiomas sem Fronteiras e suas contribuições para o ensino de línguas estrangeiras para atender aos propósitos da internacionalização mais especificamente; e as reconfigurações das ações de formação linguística diante das demandas do CAPES - PrInt (CAPES, 2017). A pesquisa para este artigo consiste de uma análise documental de base qualitativa.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7257710.5007/1984-8412.2021.e72577Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-56411984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577/45887Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Fernanda Mota2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/72577Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.738485Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies Internacionalización y formación lingüística en la UFBA: informe sobre desafíos y estrategias Internacionalização e formação linguística na UFBA: um relato sobre desafios e estratégias |
title |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies |
spellingShingle |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies Pereira, Fernanda Mota |
title_short |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies |
title_full |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies |
title_fullStr |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies |
title_full_unstemmed |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies |
title_sort |
Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies |
author |
Pereira, Fernanda Mota |
author_facet |
Pereira, Fernanda Mota |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Fernanda Mota |
description |
This article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577 10.5007/1984-8412.2021.e72577 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2021.e72577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72577/45887 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641 Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641 Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5631-5641 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420552200192 |