Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Imbruniz, Cristian Henrique
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77205
Resumo: Based on the edition sheets of O nosso idioma: curso elementar, which longitudinally record the book’s editorial data, I aim to investigate the possibilities of, theoretically and methodologically, determining relations between textbooks and their socio-historical conditions of emergence and permanence in its social space. Therefore, I assume an applied approach in a discursive basis that, through the notion of discursive event, comes close to the procedures of History, specifically, the serial method. In this sense, I propose that the relations between the instances of production, circulation and reception of textbooks should be conceived as a discursive event and the data in series of the edition sheets as statements informed by the socio-historical conditions of these instances. The results show that, when approaching a textbook in the defended terms, it is possible to open a path to capture its contradictory relations with sociopolitical facts, as educational reforms, putting away mechanistic readings from its emergence and socio-historical permanence.
id UFSC-24_a037ccc09e0912476ba4d67ed5101674
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/77205
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)El manual de enseñanza de portugués en el Discurso y en la História: las fichas de edición de O nosso idioma (1936-1950)O livro didático de português no Discurso e na História: as fichas de edição de O nosso idioma (1936-1950)Livro didáticoAcontecimento discursivoSériesManuales de enseñanza Acontecimento discursivoSeriesTextbookDiscursive eventsSeriesBased on the edition sheets of O nosso idioma: curso elementar, which longitudinally record the book’s editorial data, I aim to investigate the possibilities of, theoretically and methodologically, determining relations between textbooks and their socio-historical conditions of emergence and permanence in its social space. Therefore, I assume an applied approach in a discursive basis that, through the notion of discursive event, comes close to the procedures of History, specifically, the serial method. In this sense, I propose that the relations between the instances of production, circulation and reception of textbooks should be conceived as a discursive event and the data in series of the edition sheets as statements informed by the socio-historical conditions of these instances. The results show that, when approaching a textbook in the defended terms, it is possible to open a path to capture its contradictory relations with sociopolitical facts, as educational reforms, putting away mechanistic readings from its emergence and socio-historical permanence.A partir de las fichas de edición de Nosso idioma: curso elementar, que registran, longitudinalmente, sus datos editoriales, me propongo a investigar las posibilidades de, teórica y metodológicamente, determinar las relaciones entre los manuales de enseñanza y sus condiciones sociohistóricas de emergencia y permanencia en sus espacios sociales de circulación. Con este fin, adopto un enfoque discursivo aplicado, que por medio de la noción de evento discursivo se acerca a los procedimientos de la Historia, especialmente al método serial. Propongo que las relaciones entre las instancias de producción, circulación y recepción de manuales de enseñanza sean concebidas como eventos discursivos, y los datos en serie de las fichas como enunciados informados por las condiciones sociohistóricas de existencia de estas instancias. Los resultados muestran que, al abordar, en estos términos, un producto editorial como el manual de enseñanza, se puede abrir caminos para capturar sus relaciones contradictorias con hechos sociopolíticos, como las reformas educacionales, dificultando, así, lecturas mecanicistas sobre su emergencia y permanencia.Partindo das fichas de edição de O nosso idioma: curso elementar, que registram, longitudinalmente, os dados editoriais deste livro, tenho por objetivo investigar possibilidades de, teórica e metodologicamente, determinar relações entre livros didáticos e suas condições sócio-históricas de emergência e permanência nos seus espaços sociais de circulação. Para tanto, assumo uma abordagem aplicada de base discursiva, que, por meio da noção de acontecimento discursivo, aproxima-se de procedimentos da História, especialmente, do método serial. Proponho que as relações entre as instâncias de produção, circulação e recepção de livros didáticos sejam concebidas como acontecimentos discursivos, e os dados em série das fichas como enunciados informados pelas condições sócio-históricas de existência dessas instâncias. Os resultados mostram que, ao abordar, nesses termos, um produto editorial como o livro didático, pode-se abrir caminho para capturar suas relações contraditórias com fatos sociopolíticos, como reformas educacionais, afastando, assim, leituras mecanicistas sobre sua emergência e permanência.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa histórica; Pesquisa documentalapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7720510.5007/1984-8412.2023.e77205Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 3 (2023); 9085-9101Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 3 (2023); 9085-9101Fórum Linguístico; v. 20 n. 3 (2023); 9085-91011984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77205/54439Copyright (c) 2023 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessImbruniz, Cristian Henrique2023-10-21T18:44:34Zoai:periodicos.ufsc.br:article/77205Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-10-21T18:44:34Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
El manual de enseñanza de portugués en el Discurso y en la História: las fichas de edición de O nosso idioma (1936-1950)
O livro didático de português no Discurso e na História: as fichas de edição de O nosso idioma (1936-1950)
title Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
spellingShingle Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
Imbruniz, Cristian Henrique
Livro didático
Acontecimento discursivo
Séries
Manuales de enseñanza
Acontecimento discursivo
Series
Textbook
Discursive events
Series
title_short Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
title_full Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
title_fullStr Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
title_full_unstemmed Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
title_sort Portuguese language textbooks in the Discourse and in the History: the edition sheets of O nosso idioma (1936-1950)
author Imbruniz, Cristian Henrique
author_facet Imbruniz, Cristian Henrique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Imbruniz, Cristian Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Livro didático
Acontecimento discursivo
Séries
Manuales de enseñanza
Acontecimento discursivo
Series
Textbook
Discursive events
Series
topic Livro didático
Acontecimento discursivo
Séries
Manuales de enseñanza
Acontecimento discursivo
Series
Textbook
Discursive events
Series
description Based on the edition sheets of O nosso idioma: curso elementar, which longitudinally record the book’s editorial data, I aim to investigate the possibilities of, theoretically and methodologically, determining relations between textbooks and their socio-historical conditions of emergence and permanence in its social space. Therefore, I assume an applied approach in a discursive basis that, through the notion of discursive event, comes close to the procedures of History, specifically, the serial method. In this sense, I propose that the relations between the instances of production, circulation and reception of textbooks should be conceived as a discursive event and the data in series of the edition sheets as statements informed by the socio-historical conditions of these instances. The results show that, when approaching a textbook in the defended terms, it is possible to open a path to capture its contradictory relations with sociopolitical facts, as educational reforms, putting away mechanistic readings from its emergence and socio-historical permanence.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa histórica; Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77205
10.5007/1984-8412.2023.e77205
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77205
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e77205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77205/54439
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 3 (2023); 9085-9101
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 3 (2023); 9085-9101
Fórum Linguístico; v. 20 n. 3 (2023); 9085-9101
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417564807168