In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ponciano Fernandes, Cláudia Regina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919
Resumo: In the contemporary society, although the teacher is no longer the main source of information for the student, she/he continues to play the role of awakening him to a critical reading of implicit discourses of cultural, ideological and hegemonic meanings that circulate in multimodal texts. This essay discusses possible ways for a critical analysis of these discourses. It is developed from a conception of text and the description of the theoretical-methodological approaches suggested for multimodal texts, Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005) and Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]). Then, it presents examples of studies focused on analyzed multimodal texts and makes arguments for working with multimodal texts in school. At the end, three relevant points are highlighted: the teacher's participation in regular continuing education, the knowledge of analytical tools applicable to new textual configurations and the use of daily life multimodal texts as critical reading in the school. 
id UFSC-24_bbec1cb0c7cc30ef97f04bb4fe068b19
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/62133
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?A favor del trabajo con textos multimodales en el contexto escolar: ¿cuáles, cómo y por qué?Em prol de textos multimodais no contexto escolar: quais, como e por quê?In the contemporary society, although the teacher is no longer the main source of information for the student, she/he continues to play the role of awakening him to a critical reading of implicit discourses of cultural, ideological and hegemonic meanings that circulate in multimodal texts. This essay discusses possible ways for a critical analysis of these discourses. It is developed from a conception of text and the description of the theoretical-methodological approaches suggested for multimodal texts, Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005) and Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]). Then, it presents examples of studies focused on analyzed multimodal texts and makes arguments for working with multimodal texts in school. At the end, three relevant points are highlighted: the teacher's participation in regular continuing education, the knowledge of analytical tools applicable to new textual configurations and the use of daily life multimodal texts as critical reading in the school. En la sociedad contemporánea, aunque el profesor ya no sea la fuente principal de información para el alumno, continúa desempeñando la función de despertar al alumno para una lectura crítica de discursos implícitos de significados culturales, ideológicos y hegemónicos que circulan en textos multimodales. Este ensayo discute posibles caminos para un análisis crítico de esos discursos. Se desarrolla a partir de una concepción de texto y descripción de los enfoques teórico-metodológicos sugeridos para textos multimodales, a saber, el Análisis Crítico del Discurso (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005) y la Gramática del Diseño Visual (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]). A continuación, se presentan ejemplos de estudios orientados a textos multimodales analizados y se tejen argumentos a favor del trabajo con textos multimodales en la escuela. Al final, se destacan tres puntos relevantes: la participación del profesor en la formación continua regular, el conocimiento de herramientas analíticas aplicables a las nuevas configuraciones textuales y la inserción de textos multimodales de la vida cotidiana como lectura crítica en la escuela.   Na sociedade contemporânea, embora o professor não seja mais a fonte principal de informações para o aluno, continua desempenhando a função de despertá-lo para uma leitura crítica de discursos implícitos de significados culturais, ideológicos e hegemônicos que circulam em textos multimodais. Este ensaio discute possíveis caminhos para uma análise crítica desses discursos. Desenvolve-se a partir de uma concepção de texto e descrição das abordagens teórico-metodológicas sugeridas para textos multimodais, a saber, a Análise Crítica do Discurso (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005) e a Gramática do Design Visual (KRESS; VAN LEEUWEN, [1996] 2006). Em seguida, apresenta exemplos de estudos voltados para textos multimodais analisados e tece argumentos em prol do trabalho com textos multimodais na escola. Ao final, destacam-se três pontos relevantes: participação do professor em formações continuadas regulares, o conhecimento de ferramentas analíticas aplicáveis às novas configurações textuais e a inserção de textos multimodais do cotidiano como leitura crítica na escola.  Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2020-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p491910.5007/1984-8412.2020v17n2p4919Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 2 (2020); 4919-4927Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 2 (2020); 4919-4927Fórum Linguístico; v. 17 n. 2 (2020); 4919-49271984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919/44095https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919/44096Copyright (c) 2020 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPonciano Fernandes, Cláudia Regina2020-09-02T15:22:03Zoai:periodicos.ufsc.br:article/62133Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:36.451311Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
A favor del trabajo con textos multimodales en el contexto escolar: ¿cuáles, cómo y por qué?
Em prol de textos multimodais no contexto escolar: quais, como e por quê?
title In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
spellingShingle In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
Ponciano Fernandes, Cláudia Regina
title_short In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
title_full In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
title_fullStr In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
title_full_unstemmed In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
title_sort In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
author Ponciano Fernandes, Cláudia Regina
author_facet Ponciano Fernandes, Cláudia Regina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ponciano Fernandes, Cláudia Regina
description In the contemporary society, although the teacher is no longer the main source of information for the student, she/he continues to play the role of awakening him to a critical reading of implicit discourses of cultural, ideological and hegemonic meanings that circulate in multimodal texts. This essay discusses possible ways for a critical analysis of these discourses. It is developed from a conception of text and the description of the theoretical-methodological approaches suggested for multimodal texts, Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005) and Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]). Then, it presents examples of studies focused on analyzed multimodal texts and makes arguments for working with multimodal texts in school. At the end, three relevant points are highlighted: the teacher's participation in regular continuing education, the knowledge of analytical tools applicable to new textual configurations and the use of daily life multimodal texts as critical reading in the school. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919
10.5007/1984-8412.2020v17n2p4919
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2020v17n2p4919
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919/44095
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4919/44096
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 2 (2020); 4919-4927
Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 2 (2020); 4919-4927
Fórum Linguístico; v. 17 n. 2 (2020); 4919-4927
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420112846848