Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eltermann, Ana Cláudia Fabre
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Renata, Mendes Neckel, Filipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81059
Resumo: Due to the COVID-19 pandemic that has been ravaging the world since March 2020, much thought has been given to its effects on the social body. This article aims to discuss the tensioning in the discourse regarding education, mainly the school closure during a pandemic in two moments: the beginning of the pandemic (March/2020) and its peak (March/2021). The theoretical framework is based on the following concepts: biopolitics (FOUCAULT, 2005; 2014; ESPOSITO, 2017); necropolitics (MBEMBE, 2018); governmentality (FOUCAULT, 1979b); and economization (BROWN, 2017; 2018). The scope of this work falls on the discourses reported on a news platform in the state of Santa Catarina. The period was chosen in order to contrast possible differences between the discourses of the beginning of the pandemic and those of the next year. The results point to a change in attitude on the part of the government regarding the school closure from March 2020 to March 2021.
id UFSC-24_d617bd3bfa20b9e2e19680c061706656
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/81059
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa CatarinaEfectos discursivos de la pandemia: incidencias del biopoder en los profesionales de la educación del estado de Santa CatarinaEfeitos discursivos da pandemia: incidências do biopoder sobre os profissionais da educação em Santa CatarinaChico BuarqueFoucaultAgambenpodercapturasujeito.Due to the COVID-19 pandemic that has been ravaging the world since March 2020, much thought has been given to its effects on the social body. This article aims to discuss the tensioning in the discourse regarding education, mainly the school closure during a pandemic in two moments: the beginning of the pandemic (March/2020) and its peak (March/2021). The theoretical framework is based on the following concepts: biopolitics (FOUCAULT, 2005; 2014; ESPOSITO, 2017); necropolitics (MBEMBE, 2018); governmentality (FOUCAULT, 1979b); and economization (BROWN, 2017; 2018). The scope of this work falls on the discourses reported on a news platform in the state of Santa Catarina. The period was chosen in order to contrast possible differences between the discourses of the beginning of the pandemic and those of the next year. The results point to a change in attitude on the part of the government regarding the school closure from March 2020 to March 2021.Debido a la pandemia de COVID-19 que asola al mundo desde marzo de 2020, mucho se ha reflejado en sus efectos en el cuerpo social. El propósito de este artículo es discutir la tensión en los discursos sobre la educación, principalmente el cierre de escuelas durante una pandemia en dos momentos: el inicio de la pandemia (marzo/2020) y el pico de la pandemia (marzo/2021). Presentamos, como marco teórico, los conceptos de biopolítica (FOUCAULT, 2005; 2014; ESPOSITO, 2017); necropolítica (MBEMBE, 2018); gubernamentalidad (FOUCAULT, 1979b); y economización (BROWN, 2017; 2018). El alcance de este trabajo recae en los discursos difundidos en una plataforma de noticias del estado de Santa Catarina. El período se eligió para contrastar posibles diferencias en el discurso del inicio de la pandemia y los del año siguiente. Como resultado, vemos un cambio de actitud por parte del gobierno con respecto al cierre de escuelas de marzo de 2020 a marzo de 2021.Devido à pandemia de COVID-19 que assola o mundo desde 2020, muito tem-se refletido sobre os seus efeitos sobre o corpo social. O objetivo deste artigo é discutir os tensionamentos nos discursos a respeito da educação, principalmente do fechamento das escolas durante pandemia em dois momentos: início da pandemia (março/2020) e seu auge (março/2021). Apresentamos, como quadro teórico, os conceitos de biopolítica (FOUCAULT, 2005; 2014; ESPOSITO, 2017); necropolítica (MBEMBE, 2018); governamentalidade (FOUCAULT, 1979b); e economicização (BROWN, 2017; 2018). O escopo deste trabalho recai sobre os discursos veiculados em uma plataforma de notícias do estado de Santa Catarina. A escolha do período se deu com o intuito de contrastar possíveis diferenças nos discursos do início da pandemia e naqueles de um ano depois. Como resultado, percebemos uma mudança de postura por parte do governo a respeito do fechamento das escolas de março de 2020 para março de 2021.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8105910.5007/1984-8412.2021.e81059Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 6823-6840Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 6823-6840Fórum Linguístico; v. 18 n. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 6823-68401984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81059/48284http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEltermann, Ana Cláudia FabreSantos, RenataMendes Neckel, Filipe2022-02-15T13:07:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/81059Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:45.485641Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
Efectos discursivos de la pandemia: incidencias del biopoder en los profesionales de la educación del estado de Santa Catarina
Efeitos discursivos da pandemia: incidências do biopoder sobre os profissionais da educação em Santa Catarina
title Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
spellingShingle Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
Eltermann, Ana Cláudia Fabre
Chico Buarque
Foucault
Agamben
poder
captura
sujeito.
title_short Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
title_full Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
title_fullStr Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
title_full_unstemmed Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
title_sort Discursive effects of the pandemic: incidences of biopower on education professionals in Santa Catarina
author Eltermann, Ana Cláudia Fabre
author_facet Eltermann, Ana Cláudia Fabre
Santos, Renata
Mendes Neckel, Filipe
author_role author
author2 Santos, Renata
Mendes Neckel, Filipe
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Eltermann, Ana Cláudia Fabre
Santos, Renata
Mendes Neckel, Filipe
dc.subject.por.fl_str_mv Chico Buarque
Foucault
Agamben
poder
captura
sujeito.
topic Chico Buarque
Foucault
Agamben
poder
captura
sujeito.
description Due to the COVID-19 pandemic that has been ravaging the world since March 2020, much thought has been given to its effects on the social body. This article aims to discuss the tensioning in the discourse regarding education, mainly the school closure during a pandemic in two moments: the beginning of the pandemic (March/2020) and its peak (March/2021). The theoretical framework is based on the following concepts: biopolitics (FOUCAULT, 2005; 2014; ESPOSITO, 2017); necropolitics (MBEMBE, 2018); governmentality (FOUCAULT, 1979b); and economization (BROWN, 2017; 2018). The scope of this work falls on the discourses reported on a news platform in the state of Santa Catarina. The period was chosen in order to contrast possible differences between the discourses of the beginning of the pandemic and those of the next year. The results point to a change in attitude on the part of the government regarding the school closure from March 2020 to March 2021.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81059
10.5007/1984-8412.2021.e81059
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81059
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e81059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81059/48284
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 6823-6840
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 6823-6840
Fórum Linguístico; v. 18 n. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 6823-6840
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051421127868416