Afoxés: Manifestação cultural baiana ou pernambucana? Narrativas para uma história social dos Afoxés
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esboços (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/2175-7976.2009v16n21p89 |
Resumo: | Non-existent in the streets of Olinda or Recife in the 1970’s, the “afoxés” are today an important presence in the events promoted by the Black Movement and in Pernambuco’s “Carnaval”. Gradually they have occupied a clear space in the society and they constitute more than sixty groups that carry out activities annually. Still today, however, they are questioned by sectors of the intellectuality for its "bahian origin". Such argument looks for to take the legitimacy from “afoxé” as a cultural manifestation allowed to attention and resources from the public power. But where do the “afoxés” really come from? Who are the people who make them and where do they act? This work will discuss the history of afoxés in Pernambuco between the 1980’s and 2000. It will also discuss the historiography and the interpretations that the black movements had build about it. |
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Afoxés: Manifestação cultural baiana ou pernambucana? Narrativas para uma história social dos AfoxésNon-existent in the streets of Olinda or Recife in the 1970’s, the “afoxés” are today an important presence in the events promoted by the Black Movement and in Pernambuco’s “Carnaval”. Gradually they have occupied a clear space in the society and they constitute more than sixty groups that carry out activities annually. Still today, however, they are questioned by sectors of the intellectuality for its "bahian origin". Such argument looks for to take the legitimacy from “afoxé” as a cultural manifestation allowed to attention and resources from the public power. But where do the “afoxés” really come from? Who are the people who make them and where do they act? This work will discuss the history of afoxés in Pernambuco between the 1980’s and 2000. It will also discuss the historiography and the interpretations that the black movements had build about it.Inexistentes nas ruas recifenses e olindenses nos anos 1970, os afoxés constituem nos dias atuais presença efetiva nos eventos do movimento negro e carnaval pernambucano. Paulatinamente ocuparam espaços na sociedade e constituem mais de sessenta grupos que realizam atividades anualmente. Ainda hoje, porém, são questionados por setores da intelectualidade por sua “origem” baiana. Tal argumento procura deslegitimar o afoxé enquanto manifestação cultural merecedora de atenções e recursos do poder público. Mas de onde vieram os afoxés? Quem são as pessoas que os fazem e onde atuam? Este trabalho objetiva discutir a história dos afoxés em Pernambuco entre os anos de 1980 a 2000, discutindo a historiografia e as interpretações que os movimentos negros construíram sobre ele.Universidade Federal de Santa Catarina2009-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/2175-7976.2009v16n21p8910.5007/2175-7976.2009v16n21p89Esboços: histories in global contexts; Vol. 16 No. 21 (2009); 89-110Esboços: historias en contextos globales; Vol. 16 Núm. 21 (2009); 89-110Esboços: histórias em contextos globais; v. 16 n. 21 (2009); 89-1102175-79761414-722Xreponame:Esboços (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/2175-7976.2009v16n21p89/11959Copyright (c) 2019 Ivaldo Marciano de França Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Ivaldo Marciano de França2023-01-12T15:08:36Zoai:periodicos.ufsc.br:article/576Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||esbocos@contato.ufsc.br||2175-79761414-722Xopendoar:2023-01-12T15:08:36Esboços (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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