Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esboços (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/485 |
Resumo: | The purpouse of this article is to analyse Portinari's canvas: "Hammock's" Buriel, painted in 1944. The analysis will be through two metaphors: where the body extended in the hammock is traced as a people's picture in Getúlio Vargas government; and as a pcture of a deal child- a symbol of a abandoned childhood in the Estado Novo (New Age State). |
id |
UFSC-26_615fed6cb0f66d71b267ca80b01070d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/485 |
network_acronym_str |
UFSC-26 |
network_name_str |
Esboços (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido PortinariThe purpouse of this article is to analyse Portinari's canvas: "Hammock's" Buriel, painted in 1944. The analysis will be through two metaphors: where the body extended in the hammock is traced as a people's picture in Getúlio Vargas government; and as a pcture of a deal child- a symbol of a abandoned childhood in the Estado Novo (New Age State).O propósito deste artigo é analisar a tela de cândido Portinari: "Enterro na rede" pintada em 1944, através da realização de duas metáforas: onde o corpo estendido na rede é traçado como o retrato do povo no governo de Getúlio Vargas; ou como a imagem de uma criança morta, símbolo da infância desvalida na época do Estado Novo.Universidade Federal de Santa Catarina2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/485Esboços: histories in global contexts; Vol. 11 No. 11 (2004); pp. 209-216Esboços: historias en contextos globales; Vol. 11 Núm. 11 (2004); pp. 209-216Esboços: histórias em contextos globais; v. 11 n. 11 (2004); pp. 209-2162175-79761414-722Xreponame:Esboços (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/485/9886Copyright (c) 2019 Marlen De Martinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDe Martino, Marlen2023-01-12T15:08:34Zoai:periodicos.ufsc.br:article/485Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||esbocos@contato.ufsc.br||2175-79761414-722Xopendoar:2023-01-12T15:08:34Esboços (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
title |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
spellingShingle |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari De Martino, Marlen |
title_short |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
title_full |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
title_fullStr |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
title_full_unstemmed |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
title_sort |
Janelas - Arte e estado-novo nas telas de Cândido Portinari |
author |
De Martino, Marlen |
author_facet |
De Martino, Marlen |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Martino, Marlen |
description |
The purpouse of this article is to analyse Portinari's canvas: "Hammock's" Buriel, painted in 1944. The analysis will be through two metaphors: where the body extended in the hammock is traced as a people's picture in Getúlio Vargas government; and as a pcture of a deal child- a symbol of a abandoned childhood in the Estado Novo (New Age State). |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/485 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/485 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/485/9886 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marlen De Martino info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marlen De Martino |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Esboços: histories in global contexts; Vol. 11 No. 11 (2004); pp. 209-216 Esboços: historias en contextos globales; Vol. 11 Núm. 11 (2004); pp. 209-216 Esboços: histórias em contextos globais; v. 11 n. 11 (2004); pp. 209-216 2175-7976 1414-722X reponame:Esboços (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Esboços (Online) |
collection |
Esboços (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Esboços (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||esbocos@contato.ufsc.br|| |
_version_ |
1797174877644390400 |