Grammatical clues of argumentation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Working Papers em Lingüística (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n2p192 |
Resumo: | The aim of this work is to track down the syntactic-semantic grammatical phenomena present in textual productions of Basic Education students (Projeto PIBID Português 2/UFPR). The central questions are the following: Which grammatical aspects evidence argumentatively vague texts, without the saying purpose (POSSENTI, 2012)? And which of them evidence the argumentatively consistent and valid texts? We analyze opinion texts, made by students from the 6th year of Elementary School II to the 3rd year of High School, and we find that what differentiates the texts is a generic or vague (MÜLLER, 2003) semantics and an empty argument structure syntax (RAPOSO, 1992), in detriment of a specific semantics and syntactically controlled argument structures. In this sense, syntactic-semantic constructs, rather than meaning-effect resources, effectively become the grammatical clues of argumentation. |
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Grammatical clues of argumentationAs pistas gramaticais da argumentaçãoThe aim of this work is to track down the syntactic-semantic grammatical phenomena present in textual productions of Basic Education students (Projeto PIBID Português 2/UFPR). The central questions are the following: Which grammatical aspects evidence argumentatively vague texts, without the saying purpose (POSSENTI, 2012)? And which of them evidence the argumentatively consistent and valid texts? We analyze opinion texts, made by students from the 6th year of Elementary School II to the 3rd year of High School, and we find that what differentiates the texts is a generic or vague (MÜLLER, 2003) semantics and an empty argument structure syntax (RAPOSO, 1992), in detriment of a specific semantics and syntactically controlled argument structures. In this sense, syntactic-semantic constructs, rather than meaning-effect resources, effectively become the grammatical clues of argumentation.O objetivo deste artigo é realizar um levantamento dos fenômenos gramaticais sintático-semânticos presentes em produções textuais de alunos da Educação Básica (Projeto PIBID Português 2/UFPR). As questões norteadoras centrais são as seguintes: Quais traços gramaticais evidenciam os textos argumentativamente vagos, sem o “projeto do dizer” (POSSENTI, 2002)? E quais evidenciam os textos argumentativamente consistentes e válidos? Em análise de corpus de textos de opinião, coletados no espectro do 6º ano do Ensino Fundamental II até o 3º ano do Ensino Médio, verificamos que o que diferencia os textos é uma semântica genérica ou vaga (MÜLLER, 2003) e uma sintaxe de estrutura argumental esvaziada (RAPOSO, 1992), em detrimento de uma semântica específica e estruturas argumentais sintaticamente controladas. Nesse sentido, as construções sintático-semânticas, mais do que recursos de efeito de sentido, passam a ser efetivamente as pistas gramaticais da argumentação.Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC2018-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n2p19210.5007/1984-8420.2017v18n2p192Working Papers em Linguística; v. 18 n. 2 (2017): Gramática & Escola; 192-2101984-8420reponame:Working Papers em Lingüística (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n2p192/35838Copyright (c) 2018 Denise Mazocco, Teresa Cristina Wachowiczinfo:eu-repo/semantics/openAccessMazocco, DeniseWachowicz, Teresa Cristina2018-01-13T16:37:02Zoai:periodicos.ufsc.br:article/51929Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapersPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/oaiizete.lehmkuhl.coelho@ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||1984-84201415-1464opendoar:2018-01-13T16:37:02Working Papers em Lingüística (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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