Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Josiane Gonçalves da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Vanz, Samile Andrea de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p97
Resumo: This bibliometric study investigates the characteristics of teachers’s scientific production (PI) on DCI/UFRGS, published and recorded in SABi between 2000 and 2008 with the aim of study the publication’s profile using the indicators: Document Type, Publication Year, Country, Co-authors, Subjects, Proceedings and Journals used as a channel of scientific communication. It’s reveals a tendency to collaborative research between teachers and FABICO’s students and teachers (74.3%). Brazillian proceedings and periodicals are the most important channels of scientific communication. The most important events were: CBBD and INTERCOM. The journal Em Questão (FABICO’s electronic journal) was often used and as a channel of scientific communication. Information Science is still a field in training in Brazil, without standards of scientific communication’s behavior. Bibliometrics is an efficient method to collect subsidies for science decision making, but it requires attention as results’s interpretation.
id UFSC-29_46f9f307d3883fc714f5610ef46d2440
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/19600
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGSIndicadores da produção científica e co-autoria: análise do departamento de ciências da informação da UFRGSBibliometriaCientometriaProdução científica Colaboração científicaCo-autoriaCiência da InformaçãoUFRGSBibliometricsScientometricsScientific ProductionScientific CollaborationCo-authorshipInformation ScienceUFRGSThis bibliometric study investigates the characteristics of teachers’s scientific production (PI) on DCI/UFRGS, published and recorded in SABi between 2000 and 2008 with the aim of study the publication’s profile using the indicators: Document Type, Publication Year, Country, Co-authors, Subjects, Proceedings and Journals used as a channel of scientific communication. It’s reveals a tendency to collaborative research between teachers and FABICO’s students and teachers (74.3%). Brazillian proceedings and periodicals are the most important channels of scientific communication. The most important events were: CBBD and INTERCOM. The journal Em Questão (FABICO’s electronic journal) was often used and as a channel of scientific communication. Information Science is still a field in training in Brazil, without standards of scientific communication’s behavior. Bibliometrics is an efficient method to collect subsidies for science decision making, but it requires attention as results’s interpretation.Através da Bibliometria, investigam-se as características de 248 documentos publicados pelos docentes do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul entre 2000 e 2008. O objetivo do estudo foi delinear o perfil de publicação departamental em relação aos seguintes indicadores: tipologia dos documentos, assunto, idioma, ano e local de publicação, redes de colaboração, títulos de periódicos e eventos utilizados como canais de comunicação científica. Os resultados indicam uma tendência à pesquisa colaborativa entre os docentes investigados, seus colegas e alunos da faculdade (74,3%), e revelam que anais de eventos e periódicos nacionais são os canais mais utilizados pelos professores para comunicação científica. Destaca como eventos mais utilizados para publicação o CBBD e INTERCOM e aponta a revista Em Questão (publicação eletrônica da faculdade) como principal periódico. Reforça a ideia de que a Ciência da Informação no Brasil ainda é um campo em formação, sem padrões próprios de comportamento em relação à comunicação científica. Conclui que a Bibliometria é um método eficiente para coleta de subsídios à tomada de decisões no âmbito das políticas cientificas e da gestão de bibliotecas, mas requer atenção quanto à interpretação dos resultados.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2012-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo Bibliométrico.application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p9710.5007/1518-2924.2012v17n33p97Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 17 No. 33 (2012); 97-115Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 17 Núm. 33 (2012); 97-115Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 17 n. 33 (2012); 97-1151518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p97/21713Copyright (c) 2012 Josiane Gonçalves da Costa, Samile Andrea de Souza Vanzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Josiane Gonçalves daVanz, Samile Andrea de Souza2023-07-04T12:37:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/19600Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-04T12:37:39Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
Indicadores da produção científica e co-autoria: análise do departamento de ciências da informação da UFRGS
title Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
spellingShingle Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
Costa, Josiane Gonçalves da
Bibliometria
Cientometria
Produção científica
Colaboração científica
Co-autoria
Ciência da Informação
UFRGS
Bibliometrics
Scientometrics
Scientific Production
Scientific Collaboration
Co-authorship
Information Science
UFRGS
title_short Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
title_full Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
title_fullStr Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
title_full_unstemmed Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
title_sort Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
author Costa, Josiane Gonçalves da
author_facet Costa, Josiane Gonçalves da
Vanz, Samile Andrea de Souza
author_role author
author2 Vanz, Samile Andrea de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Josiane Gonçalves da
Vanz, Samile Andrea de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliometria
Cientometria
Produção científica
Colaboração científica
Co-autoria
Ciência da Informação
UFRGS
Bibliometrics
Scientometrics
Scientific Production
Scientific Collaboration
Co-authorship
Information Science
UFRGS
topic Bibliometria
Cientometria
Produção científica
Colaboração científica
Co-autoria
Ciência da Informação
UFRGS
Bibliometrics
Scientometrics
Scientific Production
Scientific Collaboration
Co-authorship
Information Science
UFRGS
description This bibliometric study investigates the characteristics of teachers’s scientific production (PI) on DCI/UFRGS, published and recorded in SABi between 2000 and 2008 with the aim of study the publication’s profile using the indicators: Document Type, Publication Year, Country, Co-authors, Subjects, Proceedings and Journals used as a channel of scientific communication. It’s reveals a tendency to collaborative research between teachers and FABICO’s students and teachers (74.3%). Brazillian proceedings and periodicals are the most important channels of scientific communication. The most important events were: CBBD and INTERCOM. The journal Em Questão (FABICO’s electronic journal) was often used and as a channel of scientific communication. Information Science is still a field in training in Brazil, without standards of scientific communication’s behavior. Bibliometrics is an efficient method to collect subsidies for science decision making, but it requires attention as results’s interpretation.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo Bibliométrico.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p97
10.5007/1518-2924.2012v17n33p97
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p97
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2012v17n33p97
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p97/21713
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Josiane Gonçalves da Costa, Samile Andrea de Souza Vanz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Josiane Gonçalves da Costa, Samile Andrea de Souza Vanz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 17 No. 33 (2012); 97-115
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 17 Núm. 33 (2012); 97-115
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 17 n. 33 (2012); 97-115
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067776529006592