Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Jobson Louis Santos de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Freire, Gustavo Henrique de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123
Resumo: From the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime.
id UFSC-29_6fc0382f291ce8c1ff7434b496615a6f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/52563
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel libraryProjeto educativo para competências em informação: bases teóricas para a pesquisa-ação em uma biblioteca multinívelCompetências em informação Projeto educativo Pesquisa-açãoInformation LiteracyEducational ProjectAction-ResearchFrom the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime.Do treinamento à educação de usuários, muito se têm feito para tornar a biblioteca um espaço de aprendizagem nas últimas décadas, mas faltam demonstrações teóricas na literatura científica para apresentar qual a relevância da gestão de projetos educativos aliada a uma filosofia organizacional aprendente para o desenvolvimento de competências em informação. O presente artigo é fruto de pesquisa realizada em nível de mestrado na biblioteca multinível de uma das unidades do Instituto Federal da Paraíba. Apresenta bases teóricas para compreensão do desenvolvimento de competências em informação como uma atividade baseada em projeto educativo e a importância da pesquisa-ação neste processo. A pesquisa que originou este trabalho é delineada como pesquisa-ação, de natureza qualitativa e de nível exploratório-descritivo. Conclui que a constituição do projeto educativo contribui no processo de transformação da biblioteca convencional em uma biblioteca aprendente e que a aplicação do projeto educativo, seu monitoramento e sua avaliação podem revelar as possibilidades e limitações do processo em relação ao regime de informação.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-açãoapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p12310.5007/1518-2924.2018v23n51p123Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-1371518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/35518https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/53667Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freirehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Jobson Louis Santos deFreire, Gustavo Henrique de Araújo2023-07-16T14:54:29Zoai:periodicos.ufsc.br:article/52563Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-16T14:54:29Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
Projeto educativo para competências em informação: bases teóricas para a pesquisa-ação em uma biblioteca multinível
title Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
spellingShingle Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
Almeida, Jobson Louis Santos de
Competências em informação
Projeto educativo
Pesquisa-ação
Information Literacy
Educational Project
Action-Research
title_short Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
title_full Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
title_fullStr Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
title_full_unstemmed Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
title_sort Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
author Almeida, Jobson Louis Santos de
author_facet Almeida, Jobson Louis Santos de
Freire, Gustavo Henrique de Araújo
author_role author
author2 Freire, Gustavo Henrique de Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Jobson Louis Santos de
Freire, Gustavo Henrique de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Competências em informação
Projeto educativo
Pesquisa-ação
Information Literacy
Educational Project
Action-Research
topic Competências em informação
Projeto educativo
Pesquisa-ação
Information Literacy
Educational Project
Action-Research
description From the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa-ação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123
10.5007/1518-2924.2018v23n51p123
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2018v23n51p123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/35518
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/53667
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freire
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freire
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067778130182144