Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123 |
Resumo: | From the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime. |
id |
UFSC-29_6fc0382f291ce8c1ff7434b496615a6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/52563 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel libraryProjeto educativo para competências em informação: bases teóricas para a pesquisa-ação em uma biblioteca multinívelCompetências em informação Projeto educativo Pesquisa-açãoInformation LiteracyEducational ProjectAction-ResearchFrom the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime.Do treinamento à educação de usuários, muito se têm feito para tornar a biblioteca um espaço de aprendizagem nas últimas décadas, mas faltam demonstrações teóricas na literatura científica para apresentar qual a relevância da gestão de projetos educativos aliada a uma filosofia organizacional aprendente para o desenvolvimento de competências em informação. O presente artigo é fruto de pesquisa realizada em nível de mestrado na biblioteca multinível de uma das unidades do Instituto Federal da Paraíba. Apresenta bases teóricas para compreensão do desenvolvimento de competências em informação como uma atividade baseada em projeto educativo e a importância da pesquisa-ação neste processo. A pesquisa que originou este trabalho é delineada como pesquisa-ação, de natureza qualitativa e de nível exploratório-descritivo. Conclui que a constituição do projeto educativo contribui no processo de transformação da biblioteca convencional em uma biblioteca aprendente e que a aplicação do projeto educativo, seu monitoramento e sua avaliação podem revelar as possibilidades e limitações do processo em relação ao regime de informação.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-açãoapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p12310.5007/1518-2924.2018v23n51p123Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-1371518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/35518https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/53667Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freirehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Jobson Louis Santos deFreire, Gustavo Henrique de Araújo2023-07-16T14:54:29Zoai:periodicos.ufsc.br:article/52563Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-16T14:54:29Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library Projeto educativo para competências em informação: bases teóricas para a pesquisa-ação em uma biblioteca multinível |
title |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library |
spellingShingle |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library Almeida, Jobson Louis Santos de Competências em informação Projeto educativo Pesquisa-ação Information Literacy Educational Project Action-Research |
title_short |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library |
title_full |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library |
title_fullStr |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library |
title_full_unstemmed |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library |
title_sort |
Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library |
author |
Almeida, Jobson Louis Santos de |
author_facet |
Almeida, Jobson Louis Santos de Freire, Gustavo Henrique de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Freire, Gustavo Henrique de Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Jobson Louis Santos de Freire, Gustavo Henrique de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências em informação Projeto educativo Pesquisa-ação Information Literacy Educational Project Action-Research |
topic |
Competências em informação Projeto educativo Pesquisa-ação Information Literacy Educational Project Action-Research |
description |
From the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa-ação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123 10.5007/1518-2924.2018v23n51p123 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.2018v23n51p123 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/35518 https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p123/53667 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freire https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freire https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 123-137 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1797067778130182144 |