Reading and metacognition: a classroom experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Dulce Amélia de Brito
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p1
Resumo: Focuses the education of metacognitivas strategies of reading in the course of Specialization in Management of Units of Information, during the first part of it discipline “Representation of the knowledge and the information”. The focus was basically on the relation among cognition, metacognition, concept building and representation of information. It evidences the importance of a permanent reconstruction of knowledge and attitudes leading to the perspective of possible trends towards the formation of the information professionals in order to incorporate the changes that will be able to compose a new profile of this professional.
id UFSC-29_e99ace6a3e063062227202c30c8b2223
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/418
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling Reading and metacognition: a classroom experienceLeitura e metacognição: uma experiência em sala de aulaMetacogniçãoEnsinoLeitura Bibliotecário IndexadorMetacognitionTeachingReadingIndexerFocuses the education of metacognitivas strategies of reading in the course of Specialization in Management of Units of Information, during the first part of it discipline “Representation of the knowledge and the information”. The focus was basically on the relation among cognition, metacognition, concept building and representation of information. It evidences the importance of a permanent reconstruction of knowledge and attitudes leading to the perspective of possible trends towards the formation of the information professionals in order to incorporate the changes that will be able to compose a new profile of this professional.Focaliza o ensino de estratégias metacognitivas de leitura no curso de Especialização em Gestão de Unidades de Informação, durante a primeira parte da disciplina “Representação do conhecimento e da informação”. O foco central está voltado para a relação entre cognição, metacognição, construção de conceitos e a representação da informação. Evidencia, ainda, a importância de uma permanente reconstrução de conhecimentos, saberes e atitudes, assinalando com a perspectiva da construção de caminhos possíveis para a formação dos profissionais da informação, de modo a incorporar as mudanças que poderão compor um novo perfil desse profissional.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2007-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDescritivoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p110.5007/1518-2924.2007v12n24p1Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 12 No. 24 (2007); 1-9Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 12 Núm. 24 (2007); 1-9Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 12 n. 24 (2007); 1-91518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p1/405Copyright (c) 2007 Dulce Amélia de Brito Neveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Dulce Amélia de Brito2023-07-19T16:26:16Zoai:periodicos.ufsc.br:article/418Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-19T16:26:16Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading and metacognition: a classroom experience
Leitura e metacognição: uma experiência em sala de aula
title Reading and metacognition: a classroom experience
spellingShingle Reading and metacognition: a classroom experience
Neves, Dulce Amélia de Brito
Metacognição
Ensino
Leitura
Bibliotecário
Indexador
Metacognition
Teaching
Reading
Indexer
title_short Reading and metacognition: a classroom experience
title_full Reading and metacognition: a classroom experience
title_fullStr Reading and metacognition: a classroom experience
title_full_unstemmed Reading and metacognition: a classroom experience
title_sort Reading and metacognition: a classroom experience
author Neves, Dulce Amélia de Brito
author_facet Neves, Dulce Amélia de Brito
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Dulce Amélia de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Metacognição
Ensino
Leitura
Bibliotecário
Indexador
Metacognition
Teaching
Reading
Indexer
topic Metacognição
Ensino
Leitura
Bibliotecário
Indexador
Metacognition
Teaching
Reading
Indexer
description Focuses the education of metacognitivas strategies of reading in the course of Specialization in Management of Units of Information, during the first part of it discipline “Representation of the knowledge and the information”. The focus was basically on the relation among cognition, metacognition, concept building and representation of information. It evidences the importance of a permanent reconstruction of knowledge and attitudes leading to the perspective of possible trends towards the formation of the information professionals in order to incorporate the changes that will be able to compose a new profile of this professional.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Descritivo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p1
10.5007/1518-2924.2007v12n24p1
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p1
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2007v12n24p1
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p1/405
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Dulce Amélia de Brito Neves
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Dulce Amélia de Brito Neves
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 12 No. 24 (2007); 1-9
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 12 Núm. 24 (2007); 1-9
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 12 n. 24 (2007); 1-9
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067775891472384