Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quintão de Almeida, Felipe
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gil Eusse, Karen Lorena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95529
Resumo: This paper focuses on critical pedagogy applied in Physical Education that intersects with the social production of precarity. To delve into this, the article is built on a dialogue with David Kirk, an internationally known scholar for his thoughts in the area. After describing Kirk's position on the matter, the paper follows with an analysis that takes into account the Brazilian experience of Physical Education in the context of critical pedagogy.  
id UFSC-2_24da1228ce5dc91d02f4fc4e58887539
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/95529
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective Pedagogía crítica, salud y precariedad: una interpretación desde la Educación Física escolar brasileñaPedagogia crítica, saúde e precariedade: uma interpretação desde a Educação Física escolar brasileiraPhysical educationCritical pedagogyPrecarityHealthEducación fisicaPedagogía críticaPrecariedadSaludEducação físicaPedagogia críticaPrecariedadeSaúdeThis paper focuses on critical pedagogy applied in Physical Education that intersects with the social production of precarity. To delve into this, the article is built on a dialogue with David Kirk, an internationally known scholar for his thoughts in the area. After describing Kirk's position on the matter, the paper follows with an analysis that takes into account the Brazilian experience of Physical Education in the context of critical pedagogy.  Este artículo discute la pedagogía crítica de la Educación Física considerando la precariedad socialmente producida. Para esto, realiza un diálogo con David Kirk, estudioso reconocido internacionalmente por sus pensamientos en el área. Después de describir su posición sobre el tema, establece una conversación con él mediada por la experiencia brasileña de Educación Física en el contexto de la pedagogía crítica.Este artigo discute a pedagogia crítica da Educação Física considerando a precariedade socialmente produzida. Para isso, realiza um diálogo com David Kirk, estudioso reconhecido internacionalmente por seus pensamentos na área. Após descrever sua posição sobre o tema, estabelece com ele uma conversa mediada pela experiência brasileira da Educação Física no contexto da pedagogia crítica.Universidade Federal de Santa Catarina2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9552910.5007/2175-8042.2023.e95529Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-122175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95529/53793Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Quintão de Almeida, FelipeGil Eusse, Karen Lorena2023-12-05T13:13:18Zoai:periodicos.ufsc.br:article/95529Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2023-12-05T13:13:18Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
Pedagogía crítica, salud y precariedad: una interpretación desde la Educación Física escolar brasileña
Pedagogia crítica, saúde e precariedade: uma interpretação desde a Educação Física escolar brasileira
title Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
spellingShingle Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
Quintão de Almeida, Felipe
Physical education
Critical pedagogy
Precarity
Health
Educación fisica
Pedagogía crítica
Precariedad
Salud
Educação física
Pedagogia crítica
Precariedade
Saúde
title_short Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
title_full Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
title_fullStr Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
title_full_unstemmed Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
title_sort Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
author Quintão de Almeida, Felipe
author_facet Quintão de Almeida, Felipe
Gil Eusse, Karen Lorena
author_role author
author2 Gil Eusse, Karen Lorena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quintão de Almeida, Felipe
Gil Eusse, Karen Lorena
dc.subject.por.fl_str_mv Physical education
Critical pedagogy
Precarity
Health
Educación fisica
Pedagogía crítica
Precariedad
Salud
Educação física
Pedagogia crítica
Precariedade
Saúde
topic Physical education
Critical pedagogy
Precarity
Health
Educación fisica
Pedagogía crítica
Precariedad
Salud
Educação física
Pedagogia crítica
Precariedade
Saúde
description This paper focuses on critical pedagogy applied in Physical Education that intersects with the social production of precarity. To delve into this, the article is built on a dialogue with David Kirk, an internationally known scholar for his thoughts in the area. After describing Kirk's position on the matter, the paper follows with an analysis that takes into account the Brazilian experience of Physical Education in the context of critical pedagogy.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95529
10.5007/2175-8042.2023.e95529
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95529
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2023.e95529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95529/53793
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-12
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1818083285435154432