O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p99 |
Resumo: | The present study started from the investigation needs about the pedagogicalpractices of teaching the subject dance in the Physical Education,the objective was to give opportunityto the insertion of dance from the perspectives and configuration of folk dance and street dance. In order that, the qualitative method was taken into consideration as a methodology to cover the issue of understanding the participants reality inserted on that. The action research was also used to allow the researchers act as participants inserted in the process. It was observed that the methodological possibilities of teaching such subject of the dance were those one’s which taken as assumption the students´ reality valuation, as well as, their creativityand spontaneous potential. |
id |
UFSC-2_3cb73abf5c160701563d0fe357a7bfb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/14115 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUAThe present study started from the investigation needs about the pedagogicalpractices of teaching the subject dance in the Physical Education,the objective was to give opportunityto the insertion of dance from the perspectives and configuration of folk dance and street dance. In order that, the qualitative method was taken into consideration as a methodology to cover the issue of understanding the participants reality inserted on that. The action research was also used to allow the researchers act as participants inserted in the process. It was observed that the methodological possibilities of teaching such subject of the dance were those one’s which taken as assumption the students´ reality valuation, as well as, their creativityand spontaneous potential.O presente estudo partiu da necessidade de investigação das práticas pedagógicas de ensino do conteúdo dança nas aulas de Educação Física, com objetivo de oportunizar a inserção deste a partir das configurações das danças folclóricas e das danças de rua. Para tal investigação recorremos ao método qualitativo com o pressuposto de compreender a realidade nela inserida, utilizando da pesquisa ação por permitir atuarmos enquanto sujeitos inseridos no processo. Constatamos que as possibilidades metodológicas de ensino do conteúdo dança, são aquelas que partindo da realidade do aluno valorizam o potencial criativo e espontâneo do mesmo.Universidade Federal de Santa Catarina2010-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p9910.5007/2175-8042.2008n31p99Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 99-1142175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p99/12958Grando, DaianeHonorato, Ilma Célia Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:17:38Zoai:periodicos.ufsc.br:article/14115Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:17:38Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
title |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
spellingShingle |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA Grando, Daiane |
title_short |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
title_full |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
title_fullStr |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
title_sort |
O ENSINO DO CONTEÚDO DANÇA NA 5ª E 6ª SÉRIE DO ENSINO FUNDAMENTAL A PARTIR DA DANÇA FOLCLÓRICA E DA DANÇA DE RUA |
author |
Grando, Daiane |
author_facet |
Grando, Daiane Honorato, Ilma Célia Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Honorato, Ilma Célia Ribeiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grando, Daiane Honorato, Ilma Célia Ribeiro |
description |
The present study started from the investigation needs about the pedagogicalpractices of teaching the subject dance in the Physical Education,the objective was to give opportunityto the insertion of dance from the perspectives and configuration of folk dance and street dance. In order that, the qualitative method was taken into consideration as a methodology to cover the issue of understanding the participants reality inserted on that. The action research was also used to allow the researchers act as participants inserted in the process. It was observed that the methodological possibilities of teaching such subject of the dance were those one’s which taken as assumption the students´ reality valuation, as well as, their creativityand spontaneous potential. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p99 10.5007/2175-8042.2008n31p99 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p99 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2008n31p99 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p99/12958 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 99-114 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434854725648384 |