Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Branco Fraga, Alex
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89856
Resumo: In this essay, I develop the concept of endogenous denialism, a specific type of scientific denialism cultivated within the academic field, which aims at delegitimizing the validity of qualitative research in the humanities. The text has three sections. In the first section, I deal with the characteristics of vulgar denialism from a brief historical retrospective, and I highlight the tactics of suppressing scientific terms in favor of the control of the political narrative. In the second section, I discuss cases of academic hoaxes played against Social Sciences and Humanities journals as an intentional strategy to discredit the area and analyze the abjection of the term “physical culture” as a trace of endogenous denialism in the lexicon of physical education field. In the third section, I reflect on the relevance of editorial training in graduate programs to confront prejudice between knowledge areas. In conclusion, I defend the deconstruction of the rhetoric of ignorance, the driving force of all kinds of denialism, as a way of preserving epistemic plurality in the physical education field.
id UFSC-2_70821ffb9f146b0aec47384ee823ec09
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/89856
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education fieldEl negacionismo endógeno en el juego académico de la Educación FísicaNegacionismo endógeno no jogo acadêmico da Educação FísicaEpistemologyScientific domainsScientific dishonestyTraining programs for science editorsPhysical education and trainingEpistemologiaDominios científicosDeshonestidad científicaProgramas de formación de editores científicosEducación física y treinamientoEpistemologiaDomínios científicosDesonestidade científicaProgramas de formação de editores científicosEducação física e treinamentoIn this essay, I develop the concept of endogenous denialism, a specific type of scientific denialism cultivated within the academic field, which aims at delegitimizing the validity of qualitative research in the humanities. The text has three sections. In the first section, I deal with the characteristics of vulgar denialism from a brief historical retrospective, and I highlight the tactics of suppressing scientific terms in favor of the control of the political narrative. In the second section, I discuss cases of academic hoaxes played against Social Sciences and Humanities journals as an intentional strategy to discredit the area and analyze the abjection of the term “physical culture” as a trace of endogenous denialism in the lexicon of physical education field. In the third section, I reflect on the relevance of editorial training in graduate programs to confront prejudice between knowledge areas. In conclusion, I defend the deconstruction of the rhetoric of ignorance, the driving force of all kinds of denialism, as a way of preserving epistemic plurality in the physical education field.En este ensayo, desarrollo el concepto de negacionismo endógeno; un tipo específico de negacionismo científico cultivado dentro del campo académico, que busca deslegitimar la validez de la investigación cualitativa en las humanidades. El texto tiene tres secciones; en la primera, trato las características del negacionismo vulgar a partir de una breve retrospectiva histórica, y destaco las tácticas de supresión de términos científicos en pro del control de la narrativa política. En la segunda, discuto casos de fraude académico contra revistas de Ciencias Sociales y Humanas como una estrategia intencional de desprestigio del área, y analizo la abyección del término “prácticas corporales” como rastro de un negacionismo endógeno en el léxico de la Educación Física. En la tercera, reflexiono sobre la relevancia de la formación editorial en los programas de posgrado para combatir los prejuicios entre áreas de conocimiento. En conclusión, defiendo la deconstrucción de la retórica de la ignorancia, energía propulsora de todo tipo de negacionismo, como forma de preservar la pluralidad epistémica en la Educación Física.  Neste ensaio, desenvolvo o conceito de negacionismo endógeno, um tipo específico de negacionismo científico cultivado dentro do campo acadêmico, que busca deslegitimar pesquisas qualitativas das Humanidades. O texto tem três seções. Na primeira, trato das características do negacionismo vulgar a partir de breve retrospectiva histórica, e destaco as táticas de supressão de termos científicos em prol do controle da narrativa política. Na segunda, discuto casos de fraude acadêmica praticadas contra revistas das Ciências Sociais e Humanas como estratégia intencional de desacreditação da área, e analiso a abjeção ao termo “práticas corporais” como um rastro do negacionismo endógeno no léxico da Educação Física. Na terceira, reflito sobre a relevância da formação editorial em programas de pós-graduação no combate a preconceitos entre áreas do conhecimento. Em conclusão, defendo a desconstrução da retórica da ignorância, mola propulsora de negacionismos de toda ordem, como forma de preservação da pluralidade epistêmica na Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/8985610.5007/2175-8042.2022.e89856Motrivivência; v. 34 n. 65 (2022)2175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89856/51158Branco Fraga, Alexinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-27T21:58:48Zoai:periodicos.ufsc.br:article/89856Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-06-27T21:58:48Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
El negacionismo endógeno en el juego académico de la Educación Física
Negacionismo endógeno no jogo acadêmico da Educação Física
title Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
spellingShingle Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
Branco Fraga, Alex
Epistemology
Scientific domains
Scientific dishonesty
Training programs for science editors
Physical education and training
Epistemologia
Dominios científicos
Deshonestidad científica
Programas de formación de editores científicos
Educación física y treinamiento
Epistemologia
Domínios científicos
Desonestidade científica
Programas de formação de editores científicos
Educação física e treinamento
title_short Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
title_full Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
title_fullStr Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
title_full_unstemmed Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
title_sort Endogenous denialism in the academic game of the Physical Education field
author Branco Fraga, Alex
author_facet Branco Fraga, Alex
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Branco Fraga, Alex
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemology
Scientific domains
Scientific dishonesty
Training programs for science editors
Physical education and training
Epistemologia
Dominios científicos
Deshonestidad científica
Programas de formación de editores científicos
Educación física y treinamiento
Epistemologia
Domínios científicos
Desonestidade científica
Programas de formação de editores científicos
Educação física e treinamento
topic Epistemology
Scientific domains
Scientific dishonesty
Training programs for science editors
Physical education and training
Epistemologia
Dominios científicos
Deshonestidad científica
Programas de formación de editores científicos
Educación física y treinamiento
Epistemologia
Domínios científicos
Desonestidade científica
Programas de formação de editores científicos
Educação física e treinamento
description In this essay, I develop the concept of endogenous denialism, a specific type of scientific denialism cultivated within the academic field, which aims at delegitimizing the validity of qualitative research in the humanities. The text has three sections. In the first section, I deal with the characteristics of vulgar denialism from a brief historical retrospective, and I highlight the tactics of suppressing scientific terms in favor of the control of the political narrative. In the second section, I discuss cases of academic hoaxes played against Social Sciences and Humanities journals as an intentional strategy to discredit the area and analyze the abjection of the term “physical culture” as a trace of endogenous denialism in the lexicon of physical education field. In the third section, I reflect on the relevance of editorial training in graduate programs to confront prejudice between knowledge areas. In conclusion, I defend the deconstruction of the rhetoric of ignorance, the driving force of all kinds of denialism, as a way of preserving epistemic plurality in the physical education field.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89856
10.5007/2175-8042.2022.e89856
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89856
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2022.e89856
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89856/51158
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 34 n. 65 (2022)
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434865943314432