QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Júnior, Edson Ronei Da
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Cardoso, Carlos Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2025
Resumo: : A new ‘science’s conception’ allowed us, through explore-descriptive research, investigate the Qigong that is ancient practical body language of Chinese people, applied as martial arts as in the health’s maintenance. The Qigong passed high and low moments, since persecution of government until therapeutical use in hospitals’ Chinese.According to material consulted theoretician, exists also some research that if relates with others ancient practical. With relation school Physical Education, some works search elements about these practicals, directing didactic procedures, providing new meanings in the pedagogical interaction. As for insertion Qigong in the school, our experience showed success with the works together children of 3o semester Municipal Public School in Palhoça city. We search to understand, through hermeneutics, these new significant elements in interviews with instructors Martial Arts and professors Physical Education, besides, photographic registers and theoretical grounding, with its aspects that showed us ancient body language techniques of eastern origin
id UFSC-2_88e9e1b3dd9ff513d9a7d6a8171a36f6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/2025
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar: A new ‘science’s conception’ allowed us, through explore-descriptive research, investigate the Qigong that is ancient practical body language of Chinese people, applied as martial arts as in the health’s maintenance. The Qigong passed high and low moments, since persecution of government until therapeutical use in hospitals’ Chinese.According to material consulted theoretician, exists also some research that if relates with others ancient practical. With relation school Physical Education, some works search elements about these practicals, directing didactic procedures, providing new meanings in the pedagogical interaction. As for insertion Qigong in the school, our experience showed success with the works together children of 3o semester Municipal Public School in Palhoça city. We search to understand, through hermeneutics, these new significant elements in interviews with instructors Martial Arts and professors Physical Education, besides, photographic registers and theoretical grounding, with its aspects that showed us ancient body language techniques of eastern originUma nova ‘concepção de ciência’ nos permitiu, através de uma pesquisa exploratória-descritiva, investigar o Qigong que é uma antiga prática corporal/corporeidade do povo chinês, aplicado tanto nas artes marciais, quanto na manutenção da saúde, e passou por ‘altos e baixos’, da perseguição pelo governo à utilização terapêutica em hospitais chineses. Segundo o referencial teórico consultado, existem várias pesquisas que se relacionam também a outras práticas milenares/antiqüíssimas. Com relação à Educação Física escolar, alguns trabalhos buscam elementos componentes dessas práticas, direcionando os procedimentos didáticos, proporcionando novos significados na interação pedagógica. Quanto à inserção do Qigong na escola, a nossa experiência mostrou êxito junto às crianças da 3a Série de uma Escola Pública Municipal de Palhoça/SC. Buscamos compreender (pela hermenêutica), esses novos elementos significativos em entrevistas com instrutores de Artes Marciais e professores Educação Física, além, é claro, de registros fotográficos e pela fundamentação teórica, com seus aspectos norteadores das antiqüíssimas técnicas corporais de origem oriental.Universidade Federal de Santa Catarina2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/202510.5007/%xMotrivivência; n. 23 (2004): A produção do curso de especialização em Educação Física Escolar do NEPEF/CDS/UFSC; 83-1022175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2025/3902Silveira Júnior, Edson Ronei DaCardoso, Carlos Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:16:31Zoai:periodicos.ufsc.br:article/2025Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:16:31Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
title QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
spellingShingle QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
Silveira Júnior, Edson Ronei Da
title_short QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
title_full QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
title_fullStr QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
title_full_unstemmed QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
title_sort QIGONG: uma contribuição para a Educação Física escolar
author Silveira Júnior, Edson Ronei Da
author_facet Silveira Júnior, Edson Ronei Da
Cardoso, Carlos Luiz
author_role author
author2 Cardoso, Carlos Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Júnior, Edson Ronei Da
Cardoso, Carlos Luiz
description : A new ‘science’s conception’ allowed us, through explore-descriptive research, investigate the Qigong that is ancient practical body language of Chinese people, applied as martial arts as in the health’s maintenance. The Qigong passed high and low moments, since persecution of government until therapeutical use in hospitals’ Chinese.According to material consulted theoretician, exists also some research that if relates with others ancient practical. With relation school Physical Education, some works search elements about these practicals, directing didactic procedures, providing new meanings in the pedagogical interaction. As for insertion Qigong in the school, our experience showed success with the works together children of 3o semester Municipal Public School in Palhoça city. We search to understand, through hermeneutics, these new significant elements in interviews with instructors Martial Arts and professors Physical Education, besides, photographic registers and theoretical grounding, with its aspects that showed us ancient body language techniques of eastern origin
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2025
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2025
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2025/3902
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 23 (2004): A produção do curso de especialização em Educação Física Escolar do NEPEF/CDS/UFSC; 83-102
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434851080798208