EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fensterseifer, Paulo Evaldo
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: González, Fernando Jaime
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123
Resumo: Recognizing the hard and complex problem about the relation practice-theory, emphasized much more in Physical Education due to its area’s peculiarities, and considering that Physical Education has, in its school subject condition, “the purpose of training critical students with conditions of being independents in the culture body’s movement and in a transformed way as political people” (Bracht and González), the authors make a reflection about specifics themes naturally associated, but no only part of Physical Education (leisure, health, physical exercises, sports and dance, etc.) to make the question: What does change in your relationship with those themes when we meet/have experiences with them as school physical education contents? Keywords: practice-theory, physical education, school.
id UFSC-2_af6e1e268a4cab32cac5b722e0722c4e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/9123
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e práticaRecognizing the hard and complex problem about the relation practice-theory, emphasized much more in Physical Education due to its area’s peculiarities, and considering that Physical Education has, in its school subject condition, “the purpose of training critical students with conditions of being independents in the culture body’s movement and in a transformed way as political people” (Bracht and González), the authors make a reflection about specifics themes naturally associated, but no only part of Physical Education (leisure, health, physical exercises, sports and dance, etc.) to make the question: What does change in your relationship with those themes when we meet/have experiences with them as school physical education contents? Keywords: practice-theory, physical education, school.Reconhecendo a difícil e complexa problemática da relação teoria-prática, acentuada ainda mais na Educação Física escolar devido às peculiaridades da área; e considerando que a Educação Física, na condição de disciplina escolar, tem como finalidade “formar indivíduos dotados de capacidade crítica em condições de agir autonomamente na esfera da cultura corporal de movimento e de forma transformadora como cidadãos políticos” (Bracht e González), os autores refletem sobre uma série de temas específicos normalmente associados, mas não exclusivos da Educação Física (lazer, saúde, exercício físico, esporte, dança, etc.) para perguntarem: o que muda na nossa relação com eles ao conhecê-los/vivenciá-los como conteúdos da EF escolar?Universidade Federal de Santa Catarina2007-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/912310.5007/%xMotrivivência; n. 28 (2007): Conhecimento e prática na Educação Física escolar; 27-372175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123/9549Fensterseifer, Paulo EvaldoGonzález, Fernando Jaimeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-19T15:10:46Zoai:periodicos.ufsc.br:article/9123Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2016-10-19T15:10:46Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
title EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
spellingShingle EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
Fensterseifer, Paulo Evaldo
title_short EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
title_full EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
title_fullStr EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
title_sort EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a difícil e incontornável relação teoria e prática
author Fensterseifer, Paulo Evaldo
author_facet Fensterseifer, Paulo Evaldo
González, Fernando Jaime
author_role author
author2 González, Fernando Jaime
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fensterseifer, Paulo Evaldo
González, Fernando Jaime
description Recognizing the hard and complex problem about the relation practice-theory, emphasized much more in Physical Education due to its area’s peculiarities, and considering that Physical Education has, in its school subject condition, “the purpose of training critical students with conditions of being independents in the culture body’s movement and in a transformed way as political people” (Bracht and González), the authors make a reflection about specifics themes naturally associated, but no only part of Physical Education (leisure, health, physical exercises, sports and dance, etc.) to make the question: What does change in your relationship with those themes when we meet/have experiences with them as school physical education contents? Keywords: practice-theory, physical education, school.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123/9549
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 28 (2007): Conhecimento e prática na Educação Física escolar; 27-37
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434853442191360