Public policies of urban mobility and physical exercises: repercussions of bike-sharing systems
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n49p71 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p71The study sought to examine the perceptions of users regarding the implementation of bike-sharing systems in Fortaleza, Ceará. This qualitative study interviewed 11 users, and systematization of data through thematic analysis of content analysis. The results indicate that the bike-sharing systems has become an alternative means of transportation, but its role as a leisure instrument prevails; He met the perception that the use of continuously cycling brings health benefits and a sense of security. However, the project is in a few places in the city and with limited access at certain times. We conclude that the shared bicycle system does not address the needs of urban mobility; however, it enhances the development of physical exercise. |
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Public policies of urban mobility and physical exercises: repercussions of bike-sharing systemsPublic policies sobre la movilidad urbana y ejercicio físico: los efectos del sistema de bicicletas compartidasPolíticas públicas de mobilidade urbana e práticas corporais: repercussões do sistema de bicicletas compartilhadashttp://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p71The study sought to examine the perceptions of users regarding the implementation of bike-sharing systems in Fortaleza, Ceará. This qualitative study interviewed 11 users, and systematization of data through thematic analysis of content analysis. The results indicate that the bike-sharing systems has become an alternative means of transportation, but its role as a leisure instrument prevails; He met the perception that the use of continuously cycling brings health benefits and a sense of security. However, the project is in a few places in the city and with limited access at certain times. We conclude that the shared bicycle system does not address the needs of urban mobility; however, it enhances the development of physical exercise.El estudio trató de examinar las percepciones de los usuarios en relación con la implementación de sistemas de bicicletas compartidas en Fortaleza, Ceará. Este estudio cualitativo entrevistó a 11 usuarios, y la sistematización de los datos a través del análisis temático de análisis de contenido. Los resultados indican Que los sistemas de bicicletas compartidas se ha convertido en un medio alternativo de transporte, pero su papel como instrumento de ocio prevalece; Se reunió con la percepción de que el uso de la bicicleta continuamente trae beneficios para la salud y una sensación de seguridad. Sin embargo, el proyecto se encuentra en unos pocos lugares en la ciudad y con acceso limitado a ciertas horas. Llegamos a la conclusión de que el sistema de bicicletas compartidas no se ocupa de las necesidades de movilidad urbana; Sin embargo, se potencia el desarrollo del ejercicio físico.O estudo procurou analisar as percepções dos usuários quanto à implantação do projeto de bicicletas compartilhadas em Fortaleza, Ceará. Trata-se de uma pesquisa qualitativa em que foram entrevistados 11 usuários, sistematizada por meio da análise de conteúdo do tipo análise temática. Os resultados apontam que a bicicleta compartilhada tem se tornado um meio de deslocamento alternativo ao transporte público deficiente, mas que seu papel como instrumento de lazer prevalece; encontrou-se a percepção de que o uso da bicicleta de forma contínua traz benefício à saúde, bem como a sensação de segurança. Todavia, há concentração de estações em poucos pontos da cidade e dificuldades de acesso em horário de pico. Conclui-se que o projeto de bicicletas compartilhadas no cenário deste estudo não contempla as demandas a elas atribuídas de mobilidade urbana; entretanto, fomenta o desenvolvimento de práticas corporais. Universidade Federal de Santa Catarina2016-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n49p7110.5007/2175-8042.2016v28n49p71Motrivivência; v. 28 n. 49 (2016); 71-812175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n49p71/32956Copyright (c) 2016 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, José Paulo GurgelOliveira, Braulio Nogueira deOliveira, Bérgson Nogueira deFeitosa, Wellington Gomes2018-08-27T16:10:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/43012Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-27T16:10:20Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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