AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sborquia, Silvia Pavesi
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79
Resumo: Inspired in the educational post-critical theories, the Physical Educationcurriculum intents to position its students as people in a fairer and less unequal society . When conceivingthe curriculum as political field in which individual personalitiesare built, it is fundamental that the groups that share society reflect over a variety of the corporal culture patrimony in the school environment.Shaking the privilege given to the dances from the media culture in the school, the present article recommends the experience and the study of the folk and popular dances. For that purpose the Cultural Studies are used as a reference and suggests ways for pedagogical practice.
id UFSC-2_ea7c8ca21bd19407c6920a8d5d48823c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/14112
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafiosInspired in the educational post-critical theories, the Physical Educationcurriculum intents to position its students as people in a fairer and less unequal society . When conceivingthe curriculum as political field in which individual personalitiesare built, it is fundamental that the groups that share society reflect over a variety of the corporal culture patrimony in the school environment.Shaking the privilege given to the dances from the media culture in the school, the present article recommends the experience and the study of the folk and popular dances. For that purpose the Cultural Studies are used as a reference and suggests ways for pedagogical practice.Inspirado nas teorias pós-críticas da educação, o currículo da Educação Física tenciona posicionar os educandos como sujeitos no alcance de uma sociedade mais justa e menos desigual. Ao conceber o currículo como campo político em que se constroem as identidades dos indivíduos, é fundamental que a variedade do patrimônio cultural corporal dos grupos que coabitam a sociedade seja problematizada no ambiente escolar. Desconstruindo o privilégio destinado às danças da cultura midiática na escola, o presente artigo defende a vivência e o estudo das danças folclóricas e populares. Para tanto, fundamenta-se nos Estudos Culturais e sugere encaminhamentos para a prática pedagógica.Universidade Federal de Santa Catarina2010-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p7910.5007/2175-8042.2008n31p79Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 79-982175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79/12957Sborquia, Silvia PavesiNeira, Marcos Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:17:38Zoai:periodicos.ufsc.br:article/14112Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:17:38Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
title AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
spellingShingle AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
Sborquia, Silvia Pavesi
title_short AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
title_full AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
title_fullStr AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
title_full_unstemmed AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
title_sort AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
author Sborquia, Silvia Pavesi
author_facet Sborquia, Silvia Pavesi
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Neira, Marcos Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sborquia, Silvia Pavesi
Neira, Marcos Garcia
description Inspired in the educational post-critical theories, the Physical Educationcurriculum intents to position its students as people in a fairer and less unequal society . When conceivingthe curriculum as political field in which individual personalitiesare built, it is fundamental that the groups that share society reflect over a variety of the corporal culture patrimony in the school environment.Shaking the privilege given to the dances from the media culture in the school, the present article recommends the experience and the study of the folk and popular dances. For that purpose the Cultural Studies are used as a reference and suggests ways for pedagogical practice.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79
10.5007/2175-8042.2008n31p79
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2008n31p79
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79/12957
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 79-98
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434853516640256