AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79 |
Resumo: | Inspired in the educational post-critical theories, the Physical Educationcurriculum intents to position its students as people in a fairer and less unequal society . When conceivingthe curriculum as political field in which individual personalitiesare built, it is fundamental that the groups that share society reflect over a variety of the corporal culture patrimony in the school environment.Shaking the privilege given to the dances from the media culture in the school, the present article recommends the experience and the study of the folk and popular dances. For that purpose the Cultural Studies are used as a reference and suggests ways for pedagogical practice. |
id |
UFSC-2_ea7c8ca21bd19407c6920a8d5d48823c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/14112 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafiosInspired in the educational post-critical theories, the Physical Educationcurriculum intents to position its students as people in a fairer and less unequal society . When conceivingthe curriculum as political field in which individual personalitiesare built, it is fundamental that the groups that share society reflect over a variety of the corporal culture patrimony in the school environment.Shaking the privilege given to the dances from the media culture in the school, the present article recommends the experience and the study of the folk and popular dances. For that purpose the Cultural Studies are used as a reference and suggests ways for pedagogical practice.Inspirado nas teorias pós-críticas da educação, o currículo da Educação Física tenciona posicionar os educandos como sujeitos no alcance de uma sociedade mais justa e menos desigual. Ao conceber o currículo como campo político em que se constroem as identidades dos indivíduos, é fundamental que a variedade do patrimônio cultural corporal dos grupos que coabitam a sociedade seja problematizada no ambiente escolar. Desconstruindo o privilégio destinado às danças da cultura midiática na escola, o presente artigo defende a vivência e o estudo das danças folclóricas e populares. Para tanto, fundamenta-se nos Estudos Culturais e sugere encaminhamentos para a prática pedagógica.Universidade Federal de Santa Catarina2010-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p7910.5007/2175-8042.2008n31p79Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 79-982175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79/12957Sborquia, Silvia PavesiNeira, Marcos Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:17:38Zoai:periodicos.ufsc.br:article/14112Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:17:38Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
title |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
spellingShingle |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios Sborquia, Silvia Pavesi |
title_short |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
title_full |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
title_fullStr |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
title_full_unstemmed |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
title_sort |
AS DANÇAS FOLCLÓRICAS E POPULARES NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO FÍSICA: possibilidades e desafios |
author |
Sborquia, Silvia Pavesi |
author_facet |
Sborquia, Silvia Pavesi Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira, Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sborquia, Silvia Pavesi Neira, Marcos Garcia |
description |
Inspired in the educational post-critical theories, the Physical Educationcurriculum intents to position its students as people in a fairer and less unequal society . When conceivingthe curriculum as political field in which individual personalitiesare built, it is fundamental that the groups that share society reflect over a variety of the corporal culture patrimony in the school environment.Shaking the privilege given to the dances from the media culture in the school, the present article recommends the experience and the study of the folk and popular dances. For that purpose the Cultural Studies are used as a reference and suggests ways for pedagogical practice. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79 10.5007/2175-8042.2008n31p79 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2008n31p79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p79/12957 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 79-98 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434853516640256 |