Empatía, antropomorfismo y cognición animal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Principia (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/article/view/1808-1711.2015v19n3p423 |
Resumo: | In this paper I argue that attributions of certain cognitive abilities to some animal species, based on inter-species empathy, are supported on a presupposition according to which those animal species are minded creatures. This implicit premise gives support to a “transcendental” argument, based on empathy, in favor of animal cognition, that justifies the anthropomorphic character of ordinary psychological attributions. Furthermore, abundant empirical grounds and theoretical hypothesis explain the nature and the adaptive functions of empathy and anthropomorphism, shaping a complementary “cognitive-evolutive” argument. The two faces of this “empathic argument”, the trascendental and the empirical one, strengthen the idea of a line of relative continuity between our ordinary point of view about us and our ordinary point of view about some animal species, that is founded on the existence of a line of continuity between species, and therefore, on an evolutionary explanation of these socio-cognitive basic abilities. |
id |
UFSC-5_4e4bb69f7dcb230d1a917d2c6a25215e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/41656 |
network_acronym_str |
UFSC-5 |
network_name_str |
Principia (Florianópolis. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Empatía, antropomorfismo y cognición animalEmpatia, antropomorfismo e cognição animalEmpatía, antropomorfismo y cognición animalIn this paper I argue that attributions of certain cognitive abilities to some animal species, based on inter-species empathy, are supported on a presupposition according to which those animal species are minded creatures. This implicit premise gives support to a “transcendental” argument, based on empathy, in favor of animal cognition, that justifies the anthropomorphic character of ordinary psychological attributions. Furthermore, abundant empirical grounds and theoretical hypothesis explain the nature and the adaptive functions of empathy and anthropomorphism, shaping a complementary “cognitive-evolutive” argument. The two faces of this “empathic argument”, the trascendental and the empirical one, strengthen the idea of a line of relative continuity between our ordinary point of view about us and our ordinary point of view about some animal species, that is founded on the existence of a line of continuity between species, and therefore, on an evolutionary explanation of these socio-cognitive basic abilities.En este artículo se argumenta que las funciones de ciertas habilidades cognitivas de algunas especies animales se basan en la suposición según la cual estas especies son criaturas con mente. Esta suposición implícita permite apoyar un argumento "trascendental", basada en la empatía a favor de la cognición animal, lo que justifica el carácter antropomórfico de las habilidades psicológicas comunes. Además, numerosos fundamentos empíricos y hipótesis teóricas proporcionan una explicación de la naturaleza y las funciones adaptativas de la empatía y el antropomorfismo, el establecimiento de un argumento "del desarrollo cognitivo" complementario. Sobre esta base, el antropomorfismo conceptual (incluso la revisión crítica) también se justifica en la etología cognitiva. Las dos facetas de esto "argumento empático", lo trascendental y lo empírico, refuerzan la idea de una línea de continuidad entre nuestra visión común de nosotros mismos y de nuestra visión común de ciertas especies animales y entre éstos y la ciencia cognitiva, que se basa la existencia de una continuidad entre las especies, y por lo tanto en una explicación evolutiva de estas habilidades sociales y cognitivas básicas.Neste artigo, argumenta-se que as atribuções de certas capacidades cognitivas de algumas espécies animais, são baseadas em uma suposição de acordo com a qual estas espécies animais são criaturas com mente. Esta premissa implícita permite apoiar um argumento "transcendental", baseado em empatia, em favor da cognição animal, o que justifica o caráter antropomórfico de competências psicológicas comuns. Além disso, numerosos fundamentos empíricos e hipóteses teóricas fornecem uma explicação sobre a natureza e funções adaptativas de empatia e o antropomorfismo, definindo um argumento "cognitivo-desenvolvimentista" complementar. Nesta base, o antropomorfismo conceitual (mesmo criticamente revisado) justifica-se também em etologia cognitiva. Os dois lados, transcendentais e empíricos, deste "argumento empático" fortalecem a idéia de uma linha de continuidade relativa entre a nossa visão comum de nós mesmos e a nossa visão comum de certas espécies animais e entre estes e a ciência cognitiva, que se baseia na existência de uma continuidade entre as espécies, e, portanto, em uma explicação evolutiva dessas habilidades sócio-cognitivas básicas.Federal University of Santa Catarina – UFSC2015-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/article/view/1808-1711.2015v19n3p42310.5007/1808-1711.2015v19n3p423Principia: an international journal of epistemology; Vol. 19 No. 3 (2015); 423–452Principia: an international journal of epistemology; Vol. 19 Núm. 3 (2015); 423–452Principia: an international journal of epistemology; v. 19 n. 3 (2015); 423–4521808-17111414-4247reponame:Principia (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCspahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/article/view/1808-1711.2015v19n3p423/31329Copyright (c) 2021 Silvia Carolina Scottoinfo:eu-repo/semantics/openAccessScotto, Silvia Carolina2019-09-13T10:42:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/41656Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/principiaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/oaiprincipia@contato.ufsc.br||principia@contato.ufsc.br1808-17111414-4247opendoar:2019-09-13T10:42:11Principia (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal Empatia, antropomorfismo e cognição animal Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
title |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
spellingShingle |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal Scotto, Silvia Carolina |
title_short |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
title_full |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
title_fullStr |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
title_full_unstemmed |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
title_sort |
Empatía, antropomorfismo y cognición animal |
author |
Scotto, Silvia Carolina |
author_facet |
Scotto, Silvia Carolina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scotto, Silvia Carolina |
description |
In this paper I argue that attributions of certain cognitive abilities to some animal species, based on inter-species empathy, are supported on a presupposition according to which those animal species are minded creatures. This implicit premise gives support to a “transcendental” argument, based on empathy, in favor of animal cognition, that justifies the anthropomorphic character of ordinary psychological attributions. Furthermore, abundant empirical grounds and theoretical hypothesis explain the nature and the adaptive functions of empathy and anthropomorphism, shaping a complementary “cognitive-evolutive” argument. The two faces of this “empathic argument”, the trascendental and the empirical one, strengthen the idea of a line of relative continuity between our ordinary point of view about us and our ordinary point of view about some animal species, that is founded on the existence of a line of continuity between species, and therefore, on an evolutionary explanation of these socio-cognitive basic abilities. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/article/view/1808-1711.2015v19n3p423 10.5007/1808-1711.2015v19n3p423 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/article/view/1808-1711.2015v19n3p423 |
identifier_str_mv |
10.5007/1808-1711.2015v19n3p423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/principia/article/view/1808-1711.2015v19n3p423/31329 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Silvia Carolina Scotto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Silvia Carolina Scotto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Santa Catarina – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Santa Catarina – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Principia: an international journal of epistemology; Vol. 19 No. 3 (2015); 423–452 Principia: an international journal of epistemology; Vol. 19 Núm. 3 (2015); 423–452 Principia: an international journal of epistemology; v. 19 n. 3 (2015); 423–452 1808-1711 1414-4247 reponame:Principia (Florianópolis. Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Principia (Florianópolis. Online) |
collection |
Principia (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Principia (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
principia@contato.ufsc.br||principia@contato.ufsc.br |
_version_ |
1789435112592506880 |