O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Humberto Schubert
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Peri
Texto Completo: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964
Resumo: The buddhist tradition is ordinarily known for its radical rejection of metaphysics, particularly in concern of “essences” and permanent patterns. Cardinal concepts such as “no-self/no-soul” (anatman) and “emptiness” (shunyata) are evident signs of confrontation with the Hindu metaphysics, but besides its deconstructive method of permanent essences, Buddhism also recognizes a fundamental aspect of reality, mainly equivalent to a primordial metaphysical instance. The history and the modus operandi of this dialectics is very complex, but well explored. However, a didactical presentation of Buddhism to the general western public ultimately established a reductive view of the more positive side of its metaphysics, leading to many misjudgments and difficulties in the religious dialogue, not last because the dominant stereotype of Buddhism is restricted to its skeptical and almost irreligious character.
id UFSC-7_305ff97bcd9d50e243af679a1f8c2e2d
oai_identifier_str oai:ojs.sites.ufsc.br:article/964
network_acronym_str UFSC-7
network_name_str Peri
repository_id_str
spelling O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.Absoluteupayashunyatabuddha naturedialectics.Absolutoupayashunyatanatureza búdicadialética.The buddhist tradition is ordinarily known for its radical rejection of metaphysics, particularly in concern of “essences” and permanent patterns. Cardinal concepts such as “no-self/no-soul” (anatman) and “emptiness” (shunyata) are evident signs of confrontation with the Hindu metaphysics, but besides its deconstructive method of permanent essences, Buddhism also recognizes a fundamental aspect of reality, mainly equivalent to a primordial metaphysical instance. The history and the modus operandi of this dialectics is very complex, but well explored. However, a didactical presentation of Buddhism to the general western public ultimately established a reductive view of the more positive side of its metaphysics, leading to many misjudgments and difficulties in the religious dialogue, not last because the dominant stereotype of Buddhism is restricted to its skeptical and almost irreligious character.A tradição budista é vulgarmente conhecida pela sua postura radical diante da metafísica, particularmente no que concerne a parâmetros e “essências” permanentes. Os conceitos elementares de não-alma (anatman) e vacuidade (shunyata), são sinais evidentes de confrontação com a metafísica hinduísta, mas, a par de um expediente ou método desconstrutivo em relação à crença nas essências permanentes, o budismo também reconhece de forma sistemática um aspecto fundamental da realidade, em tudo equivalente à uma instância metafísica primordial. A história e o modus operandi desta dialética é complexa, mas bem explorada. Contudo, uma apresentação didática do budismo ao público ocidental acabou por estabelecer uma visão redutiva dos elementos positivos da metafísica budista, acarretando em sua má compreensão e nas dificuldades de diálogo religioso, uma vez que o estereótipo dominante conserva apenas o caráter cético e quase antirreligioso do budismo.Universidade Federal de Santa Catarina2015-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964PERI; v. 7 n. 1: Temática Sujeito e Hermenêutica - Ricoeur; p. 244-2622175-1811reponame:Periinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964/449Copyright (c) 2015 Humberto Schubert Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Humberto Schubert2015-04-08T17:09:56Zoai:ojs.sites.ufsc.br:article/964Revistahttp://www.nexos.ufsc.br/index.php/periPUBhttp://www.nexos.ufsc.br/index.php/peri/oaidanielschiochett@gmail.com || revistaperi@contato.ufsc.br2175-18112175-1811opendoar:2015-04-08T17:09:56Peri - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
title O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
spellingShingle O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
Coelho, Humberto Schubert
Absolute
upaya
shunyata
buddha nature
dialectics.
Absoluto
upaya
shunyata
natureza búdica
dialética.
title_short O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
title_full O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
title_fullStr O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
title_full_unstemmed O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
title_sort O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
author Coelho, Humberto Schubert
author_facet Coelho, Humberto Schubert
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Humberto Schubert
dc.subject.por.fl_str_mv Absolute
upaya
shunyata
buddha nature
dialectics.
Absoluto
upaya
shunyata
natureza búdica
dialética.
topic Absolute
upaya
shunyata
buddha nature
dialectics.
Absoluto
upaya
shunyata
natureza búdica
dialética.
description The buddhist tradition is ordinarily known for its radical rejection of metaphysics, particularly in concern of “essences” and permanent patterns. Cardinal concepts such as “no-self/no-soul” (anatman) and “emptiness” (shunyata) are evident signs of confrontation with the Hindu metaphysics, but besides its deconstructive method of permanent essences, Buddhism also recognizes a fundamental aspect of reality, mainly equivalent to a primordial metaphysical instance. The history and the modus operandi of this dialectics is very complex, but well explored. However, a didactical presentation of Buddhism to the general western public ultimately established a reductive view of the more positive side of its metaphysics, leading to many misjudgments and difficulties in the religious dialogue, not last because the dominant stereotype of Buddhism is restricted to its skeptical and almost irreligious character.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964
url https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964/449
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Humberto Schubert Coelho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Humberto Schubert Coelho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv PERI; v. 7 n. 1: Temática Sujeito e Hermenêutica - Ricoeur; p. 244-262
2175-1811
reponame:Peri
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Peri
collection Peri
repository.name.fl_str_mv Peri - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv danielschiochett@gmail.com || revistaperi@contato.ufsc.br
_version_ 1799940526453030912