O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Peri |
Texto Completo: | https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964 |
Resumo: | The buddhist tradition is ordinarily known for its radical rejection of metaphysics, particularly in concern of “essences” and permanent patterns. Cardinal concepts such as “no-self/no-soul” (anatman) and “emptiness” (shunyata) are evident signs of confrontation with the Hindu metaphysics, but besides its deconstructive method of permanent essences, Buddhism also recognizes a fundamental aspect of reality, mainly equivalent to a primordial metaphysical instance. The history and the modus operandi of this dialectics is very complex, but well explored. However, a didactical presentation of Buddhism to the general western public ultimately established a reductive view of the more positive side of its metaphysics, leading to many misjudgments and difficulties in the religious dialogue, not last because the dominant stereotype of Buddhism is restricted to its skeptical and almost irreligious character. |
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O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.Absoluteupayashunyatabuddha naturedialectics.Absolutoupayashunyatanatureza búdicadialética.The buddhist tradition is ordinarily known for its radical rejection of metaphysics, particularly in concern of “essences” and permanent patterns. Cardinal concepts such as “no-self/no-soul” (anatman) and “emptiness” (shunyata) are evident signs of confrontation with the Hindu metaphysics, but besides its deconstructive method of permanent essences, Buddhism also recognizes a fundamental aspect of reality, mainly equivalent to a primordial metaphysical instance. The history and the modus operandi of this dialectics is very complex, but well explored. However, a didactical presentation of Buddhism to the general western public ultimately established a reductive view of the more positive side of its metaphysics, leading to many misjudgments and difficulties in the religious dialogue, not last because the dominant stereotype of Buddhism is restricted to its skeptical and almost irreligious character.A tradição budista é vulgarmente conhecida pela sua postura radical diante da metafísica, particularmente no que concerne a parâmetros e “essências” permanentes. Os conceitos elementares de não-alma (anatman) e vacuidade (shunyata), são sinais evidentes de confrontação com a metafísica hinduísta, mas, a par de um expediente ou método desconstrutivo em relação à crença nas essências permanentes, o budismo também reconhece de forma sistemática um aspecto fundamental da realidade, em tudo equivalente à uma instância metafísica primordial. A história e o modus operandi desta dialética é complexa, mas bem explorada. Contudo, uma apresentação didática do budismo ao público ocidental acabou por estabelecer uma visão redutiva dos elementos positivos da metafísica budista, acarretando em sua má compreensão e nas dificuldades de diálogo religioso, uma vez que o estereótipo dominante conserva apenas o caráter cético e quase antirreligioso do budismo.Universidade Federal de Santa Catarina2015-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964PERI; v. 7 n. 1: Temática Sujeito e Hermenêutica - Ricoeur; p. 244-2622175-1811reponame:Periinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/964/449Copyright (c) 2015 Humberto Schubert Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Humberto Schubert2015-04-08T17:09:56Zoai:ojs.sites.ufsc.br:article/964Revistahttp://www.nexos.ufsc.br/index.php/periPUBhttp://www.nexos.ufsc.br/index.php/peri/oaidanielschiochett@gmail.com || revistaperi@contato.ufsc.br2175-18112175-1811opendoar:2015-04-08T17:09:56Peri - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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