The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96405 |
Resumo: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente. |
id |
UFSC_084330b730780710d2b2e6f29929c571 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsc.br:123456789/96405 |
network_acronym_str |
UFSC |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSC |
repository_id_str |
2373 |
spelling |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehensionLiteraturaLingua inglesaEstudo e ensinoLeitura(Ensino superior)Compreensao na leituraDissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente.This study investigated the influence of genre expectation on EFL Brazilian undergraduate students' inference generation and reading comprehension. Twelve EFL readers from the last semester of the Letras Course at UFSC participated in this study. The effect of genre expectation was investigated by means of the assessment of students' inference making and reading comprehension in relation to two texts from distinct genres, namely a literary story and a news story. As to allow data triangulation, four instruments were used in this study, namely the Pause Protocol (Cavalcanti, 1989) in the version adapted by Tomitch (2003), reading comprehension questions related to each text, a retrospective questionnaire, and a reader's profile. Participants' reports from the Pause Protocol were transcribed and their utterances were categorized in accordance with Narvaez et al.'s (1999) Inference Categorization Model. Furthermore, participants' answers in the reading comprehension questions were analyzed and scored. Data analysis was carried out both quantitatively and qualitatively, by means of the examination of the results from the Pause Protocol reports, and reading comprehension questions, with data from the retrospective questionnaire and reader's profile contributing to the discussion of the results. Results indicated that genre expectation may have played a role on readers' inference generation, but what seems to have actually influenced their reading strategies and behavior was the text types. Furthermore, participants' performance on the reading comprehension questions seemed to be related to faster reading speed, but not with inferences amount.O presente estudo investigou a influência da expectativa do gênero textual na geração de inferências e na compreensão leitora de estudantes de Inglês como Língua Estrangeira. Doze alunos do último semestre de Letras/Inglês da UFSC participaram desta pesquisa. O efeito da expectativa do gênero textual foi investigado por meio da categorização das inferências geradas e da compreensão leitora dos alunos após a leitura de dois textos de gêneros textuais distintos, sendo um deles um texto literário e o outro uma notícia. A fim de possibilitar a triangulação de dados, quatro instrumentos foram utilizados neste estudo, sendo o Protocolo de Pausa (Cavalcanti, 1989), na versão adaptada por Tomitch (2003), perguntas de compreensão referentes a cada um dos textos, um questionário retrospectivo, e o perfil leitor dos participantes. As verbalizações feitas durante a aplicação do Protocolo de Pausa foram transcritas, e as sentenças foram categorizadas de acordo com o Modelo de Categorização de Inferências proposto por Narvaez et al. (1999). As respostas fornecidas para as perguntas de compreensão foram analisadas e avaliadas. A análise dos dados foi realizada tanto de forma quantitativa quanto qualitativa, por meio da apreciação dos resultados dos registros do Protocolo de Pausa e das perguntas de compreensão, com a contribuição dos dados do questionário retrospectivo e do perfil do leitor para a discussão dos resultados. Os resultados indicam que a expectativa do gênero textual pode ter influenciado a produção de inferências, mas o que parece ter realmente influenciado suas estratégias de leitura foram as tipologias textuais. Além disso, o desempenho dos participantes nas tarefas de compreensão teve relação com a velocidade da leitura, mas não com a quantidade de inferências gerada.Florianópolis, SCTomitch, Leda Maria BragaUniversidade Federal de Santa CatarinaCaldart, Deise2012-10-26T11:42:31Z2012-10-26T11:42:31Z20122012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisxxii, 156 p.| il., grafs., tabs.application/pdf301751http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96405engreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-05-04T15:37:35Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/96405Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732013-05-04T15:37:35Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
title |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
spellingShingle |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension Caldart, Deise Literatura Lingua inglesa Estudo e ensino Leitura (Ensino superior) Compreensao na leitura |
title_short |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
title_full |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
title_fullStr |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
title_full_unstemmed |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
title_sort |
The Effect of genre expectation on EFL Brazilian students' inference generation and reading comprehension |
author |
Caldart, Deise |
author_facet |
Caldart, Deise |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tomitch, Leda Maria Braga Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caldart, Deise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Lingua inglesa Estudo e ensino Leitura (Ensino superior) Compreensao na leitura |
topic |
Literatura Lingua inglesa Estudo e ensino Leitura (Ensino superior) Compreensao na leitura |
description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-26T11:42:31Z 2012-10-26T11:42:31Z 2012 2012 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
301751 http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96405 |
identifier_str_mv |
301751 |
url |
http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96405 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
xxii, 156 p.| il., grafs., tabs. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Florianópolis, SC |
publisher.none.fl_str_mv |
Florianópolis, SC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSC instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSC |
collection |
Repositório Institucional da UFSC |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808652112306896896 |