Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/160546 |
Resumo: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2015. |
id |
UFSC_1f0d65dc26ecb3723bcac2759b8e8b6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsc.br:123456789/160546 |
network_acronym_str |
UFSC |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSC |
repository_id_str |
2373 |
spelling |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learnersLingua inglesaEstudo e ensinoVocabulários, glossários, etcMemóriaAprendizagemDissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2015.Abstract : Among the cognitive systems that underlie learning and use of a secondlanguage (L2), working memory emerges as one of the most studied andinfluential over the past 35 years (Dehn, 2011). Working memory is thesystem responsible for temporary storage and processing of informationduring the performance of complex activities such as languagecomprehension, learning and reasoning (Baddeley & Logie, 1999). Thepresent study investigates the influence of working memory capacity(Baddeley & Hitch, 1974) in L2 vocabulary learning in 24 younglearners aged 11-14 years attending the 6th grade of elementary school.The method used was quasi-experimental and mainly quantitative andcorrelational. The first stage of the study consisted of the assessment ofparticipants? working memory capacity through the Automated WorkingMemory Assessment - AWMA (Alloway, 2007) and assessment ofvocabulary knowledge through a pre-test in English as an L2. Thesecond stage of the study consisted of an intervention for explicitinstruction of 10 lexical items in the L2. The third and final stageconsisted of an immediate post-test to evaluate the retention of thelexical items which were the object of instruction. The results indicatedstatistically significant correlations between verbal working memory?sperformance vocabulary post-tests, showing that individuals withaverage or high performance on verbal working memory tests presentedbetter performance in recalling vocabulary words than individuals withlow verbal working memory performance. This suggests that verbalworking memory does in fact influence the acquisition of L2 vocabularyby young learners. These results are discussed in the light of Baddeley'sworking memory model (Baddeley, 2012).<br>Entre os sistemas cognitivos que fundamentam a aprendizagem e uso de uma língua segunda língua (L2), a memória de trabalho figura como um dos mais influentes e estudados dos últimos 35 anos (Dehn, 2011). Este é um sistema responsável pelo armazenamento e processamento temporário de informações durante a realização de atividades complexas tais como a compreensão da linguagem, a aprendizagem e o raciocínio (Baddeley & Logie, 1999). O presente estudo investiga a influência da capacidade de memória de trabalho (Baddeley & Hitch, 1974) na aprendizagem de vocabulário em segunda língua (L2) em 24 crianças na faixa etária de 11 a 14 anos, cursando o 6o ano do ensino fundamental. O método usado foi quase-experimental e predominantemente quantitativo e correlacional. A primeira etapa do estudo consistiu na avaliação da capacidade de memória de trabalho dos participantes por meio do Automated Working Memory Assessment  AWMA (Alloway, 2007) e de um pré-teste de vocabulário em inglês como L2. A segunda etapa do estudo consistiu de uma intervenção para instrução explícita de 10 itens lexicais na LE. A terceira e última etapa consistiu em um pósteste imediato para avaliação da retenção dos itens lexicais objeto de instrução. Os resultados obtidos indicaram uma correlação estatisticamente significativa entre o desempenho da memória de trabalho verbal e os pós-testes de vocabulário, indicando que indivíduos com melhor desempenho da memória de trabalho verbal apresentaram melhor desempenho na memorização de palavras do vocabulário do que indivíduos com baixo desempenho da memória de trabalho verbal. Isto sugere que a memória de trabalho verbal de fato influencia a aprendizagem de vocabulário em L2 por crianças. Estes resultados são discutidos à luz do modelo de memória de trabalho de Baddeley (BADDELEY, 2012).Fortkamp, Mailce Borges MotaUniversidade Federal de Santa CatarinaSouza, Amarildo Lemes de2016-04-15T13:14:14Z2016-04-15T13:14:14Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis143 p.| il., grafs.application/pdf337911https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/160546engreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-04-15T13:14:14Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/160546Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732016-04-15T13:14:14Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
title |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
spellingShingle |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners Souza, Amarildo Lemes de Lingua inglesa Estudo e ensino Vocabulários, glossários, etc Memória Aprendizagem |
title_short |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
title_full |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
title_fullStr |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
title_full_unstemmed |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
title_sort |
Working memory and L2 vocabulary learning: a study with young learners |
author |
Souza, Amarildo Lemes de |
author_facet |
Souza, Amarildo Lemes de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fortkamp, Mailce Borges Mota Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Amarildo Lemes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lingua inglesa Estudo e ensino Vocabulários, glossários, etc Memória Aprendizagem |
topic |
Lingua inglesa Estudo e ensino Vocabulários, glossários, etc Memória Aprendizagem |
description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2015. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2016-04-15T13:14:14Z 2016-04-15T13:14:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
337911 https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/160546 |
identifier_str_mv |
337911 |
url |
https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/160546 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
143 p.| il., grafs. application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSC instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSC |
collection |
Repositório Institucional da UFSC |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808652097509392384 |