O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Latorre, Diego Bernard Varella de Castro
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSC
Texto Completo: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122569
Resumo: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2013.
id UFSC_31421dc57b41cedd817fe535a7d9930f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsc.br:123456789/122569
network_acronym_str UFSC
network_name_str Repositório Institucional da UFSC
repository_id_str 2373
spelling Universidade Federal de Santa CatarinaLatorre, Diego Bernard Varella de CastroJinkings, Nise Maria Tavares2014-08-06T17:05:36Z2014-08-06T17:05:36Z322019https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122569Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2013.Thisstudyis a criticalanalysisoftheworkingconditionsofteachers in CharacterAllowedTemporary (ACT) in thepublicschoolsofFlorianopolis. The methodofinterpretation, analysis, constructionandcompletionofthestudyisthedialecticalandhistoricalmaterialism; revolutionaryMarxism. It isthecategoryofthefoundationalwork as a social praxisandteachingactivitiesfocusedon training individuals for specific social andhistorical social relations concrete, immediateandmediated. The period covers theheydayoffocusedproposalsand neoliberal practices in Brazilianpubliceducation, productiverestructuringofwork processes andorganizationofworkers in managerialpatterns - whosemainobjectiveisthedevelopmentandaccumulationof capital for the world bourgeoisie - theresultofsystemic crises increasingly brutal capitalist system, addingformsexploratorydirectedto a flexibleaccumulationof capital, takingfullworkingcapacityoftheworkingclassthatlivesthewealthneeded for theirclassdomination. The developmentofresearchenablestheunderstandingofneoliberalism in publiceducation in a particular location (Florianópolis), butthatistheresultof a global reality in a periodandphase-imperialistmonopoly capital anddestrutivista. Demonstratesfacetbarbaricconservative neoliberal capital in thecreationofhumanmassesunemployedandunder-employed, tryingtohighlightandclarifytheconstitutionofteachingreferenced in thesecircumstances. Wesearchedthetemporaryteachersbecausetheyrepresent, in a general world situationintensifiedexploitationoftheworkingclass, themostprecariousandvulnerableworkers, synthesisofdecayof labor relations, training andeducational processes ofhumanityandprogressivetrendofmorphologicalcharacteristicsoftheworkingclass in thecurrentperiod. Researchexcelledby a bias qualitative (questionnaires), wheretheanswersmattered more thanthecontentpresentedbystatisticalrelationshipsand data minimallyknowntoall. Professor ACT, temporary, mayexpressdissatisfactionwiththeirsituation, developargumentsthatattempttoindicatetheconditionswithwhich it carries out its work, rethinkingtheirteachingandtheir position in the labor market, reactingtogovernmentdictates, raisinghisvoicetothosewhofeelcontempt for whatisandpromisestobeallocatedtothepublicschoolchildrenoftheworking class. The overwhelmingconclusionistrue: theconditionstendtoworsen as thebourgeoisieneedsbecomeincreasinglylargerspaces "commodification" ofvaluationof its capital, targetingthepubliccoffersand its wealthtosatisfythebanks, multinationalsandentrepreneursfromtheeducation. Unless - andthe feeling that moves us in thiscriticalendeavor - thelivesoftheworkingclass, thecollective figure ofteachers - amongthemtemporary - Stand up! Andunderthedirectionofthefractionofworkersandconsciouslyrevolutionaryorganization, createtheconditions for a radical transformationofsociety, towards a world emancipatedwithoutexploitationandoppression.146 p.| il., tabs.porEducaçãoProfessoresTrabalhoProletariadoNeoliberalismoO fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINAL322019.pdfapplication/pdf1289362https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/122569/1/322019.pdf12c60a885788d1a0a75dd939a4ff1c4fMD51123456789/1225692014-08-06 14:05:36.245oai:repositorio.ufsc.br:123456789/122569Repositório de PublicaçõesPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732014-08-06T17:05:36Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
title O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
spellingShingle O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
Latorre, Diego Bernard Varella de Castro
Educação
Professores
Trabalho
Proletariado
Neoliberalismo
title_short O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
title_full O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
title_fullStr O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
title_full_unstemmed O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
title_sort O fenecer da educação capitalista : estudo das condições dos trabalhadores temporários da educação (ACTS) no ensino público de Florianópolis
author Latorre, Diego Bernard Varella de Castro
author_facet Latorre, Diego Bernard Varella de Castro
author_role author
dc.contributor.pt_BR.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.author.fl_str_mv Latorre, Diego Bernard Varella de Castro
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jinkings, Nise Maria Tavares
contributor_str_mv Jinkings, Nise Maria Tavares
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Educação
Professores
Trabalho
Proletariado
Neoliberalismo
topic Educação
Professores
Trabalho
Proletariado
Neoliberalismo
description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2013.
publishDate 2014
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-06T17:05:36Z
dc.date.available.fl_str_mv 2014-08-06T17:05:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122569
dc.identifier.other.pt_BR.fl_str_mv 322019
identifier_str_mv 322019
url https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122569
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 146 p.| il., tabs.
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSC
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Repositório Institucional da UFSC
collection Repositório Institucional da UFSC
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/122569/1/322019.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 12c60a885788d1a0a75dd939a4ff1c4f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1766805487910649856