Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Cássia Emídio
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSC
Texto Completo: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216230
Resumo: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Campus Araranguá, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Araranguá, 2020
id UFSC_41d13b9d5332cdbdc9d268ec9f6920e3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsc.br:123456789/216230
network_acronym_str UFSC
network_name_str Repositório Institucional da UFSC
repository_id_str 2373
spelling Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduaçãoTecnologias da informação e comunicaçãoEducaçãoPlanejamento estratégicoAbordagem interdisciplinar do conhecimentoDissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Campus Araranguá, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Araranguá, 2020A presente dissertação tem como objetivo ?coproduzir o processo de Planejamento Estratégico (PE), como ferramenta de gestão para um Programa de Pós-Graduação, realizando um estudo de caso junto ao PPGTIC, UFSC Araranguá?. Para tanto, serão respeitados os critérios presentes no documento da área Interdisciplinar, condizentes com o sistema de avaliação e regulação da Coordenação de Avaliação de Pessoal de Nível Superior (CAPES). A coprodução do PE aconteceu junto aos stakeholders, com a definição dos Valores, Missão e Visão do Programa, bem como, a análise dos ambientes externo e interno para elaboração da Matriz SWOT, juntamente com o desenvolvimento dos Fatores Críticos de Sucesso, questões estratégicas, estratégias, ações estratégicas, indicadores e resultados esperados do PPGTIC. A gestão eficiente das organizações é complexa e isto não é diferente para as Instituições de Ensino Superior, que também necessitam de um conjunto de ferramentas de gestão, que atendam às especificidades de seu modus operandi. Para tanto, o Planejamento Estratégico vem sendo aprimorado para atingir aos critérios de excelência do Sistema Nacional de Programas de PósGraduação (SNPG), tendo como documento norteador o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) da UFSC, para adequação de processos e estratégias, visando à melhoria contínua. O PPGTIC está em processo de mudança organizacional e seus stakeholders coproduziram, via técnica Delphi, brainstorming e encontros presenciais a análise do ambiente interno e externo do Programa, definindo missão, visão e valores, bem como, indicadores e resultados esperados. Contudo, diversas são as ameaças e dificuldades, que atingem à pósgraduação stricto sensu, em especial, as IES públicas, altamente influenciadas pelo contexto político, exigindo de seus gestores a definição/redefinição de ações e estratégias emergentes para manter o ensino e a pesquisa de qualidade. Esta dissertação tem como base a Busca Sistemática da Literatura, conforme o método SSF (Systematic Search Flow), complementada por pesquisa exploratória, resultando na análise do Planejamento Estratégico em instituições de ensino. Conclui-se que, o Planejamento Estratégico do PPGTIC foi elaborado com base em um cenário ?normal? de funcionamento da Universidade e, por conseguinte, dos Programas de PósGraduação. Contudo, o ambiente de contingenciamento de recursos se mostra como um desafio para implementação do Planejamento Estratégico, que tem como um dos seus objetivos, atender aos critérios de avaliação da CAPES, que podem crescer em dificuldade, conforme o ambiente pressiona e mingua a educação públicaAbstract: The objective of this work is to ?co-produce the Strategic Planning process, as a management tool for a Post-Graduate Program, carrying out a case study of PPGTIC, UFSC Araranguá?. The strategic plan will be based on the criteria present in the document of the Interdisciplinary area, according to the evaluation and regulation system of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The stakeholders co-produced the definition of the PPGTIC Values, Mission and Vision, as well as the analysis of the external and internal environments for the preparation of the SWOT Matrix, the Critical Success Factors, strategic issues, strategies, strategic actions, indicators and, the results that are intends to achieve for the PPGTIC. The efficient management of organizations is complex, and this is no different for Higher Education Institutions, which also need a set of management tools, which meet the specifics of their modus operandi. To this end, Strategic Planning seeks to achieve the criteria of excellence of the National Post-Graduate Program System. Among the guiding documents for the elaboration of the PPGTIC strategic planning is the UFSC Institutional Development Plan, to adapt processes and strategies, seeking continuous improvement. PPGTIC is in the process of organizational change and its stakeholders co-produced, via Delphi technique, brainstorming and face-to-face meetings to analyze the internal and external environment, defining mission, vision and values, as well as indicators and projection of results. However, there are many threats and difficulties, which affect Post-Graduate, especially public universities, which are highly influenced by the political context, requiring their managers to redefine actions and emerging strategies to maintain the quality of teaching and research. This research is based on the Systematic Search of Literature, according to the SSF (Systematic Search Flow) method, complemented by exploratory research, resulting in the analysis of strategic planning in educational institutions. The elaboration of the PPGTIC's strategic planning took place based on a ?normal? scenario of the University's functioning and, consequently, of the Post-Graduate Programs. However, the contingency of financial resources from the Brazilian government is a challenge for the implementation of strategic planning, which aims to meet the CAPES assessment criteria, which can grow in difficulty, as the environment presses and depletes pThe objective of this work is to ?co-produce the Strategic Planning process, as a management tool for a Post-Graduate Program, carrying out a case study of PPGTIC, UFSC Araranguá?. The strategic plan will be based on the criteria present in the document of the Interdisciplinary area, according to the evaluation and regulation system of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The stakeholders co-produced the definition of the PPGTIC Values, Mission and Vision, as well as the analysis of the external and internal environments for the preparation of the SWOT Matrix, the Critical Success Factors, strategic issues, strategies, strategic actions, indicators and, the results that are intends to achieve for the PPGTIC. The efficient management of organizations is complex, and this is no different for Higher Education Institutions, which also need a set of management tools, which meet the specifics of their modus operandi. To this end, Strategic Planning seeks to achieve the criteria of excellence of the National Post-Graduate Program System. Among the guiding documents for the elaboration of the PPGTIC strategic planning is the UFSC Institutional Development Plan, to adapt processes and strategies, seeking continuous improvement. PPGTIC is in the process of organizational change and its stakeholders co-produced, via Delphi technique, brainstorming and face-to-face meetings to analyze the internal and external environment, defining mission, vision and values, as well as indicators and projection of results. However, there are many threats and difficulties, which affect Post-Graduate, especially public universities, which are highly influenced by the political context, requiring their managers to redefine actions and emerging strategies to maintain the quality of teaching and research. This research is based on the Systematic Search of Literature, according to the SSF (Systematic Search Flow) method, complemented by exploratory research, resulting in the analysis of strategic planning in educational institutions. The elaboration of the PPGTIC's strategic planning took place based on a ?normal? scenario of the University's functioning and, consequently, of the Post-Graduate Programs. However, the contingency of financial resources from the Brazilian government is a challenge for the implementation of strategic planning, which aims to meet the CAPES assessment criteria, which can grow in difficulty, as the environment presses and depletes pThe objective of this work is to ?co-produce the Strategic Planning process, as a management tool for a Post-Graduate Program, carrying out a case study of PPGTIC, UFSC Araranguá?. The strategic plan will be based on the criteria present in the document of the Interdisciplinary area, according to the evaluation and regulation system of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The stakeholders co-produced the definition of the PPGTIC Values, Mission and Vision, as well as the analysis of the external and internal environments for the preparation of the SWOT Matrix, the Critical Success Factors, strategic issues, strategies, strategic actions, indicators and, the results that are intends to achieve for the PPGTIC. The efficient management of organizations is complex, and this is no different for Higher Education Institutions, which also need a set of management tools, which meet the specifics of their modus operandi. To this end, Strategic Planning seeks to achieve the criteria of excellence of the National Post-Graduate Program System. Among the guiding documents for the elaboration of the PPGTIC strategic planning is the UFSC Institutional Development Plan, to adapt processes and strategies, seeking continuous improvement. PPGTIC is in the process of organizational change and its stakeholders co-produced, via Delphi technique, brainstorming and face-to-face meetings to analyze the internal and external environment, defining mission, vision and values, as well as indicators and projection of results. However, there are many threats and difficulties, which affect Post-Graduate, especially public universities, which are highly influenced by the political context, requiring their managers to redefine actions and emerging strategies to maintain the quality of teaching and research. This research is based on the Systematic Search of Literature, according to the SSF (Systematic Search Flow) method, complemented by exploratory research, resulting in the analysis of strategic planning in educational institutions. The elaboration of the PPGTIC's strategic planning took place based on a ?normal? scenario of the University's functioning and, consequently, of the Post-Graduate Programs. However, the contingency of financial resources from the Brazilian government is a challenge for the implementation of strategic planning, which aims to meet the CAPES assessment criteria, which can grow in difficulty, as the environment presses and depletes public education.Trierweiller, Andréa CristinaFerenhof, Helio AisenbergUniversidade Federal de Santa CatarinaMaciel, Cássia Emídio2020-10-21T21:27:05Z2020-10-21T21:27:05Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis260 p.| ils., gráfs., tabs.application/pdf369882https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216230porreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-21T21:27:06Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/216230Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732020-10-21T21:27:06Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
title Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
spellingShingle Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
Maciel, Cássia Emídio
Tecnologias da informação e comunicação
Educação
Planejamento estratégico
Abordagem interdisciplinar do conhecimento
title_short Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
title_full Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
title_fullStr Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
title_full_unstemmed Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
title_sort Planejamento estratégico em coprodução: estudo de caso em um programa de pós-graduação
author Maciel, Cássia Emídio
author_facet Maciel, Cássia Emídio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trierweiller, Andréa Cristina
Ferenhof, Helio Aisenberg
Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Cássia Emídio
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias da informação e comunicação
Educação
Planejamento estratégico
Abordagem interdisciplinar do conhecimento
topic Tecnologias da informação e comunicação
Educação
Planejamento estratégico
Abordagem interdisciplinar do conhecimento
description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Campus Araranguá, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Araranguá, 2020
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-21T21:27:05Z
2020-10-21T21:27:05Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 369882
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216230
identifier_str_mv 369882
url https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 260 p.| ils., gráfs., tabs.
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSC
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Repositório Institucional da UFSC
collection Repositório Institucional da UFSC
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808651912512274432