Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/249566 |
Resumo: | This question aims at the understanding of how knowledge is generated, once it is seen as the re- sult of a dialogic and relational dynamics. In this respect, the theoretical model explains the disse- mination of social innovation from a perspective of mutual approach to knowledge regarding the advance of the role of actors during the action research. It involves the use of open and dynamic languages, which will help maintain existing relations and advance in the reciprocal actions between design, innovation and university extension, thus expanding the horizon of this work within the concept of Autonomous Education in Design. The current proposal is intended to create opportunities for the improvement of university extension activities, departing from social and edu- cational experiences that can broaden the scope of action to the point of pushing back frontiers. |
id |
UFSC_8e637e291449969eaa9618d5fd9efba0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsc.br:123456789/249566 |
network_acronym_str |
UFSC |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSC |
repository_id_str |
2373 |
spelling |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados?How can Design produce knowledge about ecology and society by means of situated projects?Design; Ecologia; SociedadeDesign; Ecologie; SocietyThis question aims at the understanding of how knowledge is generated, once it is seen as the re- sult of a dialogic and relational dynamics. In this respect, the theoretical model explains the disse- mination of social innovation from a perspective of mutual approach to knowledge regarding the advance of the role of actors during the action research. It involves the use of open and dynamic languages, which will help maintain existing relations and advance in the reciprocal actions between design, innovation and university extension, thus expanding the horizon of this work within the concept of Autonomous Education in Design. The current proposal is intended to create opportunities for the improvement of university extension activities, departing from social and edu- cational experiences that can broaden the scope of action to the point of pushing back frontiers.Esta questão visa a compreensão da geração de conhecimento como o resultado de uma dinâmica dialógica e relacional. A este respeito, o modelo teórico considera a inovação social a partir de uma abordagem mútua do conhecimento, que reforça o papel dos atores, e está baseado na pesquisa- ação. Essa abordagem envolve o uso de linguagens abertas e dinâmicas, que ajudarão a manter as relações existentes e avançar nas ações recíprocas entre design, inovação e extensão universitária, ampliando assim o horizonte deste trabalho no sentido do conceito de Educação Autônoma em De- sign. A pesquisa objetiva criar oportunidades para a melhoria das atividades de extensão universitá- ria, partindo de experiências sociais e educacionais que podem ampliar o alcance da ação do design ao ponto de mover fronteiras.Grupo de Pesquisa Virtuhab2023-08-21T22:46:34Z2023-08-21T22:46:34Z2018-04-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf2596-237X2448-2838https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/249566Monteiro, Beany Guimarãesporreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-21T22:46:34Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/249566Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732023-08-21T22:46:34Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? How can Design produce knowledge about ecology and society by means of situated projects? |
title |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? |
spellingShingle |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? Monteiro, Beany Guimarães Design; Ecologia; Sociedade Design; Ecologie; Society |
title_short |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? |
title_full |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? |
title_fullStr |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? |
title_full_unstemmed |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? |
title_sort |
Como o Design pode produzir conhecimentos sobre ecologia e sociedade por meio de projetos situados? |
author |
Monteiro, Beany Guimarães |
author_facet |
Monteiro, Beany Guimarães |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Beany Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design; Ecologia; Sociedade Design; Ecologie; Society |
topic |
Design; Ecologia; Sociedade Design; Ecologie; Society |
description |
This question aims at the understanding of how knowledge is generated, once it is seen as the re- sult of a dialogic and relational dynamics. In this respect, the theoretical model explains the disse- mination of social innovation from a perspective of mutual approach to knowledge regarding the advance of the role of actors during the action research. It involves the use of open and dynamic languages, which will help maintain existing relations and advance in the reciprocal actions between design, innovation and university extension, thus expanding the horizon of this work within the concept of Autonomous Education in Design. The current proposal is intended to create opportunities for the improvement of university extension activities, departing from social and edu- cational experiences that can broaden the scope of action to the point of pushing back frontiers. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-18 2023-08-21T22:46:34Z 2023-08-21T22:46:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2596-237X 2448-2838 https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/249566 |
identifier_str_mv |
2596-237X 2448-2838 |
url |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/249566 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa Virtuhab |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa Virtuhab |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSC instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSC |
collection |
Repositório Institucional da UFSC |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808651980885721088 |