It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181603 |
Resumo: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2017. |
id |
UFSC_a10c7b55f1560662bbd6f913909e0a91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsc.br:123456789/181603 |
network_acronym_str |
UFSC |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSC |
repository_id_str |
2373 |
spelling |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel taskLíngua inglesaEstudo e ensinoProficiência oralDissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2017.O presente estudo visa aferir os efeitos da repetição imediata de tarefas sobre a proficiência de aprendizes de inglês como segunda língua no que tange à complexidade, acurácia e fluência (dimensões de proficiência em L2). Buscando uma reprodução parcial do experimento conduzido por Lynch and Maclean (2001) a tarefa empregada neste, para a elicitação de dados de discurso oral foi o carrossel de pôsteres. 14 estudantes de nível intermediário matriculados na disciplina Compreensão e Produção de inglês oral - V do programa de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina repetiram turnos de apresentação de pôsteres numa maneira semelhante à de um simpósio. Os resultados da ANOVA de medidas repetidas indicaram efeitos estatisticamente relevantes em apenas uma das 8 medidas de proficiências empregadas: fluência medida como discurso livre de autocorreções e repetições, (parcimoniosamente) indicando a possibilidade de um efeito de troca (trade-off) em favor da fluência e em detrimento da complexidade e acurácia. Uma análise mais qualitativa dos dados individuais, no entanto, aponta para mudanças linguísticas positivas em termos de acurácia no decorrer das repetições. Além disso, as respostas dos participantes aos questionários pós-tarefa indica uma diminuição do nivel de ansiedade aliada a um aumento na auto-percepção de produção acurada.Abstract : The present investigation aims at assessing the effects of immediate repetition of an oral task, in an EFL classroom context, on learners? proficient performance in terms of complexity accuracy and fluency. In an attempt to partially reproduce the study conducted by Lynch and Maclean (2001), the task employed here to elicit speech data was a poster carousel. Fourteen intermediate level speakers attending the Comprehension and Production of Oral English - V course of the English program at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) repeated three rounds of presentations of the contents of a poster devised in class on a poster presentation task. Results of the GLM 4 Repeated Measures ANOVA indicated statistically significant effects of the task in only one of the 8 measures of proficiency: fluency measured as pruned speech rate, (cautiously) indicating trade-off at the expense of accuracy and complexity. A more qualitative look at individual data, however, point to positive linguistic changes (in terms of accuracy) across rounds of repetition. In addition participants? responses to the post-task questionnaire indicate a decrease in anxiety and increase in self-perception of accurate production.D'Ely, Raquel Carolina Souza FerrazUniversidade Federal de Santa CatarinaCoêlho, Fabrício Mateus2017-12-05T03:14:19Z2017-12-05T03:14:19Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis190 p.| il., tabs.application/pdf349183https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181603engreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-05T03:14:19Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/181603Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732017-12-05T03:14:19Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
title |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
spellingShingle |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task Coêlho, Fabrício Mateus Língua inglesa Estudo e ensino Proficiência oral |
title_short |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
title_full |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
title_fullStr |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
title_full_unstemmed |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
title_sort |
It bears repeating: the effects of immediate repetition on learners' L2 performance in a poster carrousel task |
author |
Coêlho, Fabrício Mateus |
author_facet |
Coêlho, Fabrício Mateus |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
D'Ely, Raquel Carolina Souza Ferraz Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coêlho, Fabrício Mateus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua inglesa Estudo e ensino Proficiência oral |
topic |
Língua inglesa Estudo e ensino Proficiência oral |
description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2017. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-05T03:14:19Z 2017-12-05T03:14:19Z 2017 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
349183 https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181603 |
identifier_str_mv |
349183 |
url |
https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181603 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
190 p.| il., tabs. application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSC instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSC |
collection |
Repositório Institucional da UFSC |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808652066094055424 |