A participação infantil nas ações pedagógicas: um estudo das relações educativas em um contexto de educação infantil pública
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188264 |
Resumo: | Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2017. |
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A participação infantil nas ações pedagógicas: um estudo das relações educativas em um contexto de educação infantil públicaEducaçãoEducação infantilTese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2017.Esta pesquisa, em nível de doutorado, configura um esforço empírico e teórico de compreender asdimensões da participação das crianças no espaço da educação A pesquisa foi realizada em umNúcleo de Educação Infantil público do município de Florianópolis juntamente com um grupo decrianças composto por quatorze meninas e nove meninos com idade entre cinco anos a cinco anos eonze meses, professoras, professoras auxiliares, auxiliares de sala e demais profissionais da unidadeeducativa. A orientação metodológica adotada foi a etnografia com observação participante numaabordagem qualitativa e interpretativa orientada por estudos que consideram as crianças comointerlocutoras legitimas da investigação. Os dados foram obtidos por meio da observação e descriçãodensa, com auxílio da filmagem, gravação em áudio, de fotografias e dos registros em diário decampo realizado tanto pela investigadora quanto pelas crianças A análise evidenciou a composiçãode uma multiplicidade de ações pedagógicas possibilitando vislumbrar a intensidade e a qualidade daparticipação das crianças em cada uma delas e como tais participações contribuíam para odesenvolvimento integral das crianças. O estudo permitiu apurar que a participação das crianças nasrelações e interações com os seus pares desenvolviam ações pedagógicas dadas na subversão daordem dos espaços e na não linearidade do tempo, possibilitando uma participação ativa e criativadas crianças na ressignificação dos objetos, de seus próprios corpos, de suas condições sociais eculturais. Neste sentido, a participação das crianças nas ações pedagógicas tem uma outra lógica paraalém das negociações verbalizadas. Tais negociações são vividas e significadas nas relações queestabelecem com seus pares e também com os adultos no cotidiano do espaço educativo emdiferentes situações. Por fim inferimos que a ação docente como promotora da participação dascrianças nas ações pedagógicas se caracteriza no estabelecimento de relações horizontais onde épossível as crianças, com os seus pares, criar e recriar situações significativas ao seudesenvolvimento integral.Abstract : This research, at the doctoral level, constitutes an empirical and theoretical effort to understand the dimensions of children's participation in the area of early childhood education, with special attention in perceiving, from the educational relations, the possibilities of pedagogical actions that contemplate the prism of the children. For this, the concept of pedagogical action and participation is problematized in the light of theoretical presuppositions of pedagogy, childhood pedagogy and the sociology of childhood. It was assumed that the pedagogical action is constituted in the entanglement of the structural determinisms and that it is necessary to reflect on these, in order to make possible a pedagogical action commensurate with the participatory potential of the children. The research was carried out in a Center of Public Infantile Education of the municipality of Florianópolis together with a group of children composed of fourteen girls and nine boys aged five years to five years and eleven months, teachers, auxiliary teachers, room assistants and others professionals of the educational unit. The methodological orientation adopted was ethnography with participant observation in a qualitative and interpretative approach guided by studies that consider children as legitimate interlocutors of the investigation. Data were obtained through observation and dense description, with the aid of filming, audio recording, photographs and field diary records performed by both the investigator and the children. This set of records resulted in a representative collection of the pedagogical actions developed in the researched group. The analysis showed the composition of a multiplicity of pedagogical actions making it possible to discern the intensity and quality of the participation of the children in each one of them and how these participations contributed to the integral development of the children. The organization of the study resulted in three categories for analysis: a) pedagogical actions based on the planning previously documented by the teacher; b) pedagogical actions based on negotiations between children and adults and c) pedagogical actions based on the actions of children. The general analyzes indicated that there is a greater possibility of action of the children themselves and their participation when the actions planned by the professionals are given in smaller groups or in subgroups. She also indicated that the observation of professionals about the actions of children promotes a teaching orientation that 18 promotes child participation. The detailing of the analysis also allowed us to know potent perspectives of a participative educational relationship when the actions are initiated and organized by the children and these are given mainly through the games. In play of account, there was a simultaneity of space, actions and narratives that allowed children a powerful amplification of their symbolic and material repertoires as they shared social aspects conferring on them their own specific meanings. The study showed that the participation of children in relationships and interactions with their peers developed pedagogical actions given in the subversion of the order of spaces and in the non linearity of time, allowing an active and creative participation of children in the re-signification of objects, their own their social and cultural conditions. In this sense, the participation of children in pedagogical actions has a different logic than verbal negotiations. Such negotiations are lived and meaningful in the relationships they establish with their peers and also with adults in the daily life of educational space in different situations. Finally, we infer that the teaching activity as a promoter of children's participation in pedagogical actions is characterized in the establishment of horizontal relationships where it is possible for children and their peers to create and recreate significant situations for their integral development.Rocha, Eloisa Acires CandalUniversidade Federal de Santa CatarinaVasconcelos, Giselle Silva Machado de2018-07-14T04:02:21Z2018-07-14T04:02:21Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis301 p.| il., gráfs., tabs.application/pdf353058https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188264porreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-14T04:02:23Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/188264Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732018-07-14T04:02:23Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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