Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22801 |
Resumo: | Aim: to analyze the content of advertising campaigns on tuberculosis produced by the Brazilian Ministry of Health in Brazil. Method: supported by the Health Promotion and Health Education benchmarks, analysis have been conducted in the campaigns carried out in the years of 2007, 2008, 2010 and 2011. Results: two thematic categories resulted from the analysis: “Cough can be tuberculosis! The treatment is free and should not be interrupted!” and “The ill and the disease: an image composition in advertising campaigns.” The texts appeal for individual consciousness and self-care based on the connection among health, absence of symptoms and adopting a surveillance attitude to avoid them. The used images are constituted by elements with low representativity of the diseased person’s reality. Conclusions: these reflections contribute to the field of health and nursing, especially as they produce an ethical conscience committed to reducing vulnerabilities and protecting life |
id |
UFSM-12_0bc14d9f58e8b4e6de507024003b777a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22801 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in BrazilComunicación para la promoción de la salud: las campañas de publicidad sobretuberculosis en brasilComunicação para promoção da saúde: as campanhas publicitárias sobre tuberculose no BrasilTuberculosisHealth educationCommunicationHealth promotionTuberculosisEducación em saludComunicaciónPromoción de la saludTuberculoseEducação em SaúdeComunicaçãoPromoção da SaúdeAim: to analyze the content of advertising campaigns on tuberculosis produced by the Brazilian Ministry of Health in Brazil. Method: supported by the Health Promotion and Health Education benchmarks, analysis have been conducted in the campaigns carried out in the years of 2007, 2008, 2010 and 2011. Results: two thematic categories resulted from the analysis: “Cough can be tuberculosis! The treatment is free and should not be interrupted!” and “The ill and the disease: an image composition in advertising campaigns.” The texts appeal for individual consciousness and self-care based on the connection among health, absence of symptoms and adopting a surveillance attitude to avoid them. The used images are constituted by elements with low representativity of the diseased person’s reality. Conclusions: these reflections contribute to the field of health and nursing, especially as they produce an ethical conscience committed to reducing vulnerabilities and protecting lifeObjetivos: analizar el contenido de las campañas de publicidad sobre tuberculosis, producidas en Brasil, por el Ministerio de Salud. Método: apoyados en los referentes de Promoción de la Salud y Educación para la Salud, los análisis fueron realizados enlas campañas delos años 2007, 2008, 2010 y 2011. Resultados: Fueronidentificadas dos categorías temáticas: "La tos puede ser tuberculosis! El tratamiento es gratuito y no puede ser interrumpido” y "El enfermo y la enfermedad: las imágenes en las campañas publicitarias". Los textos apelan para la consciencia individual y para el cuidado personal, son orientados por la asociación entre salud, ausencia de síntomas y prevención por la adopción de una postura vigilante. Conclusiones: estas reflexiones contribuyen con el campo de la salud y de la Enfermería, en particular, ya que producen una conciencia ética comprometida a reducir las vulnerabilidades y afirmar la protección de la vida.Objetivo: analisar o conteúdo de campanhas publicitárias sobre tuberculose produzidas no Brasil pelo Ministério da Saúde. Método: apoiadas nos referenciais da Promoção da Saúde e Educação em Saúde, foram realizadas análises das campanhas veiculadas nos anos de 2007, 2008, 2010 e 2011. Resultados: compuseram-se duas categorias temáticas: “Tosse pode ser tuberculose! O tratamento é gratuito e não pode ser interrompido!” e “O doente e a doença: uma composição imagética nas campanhas publicitárias”. Os textos apelam para a conscientização individual e para o autocuidado, baseados na associação entre saúde, ausência de sintomas e prevenção pela adoção de uma postura vigilante. As imagens utilizadas são constituídas de elementos pouco representativos do universo das pessoas acometidas pela doença. Conclusões: essas reflexões contribuem com o campo da saúde e da Enfermagem, em especial, na medida em que produzem uma consciência ética comprometida com a redução de vulnerabilidades e com a proteção da vida.Universidade Federal de Santa Maria2017-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2280110.5902/2179769222801Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 18 - 282179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22801/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessRossetto, MairaHesler, Lilian ZielkeMaffacciolli, RosanaRocha, Cristianne FamerOliveira, Dora Lucia de2021-04-20T13:09:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22801Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:54Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil Comunicación para la promoción de la salud: las campañas de publicidad sobretuberculosis en brasil Comunicação para promoção da saúde: as campanhas publicitárias sobre tuberculose no Brasil |
title |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil |
spellingShingle |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil Rossetto, Maira Tuberculosis Health education Communication Health promotion Tuberculosis Educación em salud Comunicación Promoción de la salud Tuberculose Educação em Saúde Comunicação Promoção da Saúde |
title_short |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil |
title_full |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil |
title_fullStr |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil |
title_full_unstemmed |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil |
title_sort |
Communication for health promotion: the advertising campaigns on tuberculosis in Brazil |
author |
Rossetto, Maira |
author_facet |
Rossetto, Maira Hesler, Lilian Zielke Maffacciolli, Rosana Rocha, Cristianne Famer Oliveira, Dora Lucia de |
author_role |
author |
author2 |
Hesler, Lilian Zielke Maffacciolli, Rosana Rocha, Cristianne Famer Oliveira, Dora Lucia de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossetto, Maira Hesler, Lilian Zielke Maffacciolli, Rosana Rocha, Cristianne Famer Oliveira, Dora Lucia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tuberculosis Health education Communication Health promotion Tuberculosis Educación em salud Comunicación Promoción de la salud Tuberculose Educação em Saúde Comunicação Promoção da Saúde |
topic |
Tuberculosis Health education Communication Health promotion Tuberculosis Educación em salud Comunicación Promoción de la salud Tuberculose Educação em Saúde Comunicação Promoção da Saúde |
description |
Aim: to analyze the content of advertising campaigns on tuberculosis produced by the Brazilian Ministry of Health in Brazil. Method: supported by the Health Promotion and Health Education benchmarks, analysis have been conducted in the campaigns carried out in the years of 2007, 2008, 2010 and 2011. Results: two thematic categories resulted from the analysis: “Cough can be tuberculosis! The treatment is free and should not be interrupted!” and “The ill and the disease: an image composition in advertising campaigns.” The texts appeal for individual consciousness and self-care based on the connection among health, absence of symptoms and adopting a surveillance attitude to avoid them. The used images are constituted by elements with low representativity of the diseased person’s reality. Conclusions: these reflections contribute to the field of health and nursing, especially as they produce an ethical conscience committed to reducing vulnerabilities and protecting life |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22801 10.5902/2179769222801 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22801 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769222801 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22801/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 18 - 28 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944043436703744 |