Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Lara Aparecida de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa, Lívia Cristina Scalon da, Costa, Alice Silva, Avelino, Carolina Costa Valcanti, Ribeiro, Patrícia Mônica, Goyatá, Sueli Leiko Takamatsu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25925
Resumo: Aim: to evaluate an online course for nurses, using the Moodle Platform in permanent education about maternal breastfeeding. Method: quantitative, descriptive and cross-sectional research, with 54 nurses. The data were collected by means of a characterization questionnaire and the Moodle Platform Constructivist On-Line Learning Environment Survey (COLLES) and submitted to descriptive statistical analysis. Results: female majority, mean age of 33 years of age and mean duration of seven years. Regarding the COLLES Survey, 64.81% answered that they often focus on interesting subjects; 66.67% often reflect on their own learning and 48.15% said that sometimes colleagues appreciate their contributions. Conclusion: the Moodle Platform contributes to the permanent education of nurses, enabling the expansion of knowledge and the exchange of experiences.
id UFSM-12_0fd1b2020cacb01cca14f5b44697d2f9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25925
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nursesEvaluación del curso online en la educación continuada sobre la lactancia materna para los enfermerosAvaliação do curso online na educação permanente sobre aleitamento materno para enfermeirosNursingEducational technologyDistance learningBreast feedingEnfermeríaTecnología educacionalEducación a distanciaLactancia maternaEnfermagemTecnologia educacionalEducação a distânciaAleitamento maternoAim: to evaluate an online course for nurses, using the Moodle Platform in permanent education about maternal breastfeeding. Method: quantitative, descriptive and cross-sectional research, with 54 nurses. The data were collected by means of a characterization questionnaire and the Moodle Platform Constructivist On-Line Learning Environment Survey (COLLES) and submitted to descriptive statistical analysis. Results: female majority, mean age of 33 years of age and mean duration of seven years. Regarding the COLLES Survey, 64.81% answered that they often focus on interesting subjects; 66.67% often reflect on their own learning and 48.15% said that sometimes colleagues appreciate their contributions. Conclusion: the Moodle Platform contributes to the permanent education of nurses, enabling the expansion of knowledge and the exchange of experiences.Objetivo: evaluar un curso en línea para enfermeros, que usan la Plataforma Moodle en educación continuada, sobre lactancia materna. Método: investigación cuantitativa, descriptiva y transversal, con 54 enfermeros. Los dados fueron recolectados, a través de un cuestionario de caracterización y de la COLLES (Constructivist On-Line Environment Environment Survey) de la Plataforma Moodle esos datos fueron sometidos a análisis estadístico descriptivo. Resultados: la mayoría de los participantes es del sexo femenino, promedio de edad de 33 años y tiempo promedio de actuación de siete años. Sobre la encuesta COLLES, el 64,81% respondió que a menudo se centra en asuntos interesantes; el 66,67% a menudo refleja sobre el propio aprendizaje y el 48,15% dijo que algunas veces los compañeros valoran sus contribuciones. Conclusión: la Plataforma Moodle contribuye con la educación continuadas de los enfermeros, posibilitando la ampliación del conocimiento y el intercambio de experiencias.Objetivo: avaliar o uso da Plataforma Moodle sobre o aleitamento materno na educação permanente de profissionais enfermeiros da microrregião de Alfenas-MG. Método: quantitativo, descritivo e transversal, com encontros presenciais e a distância. Participaram 54 enfermeiros. Houve a aplicação de dois questionários: um com caracterização sociodemográfica, de informatização e uso da internet pelos participantes e o Inquérito COLLES (Constructivist On-Line Learning Environment Survey) da Plataforma Moodle. Resultados: predominância do sexo feminino, média de idade de 33 anos e tempo médio de atuação de 7 anos. Referentemente ao Inquérito COLLES, os principais resultados mostram que 64,81% responderam que frequentemente focalizam em assuntos interessantes; 66,67% frequentemente refletem sobre a própria aprendizagem e 48,15% disseram que algumas vezes os colegas apreciam suas contribuições. Considerações finais: A Plataforma Moodle contribui para a educação permanente dos enfermeiros uma vez que possibilita a ampliação do conhecimento e a troca de experiências.Universidade Federal de Santa Maria2018-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2592510.5902/2179769225925Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 1 (2018); 116-1282179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25925/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Lara Aparecida deCosta, Lívia Cristina Scalon daCosta, Alice SilvaAvelino, Carolina Costa ValcantiRibeiro, Patrícia MônicaGoyatá, Sueli Leiko Takamatsu2021-04-20T12:41:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25925Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:41:03Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
Evaluación del curso online en la educación continuada sobre la lactancia materna para los enfermeros
Avaliação do curso online na educação permanente sobre aleitamento materno para enfermeiros
title Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
spellingShingle Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
Freitas, Lara Aparecida de
Nursing
Educational technology
Distance learning
Breast feeding
Enfermería
Tecnología educacional
Educación a distancia
Lactancia materna
Enfermagem
Tecnologia educacional
Educação a distância
Aleitamento materno
title_short Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
title_full Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
title_fullStr Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
title_full_unstemmed Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
title_sort Evaluation of online course in permanent education on maternal breast feeding for nurses
author Freitas, Lara Aparecida de
author_facet Freitas, Lara Aparecida de
Costa, Lívia Cristina Scalon da
Costa, Alice Silva
Avelino, Carolina Costa Valcanti
Ribeiro, Patrícia Mônica
Goyatá, Sueli Leiko Takamatsu
author_role author
author2 Costa, Lívia Cristina Scalon da
Costa, Alice Silva
Avelino, Carolina Costa Valcanti
Ribeiro, Patrícia Mônica
Goyatá, Sueli Leiko Takamatsu
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Lara Aparecida de
Costa, Lívia Cristina Scalon da
Costa, Alice Silva
Avelino, Carolina Costa Valcanti
Ribeiro, Patrícia Mônica
Goyatá, Sueli Leiko Takamatsu
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Educational technology
Distance learning
Breast feeding
Enfermería
Tecnología educacional
Educación a distancia
Lactancia materna
Enfermagem
Tecnologia educacional
Educação a distância
Aleitamento materno
topic Nursing
Educational technology
Distance learning
Breast feeding
Enfermería
Tecnología educacional
Educación a distancia
Lactancia materna
Enfermagem
Tecnologia educacional
Educação a distância
Aleitamento materno
description Aim: to evaluate an online course for nurses, using the Moodle Platform in permanent education about maternal breastfeeding. Method: quantitative, descriptive and cross-sectional research, with 54 nurses. The data were collected by means of a characterization questionnaire and the Moodle Platform Constructivist On-Line Learning Environment Survey (COLLES) and submitted to descriptive statistical analysis. Results: female majority, mean age of 33 years of age and mean duration of seven years. Regarding the COLLES Survey, 64.81% answered that they often focus on interesting subjects; 66.67% often reflect on their own learning and 48.15% said that sometimes colleagues appreciate their contributions. Conclusion: the Moodle Platform contributes to the permanent education of nurses, enabling the expansion of knowledge and the exchange of experiences.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25925
10.5902/2179769225925
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25925
identifier_str_mv 10.5902/2179769225925
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25925/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 1 (2018); 116-128
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043526881280