TEACHING THERAPEUTIC DRY CUPS IN BRAZILIAN NURSING SEMIOTECHNIQUE: THE MECHANICAL RUBEFACIENTS (1916-1942)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Ricardo Quintão
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Caverni, Leila Maria Rissi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10085
Resumo: Aim: to describe the early teachings of dry cupping glasses for Brazilian nurses. Method: we used the historical-descriptive research from books and periodicals published until 1945. The cupping therapy was common in nursing education to decongest organs and systems, analgesia, relief of dyspnea and redness. Results: they used the classic or Bier cupping glasses, besides alcohol, matches. We collected three techniques about classic cupping glass. There was disagreement about the evaluation of the placement and length of stay. Conclusion: the authors, who are nurses, showed more details about the materials, techniques and post-application care. All the authors have pointed out the risks to the patient, but none cited the same for nurses whose practice should have central importance.
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spelling TEACHING THERAPEUTIC DRY CUPS IN BRAZILIAN NURSING SEMIOTECHNIQUE: THE MECHANICAL RUBEFACIENTS (1916-1942)La enseñanza de ventosas secas terapéuticas en la semiotécnica de enfermería brasileña: los rubefacientes mecánicos (1916-1942)O ensino de ventosas secas terapêuticas na semiotécnica de enfermagem brasileira: os rubefacientes mecânicos (1916-1942)History of nursingNursing careHumoralismSuctionHistoria de la enfermeríaAtención de enfermeríaHumoralismoSucciónHistória da enfermagemCuidados de enfermagemTeoria humoralSucçãoHistória da enfermagemCuidados de enfermagemTeoria humoralSucçãoAim: to describe the early teachings of dry cupping glasses for Brazilian nurses. Method: we used the historical-descriptive research from books and periodicals published until 1945. The cupping therapy was common in nursing education to decongest organs and systems, analgesia, relief of dyspnea and redness. Results: they used the classic or Bier cupping glasses, besides alcohol, matches. We collected three techniques about classic cupping glass. There was disagreement about the evaluation of the placement and length of stay. Conclusion: the authors, who are nurses, showed more details about the materials, techniques and post-application care. All the authors have pointed out the risks to the patient, but none cited the same for nurses whose practice should have central importance.OBJETIVO: describir las primeras enseñanzas de ventosas secas para las enfermeras brasileñas. Método: utilizaron investigación histórico-descriptiva en libros y periódicos publicados hasta 1945. La ventosaterapia era común en la educación de enfermería en casos de descongestionamientos de órganos y sistemas, analgesia, alivio de disnea y hiperemias. Resultados: utilizaron las ventosas clásicas o la Ventosa de Bier, además de alcohol y cerillas. Fue destacada tres técnicas de aplicación de ventosa clásica. Hubo desacuerdo cuanto a la evaluación de la colocación y duración de permanencia. Conclusión: los enfermeros mostraron mayor detalle acerca de materiales, técnicas y atención post-aplicación. Todos los autores citaron los riesgos para el paciente, pero no citó la misma para las enfermeras cuya práctica debe tener importancia central.Objetivo: descrever os primeiros ensinamentos de ventosas secas para as enfermeiras brasileiras. Método: utilizou-se pesquisa histórico-descritiva em livros e periódicos publicados até 1945. Resultados: a ventosaterapia era comum no ensino de enfermagem em casos de descongestionamentos de órgãos e sistemas, analgesias, alívio de dispnéias e hiperemias. Utilizavam-se as ventosas clássicas ou a Ventosa de Bier, além de álcool e fósforos. Destacaram-se três técnicas de aplicação da ventosa clássica. Houve discordância quanto à avaliação da colocação e do tempo de permanência. Conclusão: os autores enfermeiros apresentaram maior detalhamento quanto aos materiais, técnicas e cuidados de pós-aplicação. Todos os autores apontaram os riscos para o paciente, mas nenhum citou o mesmo para as enfermeiras, cuja prática deveria ter importância central.Universidade Federal de Santa Maria2014-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1008510.5902/2179769210085Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 1 (2014); 38 - 462179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10085/pdfVieira, Ricardo QuintãoCaverni, Leila Maria Rissiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10085Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:57Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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