Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858 |
Resumo: | Objective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students. |
id |
UFSM-12_5ebfa1eb8f44126eb28a8920251909a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83858 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative reviewEstrategias de enseñanza de la asistencia de enfermería en el ictus: una revisión integradoraEstratégias de ensino voltadas à assistência de enfermagem no acidente vascular cerebral: revisão integrativaStudents, NursingTeachingLearningStrokeEducation, NursingEstudiantes de EnfermeríaEnseñanzaAprendizajeAccidente CerebrovascularEducación em EnfermeríaEstudantes de EnfermagemEnsinoAprendizagemAcidente Vascular CerebralEducação em EnfermagemObjective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students.Objetivo: identificar las estrategias pedagógicas utilizadas en la enseñanza de los cuidados de enfermería a las víctimas de accidentes cerebrovasculares. Método: revisión integradora, realizada entre septiembre de 2022 y marzo de 2023 sobre siete fuentes de información. Se utilizó la aplicación Rayyan para seleccionar y analizar temáticamente los 485 manuscritos, de los cuales siete constituyeron la muestra. Resultados: la simulación clínica, la enseñanza interactiva asistida por ordenador, los vídeos dirigidos por un instructor, las viñetas, las herramientas multimedia de aprendizaje electrónico y los talleres fueron las principales estrategias de enseñanza. Conclusión: Se identificaron seis estrategias, destacando la simulación clínica como el método más mencionado en los estudios como el único capaz de desarrollar habilidades cognitivas, psicomotoras y afectivas en los estudiantes de enfermería.Objetivo: identificar as estratégias pedagógicas utilizadas no ensino da assistência de enfermagem às vítimas de acidente vascular cerebral. Método: revisão integrativa, realizada entre setembro de 2022 e março de 2023 em sete fontes de informações. Utilizou-se o aplicativo Rayyan para a seleção e a análise temática dos 485 manuscritos, destes, sete compuseram a amostra. Resultados: evidenciou-se como estratégias pedagógicas a simulação clínica, instrução interativa assistida por computador, videotape conduzido por instrutor, vinhetas, ferramenta multimídia de e-learning e o workshop. Conclusão: identificaram-se seis estratégias, com destaque para a simulação clínica por ter sido o método mais abordado pelos estudos como a única capaz de desenvolver, em conjunto, as habilidades cognitivas, psicomotoras e afetivas nos estudantes de enfermagem.Universidade Federal de Santa Maria2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/8385810.5902/2179769283858Revista de Enfermagem da UFSM; v. 13 (2023): Artigos do volume 13; e512179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62733http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62734http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62735http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62736Copyright (c) 2023 Revista de Enfermagem da UFSMhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJardim, Jussara da CruzAmorim, Gustavo Correa deBernardinelli, Fabiana Cristina PiresSilva, Sheila Aparecida daFreitas, Marisa Ferreira deChavaglia, Suzel Regina Ribeiro2023-12-29T14:44:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83858Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2023-12-29T14:44:02Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review Estrategias de enseñanza de la asistencia de enfermería en el ictus: una revisión integradora Estratégias de ensino voltadas à assistência de enfermagem no acidente vascular cerebral: revisão integrativa |
title |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review |
spellingShingle |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review Jardim, Jussara da Cruz Students, Nursing Teaching Learning Stroke Education, Nursing Estudiantes de Enfermería Enseñanza Aprendizaje Accidente Cerebrovascular Educación em Enfermería Estudantes de Enfermagem Ensino Aprendizagem Acidente Vascular Cerebral Educação em Enfermagem |
title_short |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review |
title_full |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review |
title_fullStr |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review |
title_full_unstemmed |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review |
title_sort |
Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review |
author |
Jardim, Jussara da Cruz |
author_facet |
Jardim, Jussara da Cruz Amorim, Gustavo Correa de Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires Silva, Sheila Aparecida da Freitas, Marisa Ferreira de Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Amorim, Gustavo Correa de Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires Silva, Sheila Aparecida da Freitas, Marisa Ferreira de Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jardim, Jussara da Cruz Amorim, Gustavo Correa de Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires Silva, Sheila Aparecida da Freitas, Marisa Ferreira de Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Students, Nursing Teaching Learning Stroke Education, Nursing Estudiantes de Enfermería Enseñanza Aprendizaje Accidente Cerebrovascular Educación em Enfermería Estudantes de Enfermagem Ensino Aprendizagem Acidente Vascular Cerebral Educação em Enfermagem |
topic |
Students, Nursing Teaching Learning Stroke Education, Nursing Estudiantes de Enfermería Enseñanza Aprendizaje Accidente Cerebrovascular Educación em Enfermería Estudantes de Enfermagem Ensino Aprendizagem Acidente Vascular Cerebral Educação em Enfermagem |
description |
Objective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858 10.5902/2179769283858 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769283858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62733 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62734 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62735 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62736 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Enfermagem da UFSM http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Enfermagem da UFSM http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 13 (2023): Artigos do volume 13; e51 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944045610401792 |