Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jardim, Jussara da Cruz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Amorim, Gustavo Correa de, Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires, Silva, Sheila Aparecida da, Freitas, Marisa Ferreira de, Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858
Resumo: Objective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students.
id UFSM-12_5ebfa1eb8f44126eb28a8920251909a5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83858
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative reviewEstrategias de enseñanza de la asistencia de enfermería en el ictus: una revisión integradoraEstratégias de ensino voltadas à assistência de enfermagem no acidente vascular cerebral: revisão integrativaStudents, NursingTeachingLearningStrokeEducation, NursingEstudiantes de EnfermeríaEnseñanzaAprendizajeAccidente CerebrovascularEducación em EnfermeríaEstudantes de EnfermagemEnsinoAprendizagemAcidente Vascular CerebralEducação em EnfermagemObjective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students.Objetivo: identificar las estrategias pedagógicas utilizadas en la enseñanza de los cuidados de enfermería a las víctimas de accidentes cerebrovasculares. Método: revisión integradora, realizada entre septiembre de 2022 y marzo de 2023 sobre siete fuentes de información. Se utilizó la aplicación Rayyan para seleccionar y analizar temáticamente los 485 manuscritos, de los cuales siete constituyeron la muestra. Resultados: la simulación clínica, la enseñanza interactiva asistida por ordenador, los vídeos dirigidos por un instructor, las viñetas, las herramientas multimedia de aprendizaje electrónico y los talleres fueron las principales estrategias de enseñanza. Conclusión: Se identificaron seis estrategias, destacando la simulación clínica como el método más mencionado en los estudios como el único capaz de desarrollar habilidades cognitivas, psicomotoras y afectivas en los estudiantes de enfermería.Objetivo: identificar as estratégias pedagógicas utilizadas no ensino da assistência de enfermagem às vítimas de acidente vascular cerebral. Método: revisão integrativa, realizada entre setembro de 2022 e março de 2023 em sete fontes de informações. Utilizou-se o aplicativo Rayyan para a seleção e a análise temática dos 485 manuscritos, destes, sete compuseram a amostra. Resultados: evidenciou-se como estratégias pedagógicas a simulação clínica, instrução interativa assistida por computador, videotape conduzido por instrutor, vinhetas, ferramenta multimídia de e-learning e o workshop. Conclusão: identificaram-se seis estratégias, com destaque para a simulação clínica por ter sido o método mais abordado pelos estudos como a única capaz de desenvolver, em conjunto, as habilidades cognitivas, psicomotoras e afetivas nos estudantes de enfermagem.Universidade Federal de Santa Maria2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/8385810.5902/2179769283858Revista de Enfermagem da UFSM; v. 13 (2023): Artigos do volume 13; e512179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62733http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62734http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62735http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62736Copyright (c) 2023 Revista de Enfermagem da UFSMhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJardim, Jussara da CruzAmorim, Gustavo Correa deBernardinelli, Fabiana Cristina PiresSilva, Sheila Aparecida daFreitas, Marisa Ferreira deChavaglia, Suzel Regina Ribeiro2023-12-29T14:44:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83858Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2023-12-29T14:44:02Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
Estrategias de enseñanza de la asistencia de enfermería en el ictus: una revisión integradora
Estratégias de ensino voltadas à assistência de enfermagem no acidente vascular cerebral: revisão integrativa
title Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
spellingShingle Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
Jardim, Jussara da Cruz
Students, Nursing
Teaching
Learning
Stroke
Education, Nursing
Estudiantes de Enfermería
Enseñanza
Aprendizaje
Accidente Cerebrovascular
Educación em Enfermería
Estudantes de Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Acidente Vascular Cerebral
Educação em Enfermagem
title_short Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
title_full Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
title_fullStr Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
title_full_unstemmed Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
title_sort Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review
author Jardim, Jussara da Cruz
author_facet Jardim, Jussara da Cruz
Amorim, Gustavo Correa de
Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires
Silva, Sheila Aparecida da
Freitas, Marisa Ferreira de
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
author_role author
author2 Amorim, Gustavo Correa de
Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires
Silva, Sheila Aparecida da
Freitas, Marisa Ferreira de
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jardim, Jussara da Cruz
Amorim, Gustavo Correa de
Bernardinelli, Fabiana Cristina Pires
Silva, Sheila Aparecida da
Freitas, Marisa Ferreira de
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Students, Nursing
Teaching
Learning
Stroke
Education, Nursing
Estudiantes de Enfermería
Enseñanza
Aprendizaje
Accidente Cerebrovascular
Educación em Enfermería
Estudantes de Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Acidente Vascular Cerebral
Educação em Enfermagem
topic Students, Nursing
Teaching
Learning
Stroke
Education, Nursing
Estudiantes de Enfermería
Enseñanza
Aprendizaje
Accidente Cerebrovascular
Educación em Enfermería
Estudantes de Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Acidente Vascular Cerebral
Educação em Enfermagem
description Objective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858
10.5902/2179769283858
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858
identifier_str_mv 10.5902/2179769283858
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62733
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62734
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62735
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/83858/62736
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Enfermagem da UFSM
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Enfermagem da UFSM
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 13 (2023): Artigos do volume 13; e51
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944045610401792