Realistic simulation in patient safety education: experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616 |
Resumo: | Aim: To report the experience of teaching and learning in patient safety with students from an undergraduate Nursing Course. Method: experience report, developed in 2017, from theoretical and practical activities. The methodological strategy used was the realistic simulation, performed at the Skills Laboratory, with third semester students of a Nursing Undergraduate Course, from a Federal Public University. Results: Two simulations were performed in the first semester of 2017, which addressed the protocols of Hand Hygiene, Correct Patient Identification, Safe Surgery and intravenous devices, catheters and probes. Afterwards, discussions was done to strengthen participants' knowledge and skills. Conclusions: the students' experience on the use of realistic simulation was positive, allowing greater confidence based on their experience |
id |
UFSM-12_79f242a4c20ed210951ab6786c74aa11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36616 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Realistic simulation in patient safety education: experience reportSimulación realística en la enseñanza de seguridad del paciente: relato de experienciaSimulação realística no ensino de segurança do paciente: relato de experiênciaEducation NursingSimulation trainingPatient safetyNursingEducación en EnfermeríaEntrenamiento SimuladoSeguridad del PacienteEnfermeríaEducação em EnfermagemTreinamento por simulaçãoSegurança do pacienteEnfermagemEducação em EnfermagemSimulaçãoSegurança do pacienteEnfermagemAim: To report the experience of teaching and learning in patient safety with students from an undergraduate Nursing Course. Method: experience report, developed in 2017, from theoretical and practical activities. The methodological strategy used was the realistic simulation, performed at the Skills Laboratory, with third semester students of a Nursing Undergraduate Course, from a Federal Public University. Results: Two simulations were performed in the first semester of 2017, which addressed the protocols of Hand Hygiene, Correct Patient Identification, Safe Surgery and intravenous devices, catheters and probes. Afterwards, discussions was done to strengthen participants' knowledge and skills. Conclusions: the students' experience on the use of realistic simulation was positive, allowing greater confidence based on their experienceObjetivo: relatar la vivencia de enseñanza-aprendizaje de seguridad del paciente con estudiantes de un Curso de Pregrado en Enfermería. Método: relato de experiencia, desarrollado en 2017, a partir de actividades teóricas y prácticas. La estrategia metodológica utilizada fue la simulación realística, realizada en el Laboratorio de Habilidades, con estudiantes del tercer semestre de un Curso de Pregrado en Enfermería, de una Universidad Pública Federal. Resultados: Se realizaron dos simulaciones en el primer semestre lectivo de 2017, que abordaron los protocolos de Higiene de Manos, Identificación Correcta del Paciente, Cirugía Segura y dispositivos intravenosos, catéteres y sondas. Posteriormente, se realizaron discusiones para fortalecer el conocimiento y las habilidades de los participantes. Conclusiones: la vivencia de los estudiantes sobre el uso de simulación realística fue positiva, posibilitando una mayor confianza fundamentada en la experiencia vivida.Objetivo: relatar a vivência de ensino-aprendizagem de segurança do paciente com estudantes de um Curso de Graduação em Enfermagem. Método: relato de experiência, desenvolvido no ano de 2017, a partir de atividades teórico-práticas na disciplina “A enfermagem e a segurança do paciente na atenção à saúde”. Utilizou-se como estratégia metodológica a simulação realística, realizada no Laboratório de Habilidades, com estudantes do terceiro semestre de um Curso de Graduação em Enfermagem, de uma Universidade Pública Federal. Resultados: foram realizadas duas simulações no primeiro semestre letivo de 2017. A primeira referente aos protocolos de Higienização das Mãos e Identificação Correta do Paciente; a segunda abordou o protocolo de Cirurgia Segura e dispositivos intravenosos, cateteres e sondas. Pontos fortes e pontos frágeis foram discutidos, oportunizando fortalecer conhecimentos, habilidades e atitudes dos participantes. Conclusões: a vivência dos estudantes sobre o uso da simulação realística foi positiva, possibilitando maior confiança baseada na experiência vivenciada.Universidade Federal de Santa Maria2020-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3661610.5902/2179769236616Revista de Enfermagem da UFSM; v. 10 (2020); e132179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/html_1Copyright (c) 2020 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagnago, Tânia Solange Bosi de SouzaSilva, Jaqueline Scalabrin daLanes, Taís CarpesDal Ongaro, JulianaLuz, Emanuelli Mancio Ferreira daTuchtenhagen, PatríciaAndolhe, Rafaela2021-04-19T19:54:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36616Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T19:54:21Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Realistic simulation in patient safety education: experience report Simulación realística en la enseñanza de seguridad del paciente: relato de experiencia Simulação realística no ensino de segurança do paciente: relato de experiência |
title |
Realistic simulation in patient safety education: experience report |
spellingShingle |
Realistic simulation in patient safety education: experience report Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza Education Nursing Simulation training Patient safety Nursing Educación en Enfermería Entrenamiento Simulado Seguridad del Paciente Enfermería Educação em Enfermagem Treinamento por simulação Segurança do paciente Enfermagem Educação em Enfermagem Simulação Segurança do paciente Enfermagem |
title_short |
Realistic simulation in patient safety education: experience report |
title_full |
Realistic simulation in patient safety education: experience report |
title_fullStr |
Realistic simulation in patient safety education: experience report |
title_full_unstemmed |
Realistic simulation in patient safety education: experience report |
title_sort |
Realistic simulation in patient safety education: experience report |
author |
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza |
author_facet |
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza Silva, Jaqueline Scalabrin da Lanes, Taís Carpes Dal Ongaro, Juliana Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da Tuchtenhagen, Patrícia Andolhe, Rafaela |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Jaqueline Scalabrin da Lanes, Taís Carpes Dal Ongaro, Juliana Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da Tuchtenhagen, Patrícia Andolhe, Rafaela |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza Silva, Jaqueline Scalabrin da Lanes, Taís Carpes Dal Ongaro, Juliana Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da Tuchtenhagen, Patrícia Andolhe, Rafaela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Nursing Simulation training Patient safety Nursing Educación en Enfermería Entrenamiento Simulado Seguridad del Paciente Enfermería Educação em Enfermagem Treinamento por simulação Segurança do paciente Enfermagem Educação em Enfermagem Simulação Segurança do paciente Enfermagem |
topic |
Education Nursing Simulation training Patient safety Nursing Educación en Enfermería Entrenamiento Simulado Seguridad del Paciente Enfermería Educação em Enfermagem Treinamento por simulação Segurança do paciente Enfermagem Educação em Enfermagem Simulação Segurança do paciente Enfermagem |
description |
Aim: To report the experience of teaching and learning in patient safety with students from an undergraduate Nursing Course. Method: experience report, developed in 2017, from theoretical and practical activities. The methodological strategy used was the realistic simulation, performed at the Skills Laboratory, with third semester students of a Nursing Undergraduate Course, from a Federal Public University. Results: Two simulations were performed in the first semester of 2017, which addressed the protocols of Hand Hygiene, Correct Patient Identification, Safe Surgery and intravenous devices, catheters and probes. Afterwards, discussions was done to strengthen participants' knowledge and skills. Conclusions: the students' experience on the use of realistic simulation was positive, allowing greater confidence based on their experience |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616 10.5902/2179769236616 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769236616 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdf http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdf_1 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/html http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/html_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 10 (2020); e13 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944044444385280 |