Realistic simulation in patient safety education: experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Jaqueline Scalabrin da, Lanes, Taís Carpes, Dal Ongaro, Juliana, Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da, Tuchtenhagen, Patrícia, Andolhe, Rafaela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616
Resumo: Aim: To report the experience of teaching and learning in patient safety with students from an undergraduate Nursing Course. Method: experience report, developed in 2017, from theoretical and practical activities. The methodological strategy used was the realistic simulation, performed at the Skills Laboratory, with third semester students of a Nursing Undergraduate Course, from a Federal Public University. Results: Two simulations were performed in the first semester of 2017, which addressed the protocols of Hand Hygiene, Correct Patient Identification, Safe Surgery and intravenous devices, catheters and probes. Afterwards, discussions was done to strengthen participants' knowledge and skills. Conclusions: the students' experience on the use of realistic simulation was positive, allowing greater confidence based on their experience
id UFSM-12_79f242a4c20ed210951ab6786c74aa11
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36616
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Realistic simulation in patient safety education: experience reportSimulación realística en la enseñanza de seguridad del paciente: relato de experienciaSimulação realística no ensino de segurança do paciente: relato de experiênciaEducation NursingSimulation trainingPatient safetyNursingEducación en EnfermeríaEntrenamiento SimuladoSeguridad del PacienteEnfermeríaEducação em EnfermagemTreinamento por simulaçãoSegurança do pacienteEnfermagemEducação em EnfermagemSimulaçãoSegurança do pacienteEnfermagemAim: To report the experience of teaching and learning in patient safety with students from an undergraduate Nursing Course. Method: experience report, developed in 2017, from theoretical and practical activities. The methodological strategy used was the realistic simulation, performed at the Skills Laboratory, with third semester students of a Nursing Undergraduate Course, from a Federal Public University. Results: Two simulations were performed in the first semester of 2017, which addressed the protocols of Hand Hygiene, Correct Patient Identification, Safe Surgery and intravenous devices, catheters and probes. Afterwards, discussions was done to strengthen participants' knowledge and skills. Conclusions: the students' experience on the use of realistic simulation was positive, allowing greater confidence based on their experienceObjetivo: relatar la vivencia de enseñanza-aprendizaje de seguridad del paciente con estudiantes de un Curso de Pregrado en Enfermería. Método: relato de experiencia, desarrollado en 2017, a partir de actividades teóricas y prácticas. La estrategia metodológica utilizada fue la simulación realística, realizada en el Laboratorio de Habilidades, con estudiantes del tercer semestre de un Curso de Pregrado en Enfermería, de una Universidad Pública Federal. Resultados: Se realizaron dos simulaciones en el primer semestre lectivo de 2017, que abordaron los protocolos de Higiene de Manos, Identificación Correcta del Paciente, Cirugía Segura y dispositivos intravenosos, catéteres y sondas. Posteriormente, se realizaron discusiones para fortalecer el conocimiento y las habilidades de los participantes. Conclusiones: la vivencia de los estudiantes sobre el uso de simulación realística fue positiva, posibilitando una mayor confianza fundamentada en la experiencia vivida.Objetivo: relatar a vivência de ensino-aprendizagem de segurança do paciente com estudantes de um Curso de Graduação em Enfermagem. Método: relato de experiência, desenvolvido no ano de 2017, a partir de atividades teórico-práticas na disciplina “A enfermagem e a segurança do paciente na atenção à saúde”. Utilizou-se como estratégia metodológica a simulação realística, realizada no Laboratório de Habilidades, com estudantes do terceiro semestre de um Curso de Graduação em Enfermagem, de uma Universidade Pública Federal. Resultados: foram realizadas duas simulações no primeiro semestre letivo de 2017. A primeira referente aos protocolos de Higienização das Mãos e Identificação Correta do Paciente; a segunda abordou o protocolo de Cirurgia Segura e dispositivos intravenosos, cateteres e sondas. Pontos fortes e pontos frágeis foram discutidos, oportunizando fortalecer conhecimentos, habilidades e atitudes dos participantes. Conclusões: a vivência dos estudantes sobre o uso da simulação realística foi positiva, possibilitando maior confiança baseada na experiência vivenciada.Universidade Federal de Santa Maria2020-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3661610.5902/2179769236616Revista de Enfermagem da UFSM; v. 10 (2020); e132179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/html_1Copyright (c) 2020 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagnago, Tânia Solange Bosi de SouzaSilva, Jaqueline Scalabrin daLanes, Taís CarpesDal Ongaro, JulianaLuz, Emanuelli Mancio Ferreira daTuchtenhagen, PatríciaAndolhe, Rafaela2021-04-19T19:54:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36616Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T19:54:21Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Realistic simulation in patient safety education: experience report
Simulación realística en la enseñanza de seguridad del paciente: relato de experiencia
Simulação realística no ensino de segurança do paciente: relato de experiência
title Realistic simulation in patient safety education: experience report
spellingShingle Realistic simulation in patient safety education: experience report
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Education Nursing
Simulation training
Patient safety
Nursing
Educación en Enfermería
Entrenamiento Simulado
Seguridad del Paciente
Enfermería
Educação em Enfermagem
Treinamento por simulação
Segurança do paciente
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Simulação
Segurança do paciente
Enfermagem
title_short Realistic simulation in patient safety education: experience report
title_full Realistic simulation in patient safety education: experience report
title_fullStr Realistic simulation in patient safety education: experience report
title_full_unstemmed Realistic simulation in patient safety education: experience report
title_sort Realistic simulation in patient safety education: experience report
author Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
author_facet Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Silva, Jaqueline Scalabrin da
Lanes, Taís Carpes
Dal Ongaro, Juliana
Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da
Tuchtenhagen, Patrícia
Andolhe, Rafaela
author_role author
author2 Silva, Jaqueline Scalabrin da
Lanes, Taís Carpes
Dal Ongaro, Juliana
Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da
Tuchtenhagen, Patrícia
Andolhe, Rafaela
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Silva, Jaqueline Scalabrin da
Lanes, Taís Carpes
Dal Ongaro, Juliana
Luz, Emanuelli Mancio Ferreira da
Tuchtenhagen, Patrícia
Andolhe, Rafaela
dc.subject.por.fl_str_mv Education Nursing
Simulation training
Patient safety
Nursing
Educación en Enfermería
Entrenamiento Simulado
Seguridad del Paciente
Enfermería
Educação em Enfermagem
Treinamento por simulação
Segurança do paciente
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Simulação
Segurança do paciente
Enfermagem
topic Education Nursing
Simulation training
Patient safety
Nursing
Educación en Enfermería
Entrenamiento Simulado
Seguridad del Paciente
Enfermería
Educação em Enfermagem
Treinamento por simulação
Segurança do paciente
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Simulação
Segurança do paciente
Enfermagem
description Aim: To report the experience of teaching and learning in patient safety with students from an undergraduate Nursing Course. Method: experience report, developed in 2017, from theoretical and practical activities. The methodological strategy used was the realistic simulation, performed at the Skills Laboratory, with third semester students of a Nursing Undergraduate Course, from a Federal Public University. Results: Two simulations were performed in the first semester of 2017, which addressed the protocols of Hand Hygiene, Correct Patient Identification, Safe Surgery and intravenous devices, catheters and probes. Afterwards, discussions was done to strengthen participants' knowledge and skills. Conclusions: the students' experience on the use of realistic simulation was positive, allowing greater confidence based on their experience
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616
10.5902/2179769236616
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616
identifier_str_mv 10.5902/2179769236616
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36616/html_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 10 (2020); e13
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944044444385280