Continuing education in intensive care unit in perception of nurses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lazzari, Daniele Delacanal
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Schmidt, Natália, Jung, Walnice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592
Resumo: Objective: to understand the perception of nurses, as is continuing education in intensive care units. Method: an exploratory study of qualitative approach, carried out with five nurses in intensive care units (ICU) in a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected in April 2010 through interviews with semi-structured. Results: the institution studied the educational process is theoretic-practical, general, comprises professionals from different areas, without regard to the specific needs of the work in intensive care. The courses take place as needed momentary or identification of deficiencies in team work, without any assessment of individual performance. Conclusion: despite the intensive care unit is a complex and highly specialized in the institution studied, there is an education policy for the purpose of promoting the care with focus on this specialty. But no appreciation of the educational processes in general
id UFSM-12_9210f4e7e93ed9bfa63a41c04898afd6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4592
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Continuing education in intensive care unit in perception of nursesEducación continuada en unidad de terapia intensiva en la percepción de las enfermerasEducação continuada em unidade de terapia intensiva na percepção de enfermeirasNursingEducation continuingIntensive care unitsEnfermeríaEducación continuadaUnidad de terapia intensivaEducação ContinuadaEnfermagemUnidade de Terapia IntensivaEducação ContinuadaEnfermagemUnidade de Terapia IntensivaObjective: to understand the perception of nurses, as is continuing education in intensive care units. Method: an exploratory study of qualitative approach, carried out with five nurses in intensive care units (ICU) in a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected in April 2010 through interviews with semi-structured. Results: the institution studied the educational process is theoretic-practical, general, comprises professionals from different areas, without regard to the specific needs of the work in intensive care. The courses take place as needed momentary or identification of deficiencies in team work, without any assessment of individual performance. Conclusion: despite the intensive care unit is a complex and highly specialized in the institution studied, there is an education policy for the purpose of promoting the care with focus on this specialty. But no appreciation of the educational processes in generalObjetivo: comprender, en la percepción de los enfermeros, como ocurre la educación continuada en unidades de cuidados intensivos. Método: un estudio exploratorio de abordaje cualitativo, realizado con cinco enfermeras en las unidades de cuidados intensivos (UCI) en un hospital en el área metropolitana de Porto Alegre / RS. Los datos fueron recolectados en abril de 2010 a través de entrevistas semiestructuradas. Resultados: en la institución estudiada en el proceso educativo es teórico-práctico, en general, está formado por profesionales de diferentes áreas, sin tener en cuenta las necesidades específicas del trabajo en cuidados intensivos. Los cursos tienen lugar cuando sea necesario momentánea o la identificación de deficiencias en el trabajo en equipo, sin ningún tipo de evaluación del desempeño individual. Conclusión: a pesar de la unidad de cuidados intensivos es un proceso complejo y altamente especializado en la institución estudiada, existe una política educativa con el propósito de promover el cuidado con el foco en esta especialidad. Sin embargo, hay una apreciación de los procesos educativos en general.Objetivo: compreender, na percepção de enfermeiros, como ocorre a educação continuada em unidades de terapia intensiva. Método: estudo exploratório de abordagem qualitativa, realizado com cinco enfermeiras de unidades de tratamento intensivo (UTI) em um hospital da região metropolitana de Porto Alegre/RS. Os dados foram coletados em abril de 2010 por meio de entrevista com roteiro semi-estruturado. Resultados: na instituição pesquisada o processo educativo é do tipo teórico-prático, generalista, abrange profissionais de diferentes áreas de atuação, sem preocupação específica com as necessidades do trabalho em terapia intensiva. As capacitações acontecem conforme necessidade momentânea ou identificação de deficiências no trabalho da equipe, sem avaliação do desempenho individual. Considerações finais: apesar da unidade de terapia intensiva ser um ambiente complexo e altamente especializado, na instituição pesquisada, não há uma política de educação com o propósito de fomentar o cuidado com foco nesta especialidade. Mas há valorização dos processos educativos de uma forma geral.Universidade Federal de Santa Maria2012-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/459210.5902/217976924592Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 88-962179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592/3130Lazzari, Daniele DelacanalSchmidt, NatáliaJung, Walniceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4592Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:32Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
Educación continuada en unidad de terapia intensiva en la percepción de las enfermeras
Educação continuada em unidade de terapia intensiva na percepção de enfermeiras
title Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
spellingShingle Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
Lazzari, Daniele Delacanal
Nursing
Education continuing
Intensive care units
Enfermería
Educación continuada
Unidad de terapia intensiva
Educação Continuada
Enfermagem
Unidade de Terapia Intensiva
Educação Continuada
Enfermagem
Unidade de Terapia Intensiva
title_short Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
title_full Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
title_fullStr Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
title_full_unstemmed Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
title_sort Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
author Lazzari, Daniele Delacanal
author_facet Lazzari, Daniele Delacanal
Schmidt, Natália
Jung, Walnice
author_role author
author2 Schmidt, Natália
Jung, Walnice
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lazzari, Daniele Delacanal
Schmidt, Natália
Jung, Walnice
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education continuing
Intensive care units
Enfermería
Educación continuada
Unidad de terapia intensiva
Educação Continuada
Enfermagem
Unidade de Terapia Intensiva
Educação Continuada
Enfermagem
Unidade de Terapia Intensiva
topic Nursing
Education continuing
Intensive care units
Enfermería
Educación continuada
Unidad de terapia intensiva
Educação Continuada
Enfermagem
Unidade de Terapia Intensiva
Educação Continuada
Enfermagem
Unidade de Terapia Intensiva
description Objective: to understand the perception of nurses, as is continuing education in intensive care units. Method: an exploratory study of qualitative approach, carried out with five nurses in intensive care units (ICU) in a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected in April 2010 through interviews with semi-structured. Results: the institution studied the educational process is theoretic-practical, general, comprises professionals from different areas, without regard to the specific needs of the work in intensive care. The courses take place as needed momentary or identification of deficiencies in team work, without any assessment of individual performance. Conclusion: despite the intensive care unit is a complex and highly specialized in the institution studied, there is an education policy for the purpose of promoting the care with focus on this specialty. But no appreciation of the educational processes in general
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592
10.5902/217976924592
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592
identifier_str_mv 10.5902/217976924592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592/3130
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 88-96
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041235742720