Continuing education in intensive care unit in perception of nurses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592 |
Resumo: | Objective: to understand the perception of nurses, as is continuing education in intensive care units. Method: an exploratory study of qualitative approach, carried out with five nurses in intensive care units (ICU) in a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected in April 2010 through interviews with semi-structured. Results: the institution studied the educational process is theoretic-practical, general, comprises professionals from different areas, without regard to the specific needs of the work in intensive care. The courses take place as needed momentary or identification of deficiencies in team work, without any assessment of individual performance. Conclusion: despite the intensive care unit is a complex and highly specialized in the institution studied, there is an education policy for the purpose of promoting the care with focus on this specialty. But no appreciation of the educational processes in general |
id |
UFSM-12_9210f4e7e93ed9bfa63a41c04898afd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4592 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing education in intensive care unit in perception of nursesEducación continuada en unidad de terapia intensiva en la percepción de las enfermerasEducação continuada em unidade de terapia intensiva na percepção de enfermeirasNursingEducation continuingIntensive care unitsEnfermeríaEducación continuadaUnidad de terapia intensivaEducação ContinuadaEnfermagemUnidade de Terapia IntensivaEducação ContinuadaEnfermagemUnidade de Terapia IntensivaObjective: to understand the perception of nurses, as is continuing education in intensive care units. Method: an exploratory study of qualitative approach, carried out with five nurses in intensive care units (ICU) in a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected in April 2010 through interviews with semi-structured. Results: the institution studied the educational process is theoretic-practical, general, comprises professionals from different areas, without regard to the specific needs of the work in intensive care. The courses take place as needed momentary or identification of deficiencies in team work, without any assessment of individual performance. Conclusion: despite the intensive care unit is a complex and highly specialized in the institution studied, there is an education policy for the purpose of promoting the care with focus on this specialty. But no appreciation of the educational processes in generalObjetivo: comprender, en la percepción de los enfermeros, como ocurre la educación continuada en unidades de cuidados intensivos. Método: un estudio exploratorio de abordaje cualitativo, realizado con cinco enfermeras en las unidades de cuidados intensivos (UCI) en un hospital en el área metropolitana de Porto Alegre / RS. Los datos fueron recolectados en abril de 2010 a través de entrevistas semiestructuradas. Resultados: en la institución estudiada en el proceso educativo es teórico-práctico, en general, está formado por profesionales de diferentes áreas, sin tener en cuenta las necesidades específicas del trabajo en cuidados intensivos. Los cursos tienen lugar cuando sea necesario momentánea o la identificación de deficiencias en el trabajo en equipo, sin ningún tipo de evaluación del desempeño individual. Conclusión: a pesar de la unidad de cuidados intensivos es un proceso complejo y altamente especializado en la institución estudiada, existe una política educativa con el propósito de promover el cuidado con el foco en esta especialidad. Sin embargo, hay una apreciación de los procesos educativos en general.Objetivo: compreender, na percepção de enfermeiros, como ocorre a educação continuada em unidades de terapia intensiva. Método: estudo exploratório de abordagem qualitativa, realizado com cinco enfermeiras de unidades de tratamento intensivo (UTI) em um hospital da região metropolitana de Porto Alegre/RS. Os dados foram coletados em abril de 2010 por meio de entrevista com roteiro semi-estruturado. Resultados: na instituição pesquisada o processo educativo é do tipo teórico-prático, generalista, abrange profissionais de diferentes áreas de atuação, sem preocupação específica com as necessidades do trabalho em terapia intensiva. As capacitações acontecem conforme necessidade momentânea ou identificação de deficiências no trabalho da equipe, sem avaliação do desempenho individual. Considerações finais: apesar da unidade de terapia intensiva ser um ambiente complexo e altamente especializado, na instituição pesquisada, não há uma política de educação com o propósito de fomentar o cuidado com foco nesta especialidade. Mas há valorização dos processos educativos de uma forma geral.Universidade Federal de Santa Maria2012-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/459210.5902/217976924592Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 88-962179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592/3130Lazzari, Daniele DelacanalSchmidt, NatáliaJung, Walniceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4592Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:32Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses Educación continuada en unidad de terapia intensiva en la percepción de las enfermeras Educação continuada em unidade de terapia intensiva na percepção de enfermeiras |
title |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses |
spellingShingle |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses Lazzari, Daniele Delacanal Nursing Education continuing Intensive care units Enfermería Educación continuada Unidad de terapia intensiva Educação Continuada Enfermagem Unidade de Terapia Intensiva Educação Continuada Enfermagem Unidade de Terapia Intensiva |
title_short |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses |
title_full |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses |
title_fullStr |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses |
title_full_unstemmed |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses |
title_sort |
Continuing education in intensive care unit in perception of nurses |
author |
Lazzari, Daniele Delacanal |
author_facet |
Lazzari, Daniele Delacanal Schmidt, Natália Jung, Walnice |
author_role |
author |
author2 |
Schmidt, Natália Jung, Walnice |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lazzari, Daniele Delacanal Schmidt, Natália Jung, Walnice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Education continuing Intensive care units Enfermería Educación continuada Unidad de terapia intensiva Educação Continuada Enfermagem Unidade de Terapia Intensiva Educação Continuada Enfermagem Unidade de Terapia Intensiva |
topic |
Nursing Education continuing Intensive care units Enfermería Educación continuada Unidad de terapia intensiva Educação Continuada Enfermagem Unidade de Terapia Intensiva Educação Continuada Enfermagem Unidade de Terapia Intensiva |
description |
Objective: to understand the perception of nurses, as is continuing education in intensive care units. Method: an exploratory study of qualitative approach, carried out with five nurses in intensive care units (ICU) in a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected in April 2010 through interviews with semi-structured. Results: the institution studied the educational process is theoretic-practical, general, comprises professionals from different areas, without regard to the specific needs of the work in intensive care. The courses take place as needed momentary or identification of deficiencies in team work, without any assessment of individual performance. Conclusion: despite the intensive care unit is a complex and highly specialized in the institution studied, there is an education policy for the purpose of promoting the care with focus on this specialty. But no appreciation of the educational processes in general |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592 10.5902/217976924592 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592 |
identifier_str_mv |
10.5902/217976924592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4592/3130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 88-96 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944041235742720 |