Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464 |
Resumo: | To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System. |
id |
UFSM-12_c95812e8993f5ed9566025123d58ce89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31464 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistasTeaching Care Integration ServicesHigher Education PolicyNursingServicios de integración docente AsistencialHigher education policyEnfermeríaEnefrmagemEnsinoIntegração entre Serviços de Saúde e Universidade.Serviços de Integração Docente-AssistencialPolítica de Educação SuperiorEnfermagem.To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System.Objetivo: conocer el proceso de integración enseñanza-servicio en la percepción de docentes, estudiantes y profesionales de salud. Método: investigación descriptiva, cualitativa. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas, con 31 protagonistas, entre los meses de octubre y diciembre de 2015 y analizados a partir del referencial teórico de Donald Schön. Resultados: surgieron dos categorías: construcción del proceso de integración enseñanza-servicio: el aprender por medio del hacer; límites del proceso de integración enseñanzaservicio: ¿una política instituida por la escuela y por el servicio? Consideraciones finales: la integración enseñanza-servicio es comprendida como un proceso fundamental para la formación de enfermeros y necesita rescatar, periódicamente, sus objetivos, entre ellos, aproximar a los estudiantes del escenario de la práctica. La dimensión política del proceso necesita ser retomada por los cursos de graduación en enfermería y por los servicios para la consolidación de una formación orientada al Sistema Único de Salud.Objetivo: conhecer o processo de integração ensino-serviço na percepção dos docentes, estudantes e profissionais de saúde. Método: pesquisa descritiva, qualitativa. Os dados foram coletados por meio de entrevistas com 31 protagonistas, entre os meses de outubro e dezembro de 2015 e, analisados a partir do referencial teórico de Donald Schön. Resultados: emergiram duas categorias: construção do processo de integração ensino-serviço: o aprender por meio do fazer; limites do processo de integração ensino-serviço: uma política instituída pela escola e pelo serviço? Considerações finais: a integração ensino-serviço é percebida como um processo fundamental para a formação de enfermeiros e necessita resgatar, periodicamente, seus objetivos, dentre eles, aproximar os estudantes do cenário da prática. A dimensão política do processo precisa ser retomada pelos cursos de graduação em enfermagem e pelos serviços para a efetivação de uma formação voltada para Sistema Único de Saúde.Universidade Federal de Santa Maria2019-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3146410.5902/2179769231464Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e92179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccesskhalaf, Daiana KlohReibnitz, Kenya SchmidtVendruscolo, CarineLima, Margarete Maria deOliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes deCorrea, Aline Bussolo2021-04-19T20:23:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31464Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:33Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
title |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
spellingShingle |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas khalaf, Daiana Kloh Teaching Care Integration Services Higher Education Policy Nursing Servicios de integración docente Asistencial Higher education policy Enfermería Enefrmagem Ensino Integração entre Serviços de Saúde e Universidade. Serviços de Integração Docente-Assistencial Política de Educação Superior Enfermagem. |
title_short |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
title_full |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
title_fullStr |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
title_full_unstemmed |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
title_sort |
Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas |
author |
khalaf, Daiana Kloh |
author_facet |
khalaf, Daiana Kloh Reibnitz, Kenya Schmidt Vendruscolo, Carine Lima, Margarete Maria de Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de Correa, Aline Bussolo |
author_role |
author |
author2 |
Reibnitz, Kenya Schmidt Vendruscolo, Carine Lima, Margarete Maria de Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de Correa, Aline Bussolo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
khalaf, Daiana Kloh Reibnitz, Kenya Schmidt Vendruscolo, Carine Lima, Margarete Maria de Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de Correa, Aline Bussolo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Care Integration Services Higher Education Policy Nursing Servicios de integración docente Asistencial Higher education policy Enfermería Enefrmagem Ensino Integração entre Serviços de Saúde e Universidade. Serviços de Integração Docente-Assistencial Política de Educação Superior Enfermagem. |
topic |
Teaching Care Integration Services Higher Education Policy Nursing Servicios de integración docente Asistencial Higher education policy Enfermería Enefrmagem Ensino Integração entre Serviços de Saúde e Universidade. Serviços de Integração Docente-Assistencial Política de Educação Superior Enfermagem. |
description |
To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464 10.5902/2179769231464 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769231464 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdf http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdf_1 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/html http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/html_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e9 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944043987206144 |