Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: khalaf, Daiana Kloh
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Reibnitz, Kenya Schmidt, Vendruscolo, Carine, Lima, Margarete Maria de, Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de, Correa, Aline Bussolo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464
Resumo: To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System.
id UFSM-12_c95812e8993f5ed9566025123d58ce89
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31464
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistasTeaching Care Integration ServicesHigher Education PolicyNursingServicios de integración docente AsistencialHigher education policyEnfermeríaEnefrmagemEnsinoIntegração entre Serviços de Saúde e Universidade.Serviços de Integração Docente-AssistencialPolítica de Educação SuperiorEnfermagem.To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System.Objetivo: conocer el proceso de integración enseñanza-servicio en la percepción de docentes, estudiantes y profesionales de salud. Método: investigación descriptiva, cualitativa. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas, con 31 protagonistas, entre los meses de octubre y diciembre de 2015 y analizados a partir del referencial teórico de Donald Schön. Resultados: surgieron dos categorías: construcción del proceso de integración enseñanza-servicio: el aprender por medio del hacer; límites del proceso de integración enseñanzaservicio: ¿una política instituida por la escuela y por el servicio? Consideraciones finales: la integración enseñanza-servicio es comprendida como un proceso fundamental para la formación de enfermeros y necesita rescatar, periódicamente, sus objetivos, entre ellos, aproximar a los estudiantes del escenario de la práctica. La dimensión política del proceso necesita ser retomada por los cursos de graduación en enfermería y por los servicios para la consolidación de una formación orientada al Sistema Único de Salud.Objetivo: conhecer o processo de integração ensino-serviço na percepção dos docentes, estudantes e profissionais de saúde. Método: pesquisa descritiva, qualitativa. Os dados foram coletados por meio de entrevistas com 31 protagonistas, entre os meses de outubro e dezembro de 2015 e, analisados a partir do referencial teórico de Donald Schön. Resultados: emergiram duas categorias: construção do processo de integração ensino-serviço: o aprender por meio do fazer; limites do processo de integração ensino-serviço: uma política instituída pela escola e pelo serviço? Considerações finais: a integração ensino-serviço é percebida como um processo fundamental para a formação de enfermeiros e necessita resgatar, periodicamente, seus objetivos, dentre eles, aproximar os estudantes do cenário da prática. A dimensão política do processo precisa ser retomada pelos cursos de graduação em enfermagem e pelos serviços para a efetivação de uma formação voltada para Sistema Único de Saúde.Universidade Federal de Santa Maria2019-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3146410.5902/2179769231464Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e92179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccesskhalaf, Daiana KlohReibnitz, Kenya SchmidtVendruscolo, CarineLima, Margarete Maria deOliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes deCorrea, Aline Bussolo2021-04-19T20:23:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31464Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:33Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
title Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
spellingShingle Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
khalaf, Daiana Kloh
Teaching Care Integration Services
Higher Education Policy
Nursing
Servicios de integración docente Asistencial
Higher education policy
Enfermería
Enefrmagem
Ensino
Integração entre Serviços de Saúde e Universidade.
Serviços de Integração Docente-Assistencial
Política de Educação Superior
Enfermagem.
title_short Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
title_full Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
title_fullStr Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
title_full_unstemmed Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
title_sort Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas
author khalaf, Daiana Kloh
author_facet khalaf, Daiana Kloh
Reibnitz, Kenya Schmidt
Vendruscolo, Carine
Lima, Margarete Maria de
Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de
Correa, Aline Bussolo
author_role author
author2 Reibnitz, Kenya Schmidt
Vendruscolo, Carine
Lima, Margarete Maria de
Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de
Correa, Aline Bussolo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv khalaf, Daiana Kloh
Reibnitz, Kenya Schmidt
Vendruscolo, Carine
Lima, Margarete Maria de
Oliveira, Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de
Correa, Aline Bussolo
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Care Integration Services
Higher Education Policy
Nursing
Servicios de integración docente Asistencial
Higher education policy
Enfermería
Enefrmagem
Ensino
Integração entre Serviços de Saúde e Universidade.
Serviços de Integração Docente-Assistencial
Política de Educação Superior
Enfermagem.
topic Teaching Care Integration Services
Higher Education Policy
Nursing
Servicios de integración docente Asistencial
Higher education policy
Enfermería
Enefrmagem
Ensino
Integração entre Serviços de Saúde e Universidade.
Serviços de Integração Docente-Assistencial
Política de Educação Superior
Enfermagem.
description To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464
10.5902/2179769231464
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464
identifier_str_mv 10.5902/2179769231464
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31464/html_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e9
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043987206144