Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Samylle Pelaes da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Nascimento, Joice Silva do, Azedo, Shirlane Priscilla Barbosa de Melo, Freitas, Camylla Cavalcante Soares de, Feijão, Alexsandra Rodrigues, Melo, Gabriela de Sousa Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148
Resumo: Aim:To analyze undergraduate nursing students written report on peripheral intravenous cannulation procedure with catheter. Method: Quantitative, descriptive study, developed with 76 undergraduate nursing students at a public university, from February through March 2014. Data collection took place at simulated scenario and procedure reports were evaluated with a structured instrument. Descriptive analysis was performed. Results: About fragilities, 100% of the students did not wrote about catheter fixation in the report; The variables complications (87,3%), used device (85%) and reason for procedure (84,1%) were predominantly absent. Adequate date, time and identification were positive highlights. Conclusion: Technique registration discrepancies were identified, with essential information being absent or incomplete. This particular subject should be improved with an association between theory and practice, focusing on competence development at teaching environments.
id UFSM-12_d222c783ac5e426604f86d7d12299871
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30148
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reportsPunção venosa periférica: análise dos registros de acadêmicos de enfermagemNursing RecordsStudentsNursingNursing AssessmentCatheterizationPeripheralRegistros de EnfermeríaEstudiantes de EnfermeríaEvaluación en EnfermeríaCateterismo PeriféricoRegistros de enfermagemEstudantes de enfermagemAvaliação em enfermagemCateterismo periféricoAim:To analyze undergraduate nursing students written report on peripheral intravenous cannulation procedure with catheter. Method: Quantitative, descriptive study, developed with 76 undergraduate nursing students at a public university, from February through March 2014. Data collection took place at simulated scenario and procedure reports were evaluated with a structured instrument. Descriptive analysis was performed. Results: About fragilities, 100% of the students did not wrote about catheter fixation in the report; The variables complications (87,3%), used device (85%) and reason for procedure (84,1%) were predominantly absent. Adequate date, time and identification were positive highlights. Conclusion: Technique registration discrepancies were identified, with essential information being absent or incomplete. This particular subject should be improved with an association between theory and practice, focusing on competence development at teaching environments.Objetivo: analizar los registros de estudiantes de enfermería sobre la punción venosa periférica con catéter con aguja. Método: investigación descriptiva y cuantitativa con 76 estudiantes de enfermería de una universidad pública desde febrero hasta mayo, 2014. Para la recolección de datos, se desarrolló un escenario simulado con maniquí. Y el registro del procedimiento se evaluó con un instrumento estructurado. Se realizó el análisis descriptivo. Resultados: en cuanto a las debilidades, el 100% de los estudiantes no registraron la fijación del catéter; predominaron la ausencia de información sobre complicaciones (87,3%), el dispositivo utilizado (85,7%) y el motivo de la punción (84,1%). En cuanto a los registros apropiados, las variables fecha, hora e identificación se destacaron positivamente. Conclusiones: hubo discrepancias relacionadas con el registro de la técnica y ausencia de información esencial e incompleta. Destacamos la necesidad de trabajar el tema en asociación de la teoría y la práctica, con foco en el desarrollo de competencias en la enseñanza y la atención de enfermería.Objetivo: analisar os registros de acadêmicos de enfermagem sobre o procedimento de punção venosa periférica com cateter agulhado. Método: estudo descritivo, quantitativo, realizado com 76 acadêmicos de enfermagem do 5º ao 9º período de uma universidade pública, entre fevereiro e maio de 2014. Para coleta de dados desenvolveu-se cenário simulado com manequim, sendo avaliado o registro do procedimento mediante instrumento estruturado. Realizada análise descritiva. Resultados: quanto às fragilidades, 100,0% dos alunos não realizaram o registro sobre fixação do cateter; predominou ausência da informação sobre intercorrências (87,3%), dispositivo utilizado (85,7%) e motivo da punção (84,1%). Sobre os registros adequados, as variáveis data, hora e identificação sobressaíram positivamente. Conclusões: identificaram-se discrepâncias relacionadas ao registro da técnica, com ausência de informações essenciais e incompletas. Destaca-se a necessidade de trabalhar a temática em associação teoria e prática, com foco no desenvolvimento de competências no âmbito do ensino e assistência de enfermagem.Universidade Federal de Santa Maria2019-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3014810.5902/2179769230148Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e392179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, Samylle Pelaes daNascimento, Joice Silva doAzedo, Shirlane Priscilla Barbosa de MeloFreitas, Camylla Cavalcante Soares deFeijão, Alexsandra RodriguesMelo, Gabriela de Sousa Martins2021-04-19T20:23:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30148Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:32Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
Punção venosa periférica: análise dos registros de acadêmicos de enfermagem
title Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
spellingShingle Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
Mota, Samylle Pelaes da
Nursing Records
Students
Nursing
Nursing Assessment
Catheterization
Peripheral
Registros de Enfermería
Estudiantes de Enfermería
Evaluación en Enfermería
Cateterismo Periférico
Registros de enfermagem
Estudantes de enfermagem
Avaliação em enfermagem
Cateterismo periférico
title_short Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
title_full Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
title_fullStr Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
title_full_unstemmed Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
title_sort Peripheral intravenous cannulation: analysis of undergraduate nursing student reports
author Mota, Samylle Pelaes da
author_facet Mota, Samylle Pelaes da
Nascimento, Joice Silva do
Azedo, Shirlane Priscilla Barbosa de Melo
Freitas, Camylla Cavalcante Soares de
Feijão, Alexsandra Rodrigues
Melo, Gabriela de Sousa Martins
author_role author
author2 Nascimento, Joice Silva do
Azedo, Shirlane Priscilla Barbosa de Melo
Freitas, Camylla Cavalcante Soares de
Feijão, Alexsandra Rodrigues
Melo, Gabriela de Sousa Martins
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Samylle Pelaes da
Nascimento, Joice Silva do
Azedo, Shirlane Priscilla Barbosa de Melo
Freitas, Camylla Cavalcante Soares de
Feijão, Alexsandra Rodrigues
Melo, Gabriela de Sousa Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing Records
Students
Nursing
Nursing Assessment
Catheterization
Peripheral
Registros de Enfermería
Estudiantes de Enfermería
Evaluación en Enfermería
Cateterismo Periférico
Registros de enfermagem
Estudantes de enfermagem
Avaliação em enfermagem
Cateterismo periférico
topic Nursing Records
Students
Nursing
Nursing Assessment
Catheterization
Peripheral
Registros de Enfermería
Estudiantes de Enfermería
Evaluación en Enfermería
Cateterismo Periférico
Registros de enfermagem
Estudantes de enfermagem
Avaliação em enfermagem
Cateterismo periférico
description Aim:To analyze undergraduate nursing students written report on peripheral intravenous cannulation procedure with catheter. Method: Quantitative, descriptive study, developed with 76 undergraduate nursing students at a public university, from February through March 2014. Data collection took place at simulated scenario and procedure reports were evaluated with a structured instrument. Descriptive analysis was performed. Results: About fragilities, 100% of the students did not wrote about catheter fixation in the report; The variables complications (87,3%), used device (85%) and reason for procedure (84,1%) were predominantly absent. Adequate date, time and identification were positive highlights. Conclusion: Technique registration discrepancies were identified, with essential information being absent or incomplete. This particular subject should be improved with an association between theory and practice, focusing on competence development at teaching environments.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148
10.5902/2179769230148
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148
identifier_str_mv 10.5902/2179769230148
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30148/html_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e39
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944040589819904