Perception of users about the care at the psychosocial care center III

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clementino, Francisco de Sales
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Silva, Flávia Gomes, Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de, Queiroz, Débora Tayná Gomes, Pessoa Júnior, João Mário, Marcolino, Emanuella de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942
Resumo: Aim: to analyze the perception of users attended at the CAPS III about the care provided by health professionals in this service. Method: qualitative, descriptive and exploratory research, carried out from November 2015 to May2016 inthe city of Campina Grande, Paraíba. A self-administered questionnaire was used with 47 users attending a CAPS III. The results were discussed in light of the Thematic Content Analysis. Results: Two thematic categories were obtained: facilities and potentialities; And barriers to overcome: geographical, organizational, economic and structure. It was observed that the satisfaction of the users is related to the care, assistance and qualified listening provided by the health professionals of the CAPS, even in the face of a precarious physical structure, inadequate professional dimensioning and lack of medication. Conclusion: CAPS III users claimed to be satisfied with the care provided by health professionals; However, they also presented organizational and structural obstacles to the service itself. 
id UFSM-12_f67f6ab312185a20d2457a7acbefa7ac
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25942
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Perception of users about the care at the psychosocial care center IIIPercepción de los usuarios sobre la atención en el centro de atención psicosocial IIIPercepção dos usuários acerca do atendimento no centro de atenção psicossocial IIIMental healthHealth serviceHealth assessmentSalud mentalServicio de saludEvaluación en saludSaúde mentalServiço de saúdeAvaliação em saúdeAim: to analyze the perception of users attended at the CAPS III about the care provided by health professionals in this service. Method: qualitative, descriptive and exploratory research, carried out from November 2015 to May2016 inthe city of Campina Grande, Paraíba. A self-administered questionnaire was used with 47 users attending a CAPS III. The results were discussed in light of the Thematic Content Analysis. Results: Two thematic categories were obtained: facilities and potentialities; And barriers to overcome: geographical, organizational, economic and structure. It was observed that the satisfaction of the users is related to the care, assistance and qualified listening provided by the health professionals of the CAPS, even in the face of a precarious physical structure, inadequate professional dimensioning and lack of medication. Conclusion: CAPS III users claimed to be satisfied with the care provided by health professionals; However, they also presented organizational and structural obstacles to the service itself. Objetivo: analizar la percepción de los usuarios atendidos en el CAPS III sobre la atención prestada por los profesionales de salud en este servicio. Método: investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria, realizada entre noviembre de 2015 y mayo de 2016, en el municipio de Campina Grande, Paraíba. Se utilizó un cuestionario autoplicado con 47 usuarios atendidos en el CAPS III. Los resultados fueron discutidos con base en análisis de contenido temático. Resultados: Se obtuve dos categorías temáticas, a saber: facilidades y potencialidades; y dificultades a vencer: geográfica, organizacional, económica y de estructura. Se observó que la satisfacción de los usuarios está relacionada con la atención, asistencia y escucha calificada prestada por los profesionales de salud del CAPS, aunque delante de una estructura física precaria, del dimensionamiento inadecuado de los profesionales y de la falta de medicamentos. Conclusión: Los usuarios del CAPS III evidenciaron satisfacción con la acogida prestada por los profesionales de salud; sin embargo, también identificaron obstáculos en el servicio en términos organizativos y estructurales.Objetivo: analisar a percepção dos usuários atendidos no CAPS III sobre o atendimento prestado pelos profissionais de saúde neste serviço. Método: pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, realizada entre novembro de 2015 e maio de 2016 no município de Campina Grande, Paraíba. Foi utilizado um questionário autoplicado junto a 47 usuários atendidos num CAPS III. Os resultados foram discutidos à luz da Análise de Conteúdo Temática. Resultados: Obteve-se duas categorias temáticas, a saber: facilidades e potencialidades; e barreiras a vencer: geográfica, organizacional, econômica e de estrutura. Observou-se que a satisfação dos usuários relaciona-se ao atendimento, assistência e escuta qualificada prestada pelos profissionais de saúde do CAPS, mesmo frente a uma estrutura física precária, o dimensionamento inadequado dos profissionais e a falta de medicamentos. Conclusão: Os usuários do CAPS III inferiram satisfação com o acolhimento prestado pelos profissionais de saúde; todavia, também apresentaram entraves do próprio serviço em termos organizacionais e estruturais.Universidade Federal de Santa Maria2017-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2594210.5902/2179769225942Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 464 - 4762179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessClementino, Francisco de SalesSilva, Flávia GomesMiranda, Francisco Arnoldo Nunes deQueiroz, Débora Tayná GomesPessoa Júnior, João MárioMarcolino, Emanuella de Castro2021-04-20T13:09:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25942Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:51Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception of users about the care at the psychosocial care center III
Percepción de los usuarios sobre la atención en el centro de atención psicosocial III
Percepção dos usuários acerca do atendimento no centro de atenção psicossocial III
title Perception of users about the care at the psychosocial care center III
spellingShingle Perception of users about the care at the psychosocial care center III
Clementino, Francisco de Sales
Mental health
Health service
Health assessment
Salud mental
Servicio de salud
Evaluación en salud
Saúde mental
Serviço de saúde
Avaliação em saúde
title_short Perception of users about the care at the psychosocial care center III
title_full Perception of users about the care at the psychosocial care center III
title_fullStr Perception of users about the care at the psychosocial care center III
title_full_unstemmed Perception of users about the care at the psychosocial care center III
title_sort Perception of users about the care at the psychosocial care center III
author Clementino, Francisco de Sales
author_facet Clementino, Francisco de Sales
Silva, Flávia Gomes
Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de
Queiroz, Débora Tayná Gomes
Pessoa Júnior, João Mário
Marcolino, Emanuella de Castro
author_role author
author2 Silva, Flávia Gomes
Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de
Queiroz, Débora Tayná Gomes
Pessoa Júnior, João Mário
Marcolino, Emanuella de Castro
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Clementino, Francisco de Sales
Silva, Flávia Gomes
Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de
Queiroz, Débora Tayná Gomes
Pessoa Júnior, João Mário
Marcolino, Emanuella de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Mental health
Health service
Health assessment
Salud mental
Servicio de salud
Evaluación en salud
Saúde mental
Serviço de saúde
Avaliação em saúde
topic Mental health
Health service
Health assessment
Salud mental
Servicio de salud
Evaluación en salud
Saúde mental
Serviço de saúde
Avaliação em saúde
description Aim: to analyze the perception of users attended at the CAPS III about the care provided by health professionals in this service. Method: qualitative, descriptive and exploratory research, carried out from November 2015 to May2016 inthe city of Campina Grande, Paraíba. A self-administered questionnaire was used with 47 users attending a CAPS III. The results were discussed in light of the Thematic Content Analysis. Results: Two thematic categories were obtained: facilities and potentialities; And barriers to overcome: geographical, organizational, economic and structure. It was observed that the satisfaction of the users is related to the care, assistance and qualified listening provided by the health professionals of the CAPS, even in the face of a precarious physical structure, inadequate professional dimensioning and lack of medication. Conclusion: CAPS III users claimed to be satisfied with the care provided by health professionals; However, they also presented organizational and structural obstacles to the service itself. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942
10.5902/2179769225942
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942
identifier_str_mv 10.5902/2179769225942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 464 - 476
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043530027008