Perception of users about the care at the psychosocial care center III
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942 |
Resumo: | Aim: to analyze the perception of users attended at the CAPS III about the care provided by health professionals in this service. Method: qualitative, descriptive and exploratory research, carried out from November 2015 to May2016 inthe city of Campina Grande, Paraíba. A self-administered questionnaire was used with 47 users attending a CAPS III. The results were discussed in light of the Thematic Content Analysis. Results: Two thematic categories were obtained: facilities and potentialities; And barriers to overcome: geographical, organizational, economic and structure. It was observed that the satisfaction of the users is related to the care, assistance and qualified listening provided by the health professionals of the CAPS, even in the face of a precarious physical structure, inadequate professional dimensioning and lack of medication. Conclusion: CAPS III users claimed to be satisfied with the care provided by health professionals; However, they also presented organizational and structural obstacles to the service itself. |
id |
UFSM-12_f67f6ab312185a20d2457a7acbefa7ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25942 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Perception of users about the care at the psychosocial care center IIIPercepción de los usuarios sobre la atención en el centro de atención psicosocial IIIPercepção dos usuários acerca do atendimento no centro de atenção psicossocial IIIMental healthHealth serviceHealth assessmentSalud mentalServicio de saludEvaluación en saludSaúde mentalServiço de saúdeAvaliação em saúdeAim: to analyze the perception of users attended at the CAPS III about the care provided by health professionals in this service. Method: qualitative, descriptive and exploratory research, carried out from November 2015 to May2016 inthe city of Campina Grande, Paraíba. A self-administered questionnaire was used with 47 users attending a CAPS III. The results were discussed in light of the Thematic Content Analysis. Results: Two thematic categories were obtained: facilities and potentialities; And barriers to overcome: geographical, organizational, economic and structure. It was observed that the satisfaction of the users is related to the care, assistance and qualified listening provided by the health professionals of the CAPS, even in the face of a precarious physical structure, inadequate professional dimensioning and lack of medication. Conclusion: CAPS III users claimed to be satisfied with the care provided by health professionals; However, they also presented organizational and structural obstacles to the service itself. Objetivo: analizar la percepción de los usuarios atendidos en el CAPS III sobre la atención prestada por los profesionales de salud en este servicio. Método: investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria, realizada entre noviembre de 2015 y mayo de 2016, en el municipio de Campina Grande, Paraíba. Se utilizó un cuestionario autoplicado con 47 usuarios atendidos en el CAPS III. Los resultados fueron discutidos con base en análisis de contenido temático. Resultados: Se obtuve dos categorías temáticas, a saber: facilidades y potencialidades; y dificultades a vencer: geográfica, organizacional, económica y de estructura. Se observó que la satisfacción de los usuarios está relacionada con la atención, asistencia y escucha calificada prestada por los profesionales de salud del CAPS, aunque delante de una estructura física precaria, del dimensionamiento inadecuado de los profesionales y de la falta de medicamentos. Conclusión: Los usuarios del CAPS III evidenciaron satisfacción con la acogida prestada por los profesionales de salud; sin embargo, también identificaron obstáculos en el servicio en términos organizativos y estructurales.Objetivo: analisar a percepção dos usuários atendidos no CAPS III sobre o atendimento prestado pelos profissionais de saúde neste serviço. Método: pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, realizada entre novembro de 2015 e maio de 2016 no município de Campina Grande, Paraíba. Foi utilizado um questionário autoplicado junto a 47 usuários atendidos num CAPS III. Os resultados foram discutidos à luz da Análise de Conteúdo Temática. Resultados: Obteve-se duas categorias temáticas, a saber: facilidades e potencialidades; e barreiras a vencer: geográfica, organizacional, econômica e de estrutura. Observou-se que a satisfação dos usuários relaciona-se ao atendimento, assistência e escuta qualificada prestada pelos profissionais de saúde do CAPS, mesmo frente a uma estrutura física precária, o dimensionamento inadequado dos profissionais e a falta de medicamentos. Conclusão: Os usuários do CAPS III inferiram satisfação com o acolhimento prestado pelos profissionais de saúde; todavia, também apresentaram entraves do próprio serviço em termos organizacionais e estruturais.Universidade Federal de Santa Maria2017-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2594210.5902/2179769225942Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 464 - 4762179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessClementino, Francisco de SalesSilva, Flávia GomesMiranda, Francisco Arnoldo Nunes deQueiroz, Débora Tayná GomesPessoa Júnior, João MárioMarcolino, Emanuella de Castro2021-04-20T13:09:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25942Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:51Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III Percepción de los usuarios sobre la atención en el centro de atención psicosocial III Percepção dos usuários acerca do atendimento no centro de atenção psicossocial III |
title |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III |
spellingShingle |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III Clementino, Francisco de Sales Mental health Health service Health assessment Salud mental Servicio de salud Evaluación en salud Saúde mental Serviço de saúde Avaliação em saúde |
title_short |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III |
title_full |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III |
title_fullStr |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III |
title_full_unstemmed |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III |
title_sort |
Perception of users about the care at the psychosocial care center III |
author |
Clementino, Francisco de Sales |
author_facet |
Clementino, Francisco de Sales Silva, Flávia Gomes Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de Queiroz, Débora Tayná Gomes Pessoa Júnior, João Mário Marcolino, Emanuella de Castro |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Flávia Gomes Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de Queiroz, Débora Tayná Gomes Pessoa Júnior, João Mário Marcolino, Emanuella de Castro |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Clementino, Francisco de Sales Silva, Flávia Gomes Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de Queiroz, Débora Tayná Gomes Pessoa Júnior, João Mário Marcolino, Emanuella de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mental health Health service Health assessment Salud mental Servicio de salud Evaluación en salud Saúde mental Serviço de saúde Avaliação em saúde |
topic |
Mental health Health service Health assessment Salud mental Servicio de salud Evaluación en salud Saúde mental Serviço de saúde Avaliação em saúde |
description |
Aim: to analyze the perception of users attended at the CAPS III about the care provided by health professionals in this service. Method: qualitative, descriptive and exploratory research, carried out from November 2015 to May2016 inthe city of Campina Grande, Paraíba. A self-administered questionnaire was used with 47 users attending a CAPS III. The results were discussed in light of the Thematic Content Analysis. Results: Two thematic categories were obtained: facilities and potentialities; And barriers to overcome: geographical, organizational, economic and structure. It was observed that the satisfaction of the users is related to the care, assistance and qualified listening provided by the health professionals of the CAPS, even in the face of a precarious physical structure, inadequate professional dimensioning and lack of medication. Conclusion: CAPS III users claimed to be satisfied with the care provided by health professionals; However, they also presented organizational and structural obstacles to the service itself. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942 10.5902/2179769225942 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769225942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25942/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 464 - 476 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944043530027008 |