Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dill, Ricardo Eugenio
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Richter, Luciana, Siqueira, André Boccasius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom.
id UFSM-15_0991279d1f65868a3bb0aa1815e76b2d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10743
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: ESQUETE ‘A DANÇA DO ÁTOMO’Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. DramatizationEnsino de CiênciasMetodologia de Ensino de CiênciasEstrutura AtômicaDramatização.http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom.http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743O presente texto relata uma experiência didática da área de Ciências Naturais desenvolvida com estudantes do ensino fundamental por meio do recurso de dramatização. Essa metodologia objetivou promover a compreensão de uma temática científica abstrata como é o caso do ensino dos átomos. A representação da estrutura atômica aos discentes foi dirigida pelo educador e mediada por questionamentos sobre os componentes que formavam o átomo (elétrons, prótons e nêutrons). A ação dos alunos ocorreu a partir das indagações do professor ao decorrer da dramatização e consistiu em quatro atos: a composição do átomo; a ionização; os saltos quânticos de um elétron e a fissão nuclear. Concluiu-se que a dramatização a partir do esquete em sala de aula  favoreceu a contextualização do tema de estudo aos alunos e colaborou para de uma forma mais lúdica, planificar os saberes  dos estudantes sobre a estrutura atômica.Universidade Federal de Santa Maria2013-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1074310.5902/2236117010743Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SEPT., 2013, SPECIAL EDITION: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-2845Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SET., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-28452236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743/pdfDill, Ricardo EugenioRichter, LucianaSiqueira, André Boccasiusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10743Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:52Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: ESQUETE ‘A DANÇA DO ÁTOMO’
title Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
spellingShingle Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
Dill, Ricardo Eugenio
Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization
Ensino de Ciências
Metodologia de Ensino de Ciências
Estrutura Atômica
Dramatização.
title_short Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
title_full Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
title_fullStr Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
title_full_unstemmed Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
title_sort Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
author Dill, Ricardo Eugenio
author_facet Dill, Ricardo Eugenio
Richter, Luciana
Siqueira, André Boccasius
author_role author
author2 Richter, Luciana
Siqueira, André Boccasius
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dill, Ricardo Eugenio
Richter, Luciana
Siqueira, André Boccasius
dc.subject.por.fl_str_mv Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization
Ensino de Ciências
Metodologia de Ensino de Ciências
Estrutura Atômica
Dramatização.
topic Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization
Ensino de Ciências
Metodologia de Ensino de Ciências
Estrutura Atômica
Dramatização.
description http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743
10.5902/2236117010743
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743
identifier_str_mv 10.5902/2236117010743
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SEPT., 2013, SPECIAL EDITION: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-2845
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SET., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-2845
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950574529019904