Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom. |
id |
UFSM-15_0991279d1f65868a3bb0aa1815e76b2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10743 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: ESQUETE ‘A DANÇA DO ÁTOMO’Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. DramatizationEnsino de CiênciasMetodologia de Ensino de CiênciasEstrutura AtômicaDramatização.http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom.http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743O presente texto relata uma experiência didática da área de Ciências Naturais desenvolvida com estudantes do ensino fundamental por meio do recurso de dramatização. Essa metodologia objetivou promover a compreensão de uma temática científica abstrata como é o caso do ensino dos átomos. A representação da estrutura atômica aos discentes foi dirigida pelo educador e mediada por questionamentos sobre os componentes que formavam o átomo (elétrons, prótons e nêutrons). A ação dos alunos ocorreu a partir das indagações do professor ao decorrer da dramatização e consistiu em quatro atos: a composição do átomo; a ionização; os saltos quânticos de um elétron e a fissão nuclear. Concluiu-se que a dramatização a partir do esquete em sala de aula favoreceu a contextualização do tema de estudo aos alunos e colaborou para de uma forma mais lúdica, planificar os saberes dos estudantes sobre a estrutura atômica.Universidade Federal de Santa Maria2013-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1074310.5902/2236117010743Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SEPT., 2013, SPECIAL EDITION: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-2845Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SET., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-28452236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743/pdfDill, Ricardo EugenioRichter, LucianaSiqueira, André Boccasiusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10743Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:52Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: ESQUETE ‘A DANÇA DO ÁTOMO’ |
title |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ |
spellingShingle |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ Dill, Ricardo Eugenio Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization Ensino de Ciências Metodologia de Ensino de Ciências Estrutura Atômica Dramatização. |
title_short |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ |
title_full |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ |
title_fullStr |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ |
title_full_unstemmed |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ |
title_sort |
Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’ |
author |
Dill, Ricardo Eugenio |
author_facet |
Dill, Ricardo Eugenio Richter, Luciana Siqueira, André Boccasius |
author_role |
author |
author2 |
Richter, Luciana Siqueira, André Boccasius |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dill, Ricardo Eugenio Richter, Luciana Siqueira, André Boccasius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization Ensino de Ciências Metodologia de Ensino de Ciências Estrutura Atômica Dramatização. |
topic |
Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization Ensino de Ciências Metodologia de Ensino de Ciências Estrutura Atômica Dramatização. |
description |
http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743 10.5902/2236117010743 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236117010743 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/10743/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SEPT., 2013, SPECIAL EDITION: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-2845 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 14, N. 14, SET., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: CENTRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NORTE DO RS (CESNORS) – UFSM – CAMPUS DE PALMEIRA DAS MISSÕES E CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 2839-2845 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950574529019904 |