Quality determinants of Environmental Impact Report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Alexandre Nascimento de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva Junior, Luiz Honorato da, Nunes, Andre, Angelo, Humberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16651
Resumo: In Brazil, the execution of an activity that causes significant environmental impact requires an environmental license. The obtainment of this license is tied to submission of the Environmental Impact Report - EIR. The problem is that these studies have shown a low quality, contributing to make the licensing process less effective. The objective of the study is to analyze the determinants of the quality of Environmental Impact Report. To do so, from the responses of 74 questionnaires by IBAMA environmental analyst a multiple regression model was developed. The model considered the perceived quality of EIR as dependent variable and the deficiencies that affect the quality of the studies as explanatory variables. The determinants of the EIR quality were related to lack of competence in the coordination of the studies and especially the low quality of their technical analysis. Moreover, analysts noted a direct relationship between the complexities of the studies with their quality.
id UFSM-15_0ea041f7081ac497030c92073b77188c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16651
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling Quality determinants of Environmental Impact ReportDeterminantes da qualidade dos Estudos de Impacto AmbientalEnvironmental Impact AssessmentEnvironmental permittingEIR.Avaliação de impacto ambientalLicenciamento ambientalEIAIn Brazil, the execution of an activity that causes significant environmental impact requires an environmental license. The obtainment of this license is tied to submission of the Environmental Impact Report - EIR. The problem is that these studies have shown a low quality, contributing to make the licensing process less effective. The objective of the study is to analyze the determinants of the quality of Environmental Impact Report. To do so, from the responses of 74 questionnaires by IBAMA environmental analyst a multiple regression model was developed. The model considered the perceived quality of EIR as dependent variable and the deficiencies that affect the quality of the studies as explanatory variables. The determinants of the EIR quality were related to lack of competence in the coordination of the studies and especially the low quality of their technical analysis. Moreover, analysts noted a direct relationship between the complexities of the studies with their quality.No Brasil, a realização de atividade que cause impacto ambiental significativo necessita licença ambiental. A obtenção dessa licença é vinculada a apresentação dos Estudos de Impacto Ambiental – EIA. O problema é que esses estudos tem apresentado uma baixa qualidade, contribuindo para tornar o processo de licenciamento menos efetivo. O objetivo do estudo é analisar os determinantes da qualidade dos Estudos de Impacto Ambiental. Para tanto, a partir das respostas de 74 questionários aplicados aos analistas ambientais do IBAMA, foi elaborado um modelo de regressão múltipla. O modelo considerou como variável dependente a percepção da qualidade dos EIA e como variáveis explicativas as deficiências que afetam a qualidade dos estudos. Os determinantes da qualidade dos EIA estiveram relacionadas à falta de competência na coordenação dos estudos e, principalmente, a baixa qualidade das suas análises técnicas. Além disso, os analistas perceberam uma relação direta e significativa entre a complexidade dos estudos com a qualidade dos mesmos.Universidade Federal de Santa Maria2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1665110.5902/2236117016651Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAY-AUG., 2015; 442-450Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAIO-AGO., 2015; 442-4502236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16651/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Alexandre Nascimento deSilva Junior, Luiz Honorato daNunes, AndreAngelo, Humberto2022-09-12T12:42:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16651Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-09-12T12:42:34Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality determinants of Environmental Impact Report
Determinantes da qualidade dos Estudos de Impacto Ambiental
title Quality determinants of Environmental Impact Report
spellingShingle Quality determinants of Environmental Impact Report
Almeida, Alexandre Nascimento de
Environmental Impact Assessment
Environmental permitting
EIR.
Avaliação de impacto ambiental
Licenciamento ambiental
EIA
title_short Quality determinants of Environmental Impact Report
title_full Quality determinants of Environmental Impact Report
title_fullStr Quality determinants of Environmental Impact Report
title_full_unstemmed Quality determinants of Environmental Impact Report
title_sort Quality determinants of Environmental Impact Report
author Almeida, Alexandre Nascimento de
author_facet Almeida, Alexandre Nascimento de
Silva Junior, Luiz Honorato da
Nunes, Andre
Angelo, Humberto
author_role author
author2 Silva Junior, Luiz Honorato da
Nunes, Andre
Angelo, Humberto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Alexandre Nascimento de
Silva Junior, Luiz Honorato da
Nunes, Andre
Angelo, Humberto
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Impact Assessment
Environmental permitting
EIR.
Avaliação de impacto ambiental
Licenciamento ambiental
EIA
topic Environmental Impact Assessment
Environmental permitting
EIR.
Avaliação de impacto ambiental
Licenciamento ambiental
EIA
description In Brazil, the execution of an activity that causes significant environmental impact requires an environmental license. The obtainment of this license is tied to submission of the Environmental Impact Report - EIR. The problem is that these studies have shown a low quality, contributing to make the licensing process less effective. The objective of the study is to analyze the determinants of the quality of Environmental Impact Report. To do so, from the responses of 74 questionnaires by IBAMA environmental analyst a multiple regression model was developed. The model considered the perceived quality of EIR as dependent variable and the deficiencies that affect the quality of the studies as explanatory variables. The determinants of the EIR quality were related to lack of competence in the coordination of the studies and especially the low quality of their technical analysis. Moreover, analysts noted a direct relationship between the complexities of the studies with their quality.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16651
10.5902/2236117016651
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16651
identifier_str_mv 10.5902/2236117016651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16651/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAY-AUG., 2015; 442-450
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAIO-AGO., 2015; 442-450
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950575693987840