DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5902/223611707231The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit. |
id |
UFSM-15_345b8b7012233a36f4d2ce122ce2565b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7231 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADEResíduos SólidosDiagnóstico de ResíduosGestão de ResíduosUniversidade.http://dx.doi.org/10.5902/223611707231The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit.http://dx.doi.org/10.5902/223611707231A Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH), unidade pertencente à Universidade de São Paulo (USP) gera resíduos sólidos que podem ser classificados como perigosos e não perigosos, conforme a NBR 10.004/2004. Conhecer os tipos e quantidade de resíduos gerados, assim como as formas de manejo que os mesmo recebem é importante para a elaboração e implementação de um plano de gestão na unidade. O presente trabalho apresenta o diagnóstico de resíduos sólidos gerados na EACH no ano de 2011. Este diagnóstico refere-se aos dados de caracterização e de manejo dos resíduos ali gerados, obtidos a partir de informações cedidas pelos funcionários, observação em campo e coleta e análise dos resíduos descartados durante o período de estudo. Os resultados demonstraram que em somente uma semana foram gerados 541,93 Kg de resíduos, sendo a maior parte classificada como rejeito. Além destes resíduos em apenas um dia foram gerados, no restaurante localizado na unidade, 233,34 Kg de resíduos, dos quais 84,2% correspondiam à matéria orgânica. Os dados obtidos demonstram a importância de programas de coleta seletiva, compostagem de resíduos e educação ambiental para sensibilização da comunidade acadêmica. Além disso, indicam a necessidade de melhorias de infraestrutura e aquisição de equipamentos para o manejo adequado dos resíduos sólidos gerados na unidade. Universidade Federal de Santa Maria2013-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/723110.5902/223611707231Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1805-1817Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1805-18172236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231/pdfAraújo, Renata SilvaViana, Ednilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7231Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:23Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
title |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
spellingShingle |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE Araújo, Renata Silva Resíduos Sólidos Diagnóstico de Resíduos Gestão de Resíduos Universidade. |
title_short |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
title_full |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
title_fullStr |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
title_full_unstemmed |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
title_sort |
DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE |
author |
Araújo, Renata Silva |
author_facet |
Araújo, Renata Silva Viana, Ednilson |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Ednilson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Renata Silva Viana, Ednilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resíduos Sólidos Diagnóstico de Resíduos Gestão de Resíduos Universidade. |
topic |
Resíduos Sólidos Diagnóstico de Resíduos Gestão de Resíduos Universidade. |
description |
http://dx.doi.org/10.5902/223611707231The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231 10.5902/223611707231 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231 |
identifier_str_mv |
10.5902/223611707231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1805-1817 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1805-1817 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950573590544384 |