DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Renata Silva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Viana, Ednilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/223611707231The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit.
id UFSM-15_345b8b7012233a36f4d2ce122ce2565b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7231
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADEResíduos SólidosDiagnóstico de ResíduosGestão de ResíduosUniversidade.http://dx.doi.org/10.5902/223611707231The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit.http://dx.doi.org/10.5902/223611707231A Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH), unidade pertencente à Universidade de São Paulo (USP) gera resíduos sólidos que podem ser classificados como perigosos e não perigosos, conforme a NBR 10.004/2004. Conhecer os tipos e quantidade de resíduos gerados, assim como as formas de manejo que os mesmo recebem é importante para a elaboração e implementação de um plano de gestão na unidade. O presente trabalho apresenta o diagnóstico de resíduos sólidos gerados na EACH no ano de 2011. Este diagnóstico refere-se aos dados de caracterização e de manejo dos resíduos ali gerados, obtidos a partir de informações cedidas pelos funcionários, observação em campo e coleta e análise dos resíduos descartados durante o período de estudo. Os resultados demonstraram que em somente uma semana foram gerados 541,93 Kg de resíduos, sendo a maior parte classificada como rejeito. Além destes resíduos em apenas um dia foram gerados, no restaurante localizado na unidade, 233,34 Kg de resíduos, dos quais 84,2% correspondiam à matéria orgânica. Os dados obtidos demonstram a importância de programas de coleta seletiva, compostagem de resíduos e educação ambiental para sensibilização da comunidade acadêmica. Além disso, indicam a necessidade de melhorias de infraestrutura e aquisição de equipamentos para o manejo adequado dos resíduos sólidos gerados na unidade. Universidade Federal de Santa Maria2013-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/723110.5902/223611707231Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1805-1817Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1805-18172236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231/pdfAraújo, Renata SilvaViana, Ednilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7231Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:23Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
title DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
spellingShingle DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
Araújo, Renata Silva
Resíduos Sólidos
Diagnóstico de Resíduos
Gestão de Resíduos
Universidade.
title_short DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
title_full DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
title_fullStr DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
title_full_unstemmed DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
title_sort DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE
author Araújo, Renata Silva
author_facet Araújo, Renata Silva
Viana, Ednilson
author_role author
author2 Viana, Ednilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Renata Silva
Viana, Ednilson
dc.subject.por.fl_str_mv Resíduos Sólidos
Diagnóstico de Resíduos
Gestão de Resíduos
Universidade.
topic Resíduos Sólidos
Diagnóstico de Resíduos
Gestão de Resíduos
Universidade.
description http://dx.doi.org/10.5902/223611707231The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231
10.5902/223611707231
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231
identifier_str_mv 10.5902/223611707231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/7231/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1805-1817
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1805-1817
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950573590544384