AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899 |
Resumo: | This research focuses on the environmental impact assessment of the visual stream Monjolo inorder to focusing in developing sustainability initiatives. We tried to make a survey of theenvironmental impacts from the source of the stream Monjolo following the stretch that runsaround the area of the Blue Lagoon Water Park. This research also aimed to investigate theunderstanding that the students of two classes of fifth grade of Public School Leopoldo Ost haveabout the subject, from the point of view of developing environmental education activities thatcontribute to improve the quality of life. The investigation took as a reference the adoption of aqualitative approach as a method to analyze the environmental and demonstrations bystudents. Lectures and interactive conversations were made the subjects in the classroom. Initially the room that led the environmental impacts identified visual field and the students had expressto their opinion about the environmental impact that needs to be helped with more urgency.Secondly tried practical actions that could contribute to environmental improvements in thestream Monjolo. However, the actions undertaken in this project already accomplished at thesource of the stream Monjolo. The students had been committed to separation and properdisposal of the waste. At the school the waste compost receives and sweeping will be used as ateaching tool. |
id |
UFSM-15_492353eec860a6f0e6f6de8d748b268c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3899 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADEEnvironmental EducationEnvironmental Visual ImpactsPermanent Preservation Area.Educação AmbientalImpactos Ambientais VisuaisÁrea de Preservação Permanente.This research focuses on the environmental impact assessment of the visual stream Monjolo inorder to focusing in developing sustainability initiatives. We tried to make a survey of theenvironmental impacts from the source of the stream Monjolo following the stretch that runsaround the area of the Blue Lagoon Water Park. This research also aimed to investigate theunderstanding that the students of two classes of fifth grade of Public School Leopoldo Ost haveabout the subject, from the point of view of developing environmental education activities thatcontribute to improve the quality of life. The investigation took as a reference the adoption of aqualitative approach as a method to analyze the environmental and demonstrations bystudents. Lectures and interactive conversations were made the subjects in the classroom. Initially the room that led the environmental impacts identified visual field and the students had expressto their opinion about the environmental impact that needs to be helped with more urgency.Secondly tried practical actions that could contribute to environmental improvements in thestream Monjolo. However, the actions undertaken in this project already accomplished at thesource of the stream Monjolo. The students had been committed to separation and properdisposal of the waste. At the school the waste compost receives and sweeping will be used as ateaching tool.http://dx.doi.org/10.5902/223611703899Essa pesquisa versa sobre a avaliação dos impactos ambientais visuais do arroio Monjolo visando desenvolver ações de sustentabilidade. Buscou-se a partir disso realizar um levantamento de campo dos impactos ambientais da nascente do arroio Monjolo até o trecho que percorre a área do parque aquático Lago Azul. Também coube investigar nessa pesquisa a compreensão que os educandos de duas turmas da 5ª série da Escola Estadual Leopoldo Ost possuem a cerca do tema, na perspectiva de desenvolver ações de Educação Ambiental que contribuam para a melhoria da qualidade de vida da população. A investigação tomou como referência a abordagem qualitativa adotando como método a análise do ambiente e manifestações dos educandos. Foram feitas palestras/conversas interativas, entre os sujeitos da pesquisa, em sala de aula. Inicialmente se levaram a sala os impactos ambientais visuais identificados a campo e os mesmos se manifestaram quanto ao impacto ambiental que necessita ser suprimido com mais urgência. Num segundo momento buscou-se retornar com ações práticas que pudessem contribuir com melhorias ambientais no arroio Monjolo. No entanto, as ações desenvolvidas neste projeto já reverteram em melhorias na nascente do arroio Monjolo. Com os educandos se teve o compromisso de separação e destinação correta dos resíduos produzidos. Na escola a composteira que hoje recebe resíduos de podas e varrição será usada como ferramenta didática.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/389910.5902/223611703899Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 493-509Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 493-5092236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899/2272Loebens, Cristiane MariaLink, Dionísioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3899Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:04Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
title |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
spellingShingle |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE Loebens, Cristiane Maria Environmental Education Environmental Visual Impacts Permanent Preservation Area. Educação Ambiental Impactos Ambientais Visuais Área de Preservação Permanente. |
title_short |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
title_full |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
title_fullStr |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
title_full_unstemmed |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
title_sort |
AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE |
author |
Loebens, Cristiane Maria |
author_facet |
Loebens, Cristiane Maria Link, Dionísio |
author_role |
author |
author2 |
Link, Dionísio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loebens, Cristiane Maria Link, Dionísio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental Education Environmental Visual Impacts Permanent Preservation Area. Educação Ambiental Impactos Ambientais Visuais Área de Preservação Permanente. |
topic |
Environmental Education Environmental Visual Impacts Permanent Preservation Area. Educação Ambiental Impactos Ambientais Visuais Área de Preservação Permanente. |
description |
This research focuses on the environmental impact assessment of the visual stream Monjolo inorder to focusing in developing sustainability initiatives. We tried to make a survey of theenvironmental impacts from the source of the stream Monjolo following the stretch that runsaround the area of the Blue Lagoon Water Park. This research also aimed to investigate theunderstanding that the students of two classes of fifth grade of Public School Leopoldo Ost haveabout the subject, from the point of view of developing environmental education activities thatcontribute to improve the quality of life. The investigation took as a reference the adoption of aqualitative approach as a method to analyze the environmental and demonstrations bystudents. Lectures and interactive conversations were made the subjects in the classroom. Initially the room that led the environmental impacts identified visual field and the students had expressto their opinion about the environmental impact that needs to be helped with more urgency.Secondly tried practical actions that could contribute to environmental improvements in thestream Monjolo. However, the actions undertaken in this project already accomplished at thesource of the stream Monjolo. The students had been committed to separation and properdisposal of the waste. At the school the waste compost receives and sweeping will be used as ateaching tool. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899 10.5902/223611703899 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899 |
identifier_str_mv |
10.5902/223611703899 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899/2272 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 493-509 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 493-509 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950573110296576 |