AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loebens, Cristiane Maria
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Link, Dionísio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899
Resumo: This research focuses on the environmental impact assessment of the visual stream Monjolo inorder to focusing in developing sustainability initiatives. We tried to make a survey of theenvironmental impacts from the source of the stream Monjolo following the stretch that runsaround the area of the Blue Lagoon Water Park. This research also aimed to investigate theunderstanding that the students of two classes of fifth grade of Public School Leopoldo Ost haveabout the subject, from the point of view of developing environmental education activities thatcontribute to improve the quality of life. The investigation took as a reference the adoption of aqualitative approach as a method to analyze the environmental and demonstrations bystudents. Lectures and interactive conversations were made the subjects in the classroom. Initially  the room that led the environmental impacts identified visual field and the students had expressto their opinion about the environmental impact that needs to be helped with more urgency.Secondly tried practical actions that could contribute to environmental improvements in thestream Monjolo. However, the actions undertaken in this project already accomplished at thesource of the stream Monjolo. The students had been committed to separation and properdisposal of the waste. At the school the waste compost receives and sweeping will be used as ateaching tool.
id UFSM-15_492353eec860a6f0e6f6de8d748b268c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3899
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADEEnvironmental EducationEnvironmental Visual ImpactsPermanent Preservation Area.Educação AmbientalImpactos Ambientais VisuaisÁrea de Preservação Permanente.This research focuses on the environmental impact assessment of the visual stream Monjolo inorder to focusing in developing sustainability initiatives. We tried to make a survey of theenvironmental impacts from the source of the stream Monjolo following the stretch that runsaround the area of the Blue Lagoon Water Park. This research also aimed to investigate theunderstanding that the students of two classes of fifth grade of Public School Leopoldo Ost haveabout the subject, from the point of view of developing environmental education activities thatcontribute to improve the quality of life. The investigation took as a reference the adoption of aqualitative approach as a method to analyze the environmental and demonstrations bystudents. Lectures and interactive conversations were made the subjects in the classroom. Initially  the room that led the environmental impacts identified visual field and the students had expressto their opinion about the environmental impact that needs to be helped with more urgency.Secondly tried practical actions that could contribute to environmental improvements in thestream Monjolo. However, the actions undertaken in this project already accomplished at thesource of the stream Monjolo. The students had been committed to separation and properdisposal of the waste. At the school the waste compost receives and sweeping will be used as ateaching tool.http://dx.doi.org/10.5902/223611703899Essa pesquisa versa sobre a avaliação dos impactos ambientais visuais do arroio Monjolo visando desenvolver ações de sustentabilidade. Buscou-se a partir disso realizar um levantamento de campo dos impactos ambientais da nascente do arroio Monjolo até o trecho que percorre a área do parque aquático Lago Azul. Também coube investigar nessa pesquisa a compreensão que os educandos de duas turmas da 5ª série da Escola Estadual Leopoldo Ost possuem a cerca do tema, na perspectiva de desenvolver ações de Educação Ambiental que contribuam para a melhoria da qualidade de vida da população. A investigação tomou como referência a abordagem qualitativa adotando como método a análise do ambiente e manifestações dos educandos. Foram feitas palestras/conversas interativas, entre os sujeitos da pesquisa, em sala de aula. Inicialmente se levaram a sala os impactos ambientais visuais identificados a campo e os mesmos se manifestaram quanto ao impacto ambiental que necessita ser suprimido com mais urgência. Num segundo momento buscou-se retornar com ações práticas que pudessem contribuir com melhorias ambientais no arroio Monjolo. No entanto, as ações desenvolvidas neste projeto já reverteram em melhorias na nascente do arroio Monjolo. Com os educandos se teve o compromisso de separação e destinação correta dos resíduos produzidos. Na escola a composteira que hoje recebe resíduos de podas e varrição será usada como ferramenta didática.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/389910.5902/223611703899Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 493-509Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 493-5092236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899/2272Loebens, Cristiane MariaLink, Dionísioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3899Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:04Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
title AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
spellingShingle AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
Loebens, Cristiane Maria
Environmental Education
Environmental Visual Impacts
Permanent Preservation Area.
Educação Ambiental
Impactos Ambientais Visuais
Área de Preservação Permanente.
title_short AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
title_full AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
title_fullStr AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
title_full_unstemmed AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
title_sort AVALIANDO OS IMPACTOS AMBIENTAIS VISUAIS DO ARROIO MONJOLO, EM SANTO CRISTO – RS, NA PERSPECTIVA DE DESENVOLVER AÇÕES DE SUSTENTABILIDADE
author Loebens, Cristiane Maria
author_facet Loebens, Cristiane Maria
Link, Dionísio
author_role author
author2 Link, Dionísio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loebens, Cristiane Maria
Link, Dionísio
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education
Environmental Visual Impacts
Permanent Preservation Area.
Educação Ambiental
Impactos Ambientais Visuais
Área de Preservação Permanente.
topic Environmental Education
Environmental Visual Impacts
Permanent Preservation Area.
Educação Ambiental
Impactos Ambientais Visuais
Área de Preservação Permanente.
description This research focuses on the environmental impact assessment of the visual stream Monjolo inorder to focusing in developing sustainability initiatives. We tried to make a survey of theenvironmental impacts from the source of the stream Monjolo following the stretch that runsaround the area of the Blue Lagoon Water Park. This research also aimed to investigate theunderstanding that the students of two classes of fifth grade of Public School Leopoldo Ost haveabout the subject, from the point of view of developing environmental education activities thatcontribute to improve the quality of life. The investigation took as a reference the adoption of aqualitative approach as a method to analyze the environmental and demonstrations bystudents. Lectures and interactive conversations were made the subjects in the classroom. Initially  the room that led the environmental impacts identified visual field and the students had expressto their opinion about the environmental impact that needs to be helped with more urgency.Secondly tried practical actions that could contribute to environmental improvements in thestream Monjolo. However, the actions undertaken in this project already accomplished at thesource of the stream Monjolo. The students had been committed to separation and properdisposal of the waste. At the school the waste compost receives and sweeping will be used as ateaching tool.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899
10.5902/223611703899
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899
identifier_str_mv 10.5902/223611703899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3899/2272
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 493-509
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 493-509
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950573110296576