TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maneia, Arismar
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Krohling, Aloisio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/5641
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/223611705641The environmental crisis generated by the accelerated development of industries and of runawaypopulation growth on the planet has been aggravated and purchased large, including pollution. Thus,the goal of this work is to show that environmental education, understood as essential task to humanlife, should be practiced in schools and organizations to change the current frame. In addition,evidence that the socialization of actions, both internal and external, geared to the fulfillment ofsocial and environmental responsibility also has as main feature the participation of all the subjectsinvolved in the organizational processes of Higher Education Institutions – HEI, which requires thepreparation of environmental management strategies that prioritize the implementation ofenvironmental initiatives in the context of environmental education programs. Bibliographicalresearch was exploratory qualitative and descriptive type, in order to provide the direct contact of the researcher with the work that deals with the topic under study. The study concluded that socialresponsibility is part of a new conception of society which could not get beyond the HEI and that thesearch for solutions to environmental problems is not a commitment that the HEI should or shouldnot meet, but that it is an obligation, which, if not met, makes a socially irresponsible.
id UFSM-15_6eb2162c369bc3602dce0556645ce1b6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5641
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDOEducação AmbientalPedagogiaHolismoSociologia da Educação.http://dx.doi.org/10.5902/223611705641The environmental crisis generated by the accelerated development of industries and of runawaypopulation growth on the planet has been aggravated and purchased large, including pollution. Thus,the goal of this work is to show that environmental education, understood as essential task to humanlife, should be practiced in schools and organizations to change the current frame. In addition,evidence that the socialization of actions, both internal and external, geared to the fulfillment ofsocial and environmental responsibility also has as main feature the participation of all the subjectsinvolved in the organizational processes of Higher Education Institutions – HEI, which requires thepreparation of environmental management strategies that prioritize the implementation ofenvironmental initiatives in the context of environmental education programs. Bibliographicalresearch was exploratory qualitative and descriptive type, in order to provide the direct contact of the researcher with the work that deals with the topic under study. The study concluded that socialresponsibility is part of a new conception of society which could not get beyond the HEI and that thesearch for solutions to environmental problems is not a commitment that the HEI should or shouldnot meet, but that it is an obligation, which, if not met, makes a socially irresponsible.http://dx.doi.org/10.5902/223611705641A Educação Ambiental em sua transdisciplinaridade é um caminho para fazer exercer possibilidades para se alcançar um modo do ser humano preservar o meio ambiente através da educação com a utilização de conceitos e fundamentos sociológicos básicos. Além de princípios da ética rizomática e da Educação Ambiental, sugere-se uma proposta metodológica que atenda ao objetivo de inserir a perspectiva ambiental nos conteúdos do programa de Sociologia da Educação. Acredita-se que as informações trabalhadas no Curso de Pedagogia sensibilizem o novo pedagogo a exercer seu importante papel de educador difundindo a ideia de inter-relação harmônica ser humano-meio ambiente, de modo a alcançar a meta de redução dos danos socioambientais. Os conteúdos trabalhados nesta proposta podem promover a mudança de atitudes por meio do conhecimento, de modo a informar e a formar nos educandos uma consciência de cidadania comprometida, voltada para o uso racional e prático da sustentabilidade consciente.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/564110.5902/223611705641Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 7, N. 7, MAR.-AUG., 2012; 1540-1554Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 7, N. 7, MAR.-AGO., 2012; 1540-15542236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/5641/3634Maneia, ArismarKrohling, Aloisioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5641Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:15Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
title TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
spellingShingle TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
Maneia, Arismar
Educação Ambiental
Pedagogia
Holismo
Sociologia da Educação.
title_short TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
title_full TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
title_fullStr TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
title_full_unstemmed TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
title_sort TRANSVERSALIDADE, MEIO AMBIENTE E SUSTENTABILIDADE NA FORMAÇÃO DO EDUCANDO
author Maneia, Arismar
author_facet Maneia, Arismar
Krohling, Aloisio
author_role author
author2 Krohling, Aloisio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maneia, Arismar
Krohling, Aloisio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Pedagogia
Holismo
Sociologia da Educação.
topic Educação Ambiental
Pedagogia
Holismo
Sociologia da Educação.
description http://dx.doi.org/10.5902/223611705641The environmental crisis generated by the accelerated development of industries and of runawaypopulation growth on the planet has been aggravated and purchased large, including pollution. Thus,the goal of this work is to show that environmental education, understood as essential task to humanlife, should be practiced in schools and organizations to change the current frame. In addition,evidence that the socialization of actions, both internal and external, geared to the fulfillment ofsocial and environmental responsibility also has as main feature the participation of all the subjectsinvolved in the organizational processes of Higher Education Institutions – HEI, which requires thepreparation of environmental management strategies that prioritize the implementation ofenvironmental initiatives in the context of environmental education programs. Bibliographicalresearch was exploratory qualitative and descriptive type, in order to provide the direct contact of the researcher with the work that deals with the topic under study. The study concluded that socialresponsibility is part of a new conception of society which could not get beyond the HEI and that thesearch for solutions to environmental problems is not a commitment that the HEI should or shouldnot meet, but that it is an obligation, which, if not met, makes a socially irresponsible.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/5641
10.5902/223611705641
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/5641
identifier_str_mv 10.5902/223611705641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/5641/3634
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 7, N. 7, MAR.-AUG., 2012; 1540-1554
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 7, N. 7, MAR.-AGO., 2012; 1540-1554
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950573525532672