AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitcel, Marlise Sozio
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Nishijima, Toshio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3905
Resumo: This study aimed to study environmental education in the installation of a hydroelectric powerplant in northwestern of Rio Grande do Sul, Brazil. From the theoretical reflection: the energy andenvironmental issues, sustainable development and environmental education in this process, thisresearch examined the proposal for environmental education implemented in the process of installingthe hydroelectric San Jose, with regard to its purpose and its effectiveness. The research ischaracterized by its qualitative nature, being in an exploratory and descriptive. As for the meansemployed to this investigation, the literature search, the primary data collection that occurredthrough interviews and secondary sources consulted in the documents of the hydroelectric plantand official sites. The data was made by content analysis. The research is also characterized as acase study. Outlining the discussions of power generation, it appears that the hydroelectric play animportant role, given its ability to generate action and the fact it is one of the cleanest - as compa- red to fossil fuels, for example - however, not discusses why energy demand is ever increasing, notdiscussing the rational and efficient use of energy. From reflections on the theoretical frameworkand analysis of the environmental education program developed by the project studied, it is clearthat environmental education was an important part in the context of building the dam and in thelist of environmental programs developed.
id UFSM-15_74d1be6b6f0255fe7a120f2ce783dcf6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3905
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RSHydroelectric PlantEnvironmental EducationEnergy CrisisSustainable Development.Usina HidrelétricaEducação AmbientalCrise EnergéticaDesenvolvimento Sustentável.This study aimed to study environmental education in the installation of a hydroelectric powerplant in northwestern of Rio Grande do Sul, Brazil. From the theoretical reflection: the energy andenvironmental issues, sustainable development and environmental education in this process, thisresearch examined the proposal for environmental education implemented in the process of installingthe hydroelectric San Jose, with regard to its purpose and its effectiveness. The research ischaracterized by its qualitative nature, being in an exploratory and descriptive. As for the meansemployed to this investigation, the literature search, the primary data collection that occurredthrough interviews and secondary sources consulted in the documents of the hydroelectric plantand official sites. The data was made by content analysis. The research is also characterized as acase study. Outlining the discussions of power generation, it appears that the hydroelectric play animportant role, given its ability to generate action and the fact it is one of the cleanest - as compa- red to fossil fuels, for example - however, not discusses why energy demand is ever increasing, notdiscussing the rational and efficient use of energy. From reflections on the theoretical frameworkand analysis of the environmental education program developed by the project studied, it is clearthat environmental education was an important part in the context of building the dam and in thelist of environmental programs developed.http://dx.doi.org/10.5902/223611703905 O presente estudo pretendeu estudar ações de educação ambiental na instalação de uma usina hidrelétrica na Região Noroeste do RS. A partir da reflexão teórica sobre: a problemática energética e ambiental, o desenvolvimento sustentável e a educação ambiental nesse processo, esta investigação analisou a proposta de educação ambiental implantada no processo de instalação da usina hidrelétrica São José, no que concerne aos seus propósitos e a sua efetivação. A pesquisa se caracterizou por sua natureza qualitativa, constituindo-se em uma investigação exploratória e descritiva. Quanto aos meio empregou-se, nesta investigação, a pesquisa bibliográfica, a coleta dos dados primários que foi feita mediante entrevistas e consulta em fontes secundárias, em documentos da UHE e em sites oficiais. O tratamento dos dados realizou-se por análise de conteúdo. A investiga-ção caracteriza-se também como um estudo de caso. Delineando as discussões em torno da gera-ção de energia, verifica-se que as hidroelétricas cumprem um papel importante, dada a sua capacidade de geração de recursos e o fato deste ser um dos mais limpos – se comparado às fontes fosseis, por exemplo – no entanto, não se discute o porquê da demanda energética ser sempre crescente, não se discute o uso racional e eficiente da energia. A partir das reflexões do referencialteórico e da análise do programa de educação ambiental desenvolvido pelo empreendimento estudado, percebe-se que a educação ambiental teve uma relevância parcial no contexto da construção da barragem e no rol dos programas ambientais desenvolvidos.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/390510.5902/223611703905Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 572-585Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 572-5852236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3905/2278Vitcel, Marlise SozioNishijima, Toshioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3905Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:05Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
title AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
spellingShingle AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
Vitcel, Marlise Sozio
Hydroelectric Plant
Environmental Education
Energy Crisis
Sustainable Development.
Usina Hidrelétrica
Educação Ambiental
Crise Energética
Desenvolvimento Sustentável.
title_short AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
title_full AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
title_fullStr AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
title_full_unstemmed AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
title_sort AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS
author Vitcel, Marlise Sozio
author_facet Vitcel, Marlise Sozio
Nishijima, Toshio
author_role author
author2 Nishijima, Toshio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitcel, Marlise Sozio
Nishijima, Toshio
dc.subject.por.fl_str_mv Hydroelectric Plant
Environmental Education
Energy Crisis
Sustainable Development.
Usina Hidrelétrica
Educação Ambiental
Crise Energética
Desenvolvimento Sustentável.
topic Hydroelectric Plant
Environmental Education
Energy Crisis
Sustainable Development.
Usina Hidrelétrica
Educação Ambiental
Crise Energética
Desenvolvimento Sustentável.
description This study aimed to study environmental education in the installation of a hydroelectric powerplant in northwestern of Rio Grande do Sul, Brazil. From the theoretical reflection: the energy andenvironmental issues, sustainable development and environmental education in this process, thisresearch examined the proposal for environmental education implemented in the process of installingthe hydroelectric San Jose, with regard to its purpose and its effectiveness. The research ischaracterized by its qualitative nature, being in an exploratory and descriptive. As for the meansemployed to this investigation, the literature search, the primary data collection that occurredthrough interviews and secondary sources consulted in the documents of the hydroelectric plantand official sites. The data was made by content analysis. The research is also characterized as acase study. Outlining the discussions of power generation, it appears that the hydroelectric play animportant role, given its ability to generate action and the fact it is one of the cleanest - as compa- red to fossil fuels, for example - however, not discusses why energy demand is ever increasing, notdiscussing the rational and efficient use of energy. From reflections on the theoretical frameworkand analysis of the environmental education program developed by the project studied, it is clearthat environmental education was an important part in the context of building the dam and in thelist of environmental programs developed.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3905
10.5902/223611703905
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3905
identifier_str_mv 10.5902/223611703905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3905/2278
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 572-585
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 572-585
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950573122879488