SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Sílvia Naiara de Souza
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Wizniewsky, José Geraldo, Piaia, Angelo, Desconci, Diego, Viera, Maria Eugenia Matchin, Godoy, Luiz Eduardo Tonetto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8806
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/223611708806The subproject Architects of Saber, Federal University of Santa Maria, was developed from a proposal magna CAPES - New Talents Project, reaching target audience is students of the State School of Elementary Education Dr. Honorato de Souza Santos, located in town Step d 'Sand, peri-urban area of the municipality of Cachoeira do Sul / RS, Brazil. At school worked three axes are calling themselves Agroecology, Environmental Education and Citizenship, and the actual experience lived and assisted on Axis Agroecology. This axis aims to establish a harmonious relationship between children and nature, making them reflect and learn in practice it is possible to obtain food through natural resources without degradation thereof. The activities conducted at the school involve workshops, explanations to students on topics such as natural soil cover and its importance consortium of plants in a particular place and its purpose, deployment garden and Agroforestry Systems (AFS) in the school environment and its contribution for sustainability and food security. The results are relevant because there is the interaction of students with the proposed activities, and have the experience, for example, they are reaping the vegetable garden itself (suspended - vertical and horizontal) vegetables and legumes to your diet.
id UFSM-15_b2d2a0201e9bc9d98c9d5690b2ea4772
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8806
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITYALTERNATIVAS SUSTENTÁVEIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: AGROECOLOGIA ALIADA À SEGURANÇA ALIMENTARAgroecologiaArquitetos do SaberSegurança Alimentar.http://dx.doi.org/10.5902/223611708806The subproject Architects of Saber, Federal University of Santa Maria, was developed from a proposal magna CAPES - New Talents Project, reaching target audience is students of the State School of Elementary Education Dr. Honorato de Souza Santos, located in town Step d 'Sand, peri-urban area of the municipality of Cachoeira do Sul / RS, Brazil. At school worked three axes are calling themselves Agroecology, Environmental Education and Citizenship, and the actual experience lived and assisted on Axis Agroecology. This axis aims to establish a harmonious relationship between children and nature, making them reflect and learn in practice it is possible to obtain food through natural resources without degradation thereof. The activities conducted at the school involve workshops, explanations to students on topics such as natural soil cover and its importance consortium of plants in a particular place and its purpose, deployment garden and Agroforestry Systems (AFS) in the school environment and its contribution for sustainability and food security. The results are relevant because there is the interaction of students with the proposed activities, and have the experience, for example, they are reaping the vegetable garden itself (suspended - vertical and horizontal) vegetables and legumes to your diet.http://dx.doi.org/10.5902/223611708806O subprojeto Arquitetos do Saber, da Universidade Federal de Santa Maria, foi desenvolvido a partir de uma proposta magna da CAPES - Projeto Novos Talentos, atingindo como público alvo alunos da Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr. Honorato de Souza Santos, localizada na localidade Passo d’ Areia, área peri-urbana do município de Cachoeira do Sul/RS, Brasil. Na escola são trabalhados três eixos que se intitulam Agroecologia, Educação Ambiental e Cidadania, sendo a atual experiência assistida e vivenciada no Eixo Agroecologia. Este eixo tem por objetivo estabelecer uma relação harmônica entre as crianças e a natureza, fazendo-as refletir e aprender na prática que é possível obter alimentos através dos recursos naturais sem a degradação dos mesmos. As atividades conduzidas na escola envolvem oficinas, explanações aos alunos sobre assuntos tais como cobertura natural do solo e sua importância, consórcio de plantas dentro de um determinado local e sua finalidade, implantação de horta e Sistemas Agroflorestais (SAFs) no ambiente escolar e sua contribuição para a sustentabilidade e segurança alimentar. Os resultados são relevantes, pois há a interação destes alunos com as atividades propostas, além de terem a experiência, por exemplo, de colherem da própria horta (suspensa – vertical e horizontal) hortaliças e legumes para sua alimentação.Universidade Federal de Santa Maria2013-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/880610.5902/223611708806Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN.E, 2013, SPECIAL EDITION: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2437-2447Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2437-24472236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8806/pdfBorba, Sílvia Naiara de SouzaWizniewsky, José GeraldoPiaia, AngeloDesconci, DiegoViera, Maria Eugenia MatchinGodoy, Luiz Eduardo Tonettoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8806Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:39Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
ALTERNATIVAS SUSTENTÁVEIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: AGROECOLOGIA ALIADA À SEGURANÇA ALIMENTAR
title SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
spellingShingle SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
Borba, Sílvia Naiara de Souza
Agroecologia
Arquitetos do Saber
Segurança Alimentar.
title_short SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
title_full SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
title_fullStr SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
title_full_unstemmed SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
title_sort SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY
author Borba, Sílvia Naiara de Souza
author_facet Borba, Sílvia Naiara de Souza
Wizniewsky, José Geraldo
Piaia, Angelo
Desconci, Diego
Viera, Maria Eugenia Matchin
Godoy, Luiz Eduardo Tonetto
author_role author
author2 Wizniewsky, José Geraldo
Piaia, Angelo
Desconci, Diego
Viera, Maria Eugenia Matchin
Godoy, Luiz Eduardo Tonetto
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Sílvia Naiara de Souza
Wizniewsky, José Geraldo
Piaia, Angelo
Desconci, Diego
Viera, Maria Eugenia Matchin
Godoy, Luiz Eduardo Tonetto
dc.subject.por.fl_str_mv Agroecologia
Arquitetos do Saber
Segurança Alimentar.
topic Agroecologia
Arquitetos do Saber
Segurança Alimentar.
description http://dx.doi.org/10.5902/223611708806The subproject Architects of Saber, Federal University of Santa Maria, was developed from a proposal magna CAPES - New Talents Project, reaching target audience is students of the State School of Elementary Education Dr. Honorato de Souza Santos, located in town Step d 'Sand, peri-urban area of the municipality of Cachoeira do Sul / RS, Brazil. At school worked three axes are calling themselves Agroecology, Environmental Education and Citizenship, and the actual experience lived and assisted on Axis Agroecology. This axis aims to establish a harmonious relationship between children and nature, making them reflect and learn in practice it is possible to obtain food through natural resources without degradation thereof. The activities conducted at the school involve workshops, explanations to students on topics such as natural soil cover and its importance consortium of plants in a particular place and its purpose, deployment garden and Agroforestry Systems (AFS) in the school environment and its contribution for sustainability and food security. The results are relevant because there is the interaction of students with the proposed activities, and have the experience, for example, they are reaping the vegetable garden itself (suspended - vertical and horizontal) vegetables and legumes to your diet.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8806
10.5902/223611708806
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8806
identifier_str_mv 10.5902/223611708806
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8806/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN.E, 2013, SPECIAL EDITION: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2437-2447
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2437-2447
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1788536144224321536