TRABALHO TÉCNICO SOCIAL X MEIO AMBIENTE NOS PROGRAMAS HABITACIONAIS PÚBLICOS BRASILEIROS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3908 |
Resumo: | This paper aims to disseminate the technical work that is developed in the Social Interest SocialPrograms of the Federal Government and that, although mandatory, is still unknown to a largesegment of society. It consists of a literature review organized in four stages. The first presents ahistorical perspective on social inequalities in our country recording the issues of rural exodus andmass migration to large cities, as well as damage to the environment due to this phenomenon. Thesecond step relates the history of the Policy for Social Housing since its first actions, even in theperiod of colonial Brazil, through the discussions of land ownership, the early twentieth century, atime when there was much migration to urban centers, the creation of the first agencies to dealwith the housing deficit in Brazil, in 1964, culminating in 2003 with the creation of the Ministry ofCities where social development policies began to be treated as priority issues in Government. Thethird step deals with the rise of Social Work Technical, concept, description and it mandatory inpublic programs. In conclusion, the study is the Environmental Education a mandatory targetwithin the Social Work Technician. |
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TRABALHO TÉCNICO SOCIAL X MEIO AMBIENTE NOS PROGRAMAS HABITACIONAIS PÚBLICOS BRASILEIROSSociety. Environment. Social policy.SociedadeMeio AmbientePolítica Social.This paper aims to disseminate the technical work that is developed in the Social Interest SocialPrograms of the Federal Government and that, although mandatory, is still unknown to a largesegment of society. It consists of a literature review organized in four stages. The first presents ahistorical perspective on social inequalities in our country recording the issues of rural exodus andmass migration to large cities, as well as damage to the environment due to this phenomenon. Thesecond step relates the history of the Policy for Social Housing since its first actions, even in theperiod of colonial Brazil, through the discussions of land ownership, the early twentieth century, atime when there was much migration to urban centers, the creation of the first agencies to dealwith the housing deficit in Brazil, in 1964, culminating in 2003 with the creation of the Ministry ofCities where social development policies began to be treated as priority issues in Government. Thethird step deals with the rise of Social Work Technical, concept, description and it mandatory inpublic programs. In conclusion, the study is the Environmental Education a mandatory targetwithin the Social Work Technician.http://dx.doi.org/10.5902/223611703908Este trabalho tem como objetivo divulgar o Trabalho Técnico Social que é desenvolvido nos Programas de Interesse Social do Governo Federal e que, apesar de obrigatório, ainda é desconhecido por um grande segmento da sociedade. Constitui-se de uma revisão teórica organizada em quatro etapas. A primeira apresenta uma resenha histórica sobre as desigualdades sociais do nosso país registrando as questões do êxodo rural e das migrações em massa para as grandes metrópoles, bem como os danos causados ao meio-ambiente em função desse fenômeno. A segunda etapa relata a trajetória da Política de Habitação de Interesse Social desde as suas primeiras ações, ainda no período do Brasil Colônia, passando pelas discussões da propriedade da terra, no início do século XX, época em que houve grandes migrações para os centros urbanos. A partir daí, a criação dos primeiros órgãos públicos a tratarem do déficit habitacional no Brasil, em 1964, culminando em 2003, com a criação do Ministério das Cidades onde as políticas de desenvolvimento social passaram a ser tratadas como prioridade nas questões de Governo. A terceira etapa aborda o surgimento do Trabalho Técnico Social, conceito, descrição e de sua obrigatoriedade nos Programas Públicos. Para concluir, o estudo situa a Educação Ambiental como meta obrigatória dentro do Trabalho Técnico Social.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/390810.5902/223611703908Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OCT., 2011; 593-607Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 593-6072236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/3908/2280Carvalho, Lizeteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3908Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:05Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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