Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280 |
Resumo: | Brazil was inserted into the complexity that showed the management of solid waste (SW), demonstrates an alarming situation especially regarding the proper disposal of garbage. In this study the possibility to minimize this situation through joint actions in an educational institution. Therefore, this research, part of the Scientific Initiation, sought to quantify and qualify of SW produced in the school of Matinhos, Pr, Brazil. The methodology applied was the initial diagnosis, followed by interviews and gravimetric composition method for characterization and quantification of the SW. It was observed that the solid waste of the organic generation is high, 57%, followed by “fill fraction” 17%, plastic, paper and 15%, 11%. It was concluded the there is a need to strengthen environmental education and, paying attention to the spread of knowledge in the pursuit of changing perceptions and attitudes towards environmental issues. |
id |
UFSM-15_e952f155d4e08e134f656de21bcab3c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15280 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.Caracterização e quantificação de resíduos sólidos em escola pública do município de Matinhos, PR, para proposição de medidas de gestão de resíduos.Waste ManagementGravimetric compositionEnvironmental Education.Gestão de resíduos sólidosComposição gravimétrica Educação ambientalBrazil was inserted into the complexity that showed the management of solid waste (SW), demonstrates an alarming situation especially regarding the proper disposal of garbage. In this study the possibility to minimize this situation through joint actions in an educational institution. Therefore, this research, part of the Scientific Initiation, sought to quantify and qualify of SW produced in the school of Matinhos, Pr, Brazil. The methodology applied was the initial diagnosis, followed by interviews and gravimetric composition method for characterization and quantification of the SW. It was observed that the solid waste of the organic generation is high, 57%, followed by “fill fraction” 17%, plastic, paper and 15%, 11%. It was concluded the there is a need to strengthen environmental education and, paying attention to the spread of knowledge in the pursuit of changing perceptions and attitudes towards environmental issues.O Brasil, inserido na complexidade que se configura a gestão de resíduos sólidos (RS), retrata uma situação preocupante especialmente quanto à destinação final adequada desses. A presente pesquisa observa a possibilidade de minimizar tal situação através de ações conjuntas em uma instituição de ensino. Portanto, esta pesquisa de Iniciação Científica objetivou a quantificação e caracterização dos RS gerados em escola do município de Matinhos, Pr, visando medidas de gestão, tal como estímulo a ações em educação ambiental (EA). A metodologia aplicada foi de diagnostico inicial, seguida de entrevistas e o método de composição gravimétrica para caracterização e quantificação. Observou-se que o RS de alta geração é o orgânico, 57%, seguido pela “fração aterro” 17%, plástico, 15% e Papel, 11%. Concluiu-se a necessidade de cursos de capacitação, com ênfase na EA, atentando para a propagação do conhecimento na busca por mudanças de percepções e atitudes em relação às problemáticas socioambientais.Universidade Federal de Santa Maria2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1528010.5902/2236117015280Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-APR., 2015; 30-37Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-ABR., 2015; 30-372236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAdriano, Ana Paula PereiraMurata, Afonso Takao2022-09-21T12:25:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15280Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-09-21T12:25:06Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. Caracterização e quantificação de resíduos sólidos em escola pública do município de Matinhos, PR, para proposição de medidas de gestão de resíduos. |
title |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. |
spellingShingle |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. Adriano, Ana Paula Pereira Waste Management Gravimetric composition Environmental Education. Gestão de resíduos sólidos Composição gravimétrica Educação ambiental |
title_short |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. |
title_full |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. |
title_fullStr |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. |
title_full_unstemmed |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. |
title_sort |
Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste. |
author |
Adriano, Ana Paula Pereira |
author_facet |
Adriano, Ana Paula Pereira Murata, Afonso Takao |
author_role |
author |
author2 |
Murata, Afonso Takao |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adriano, Ana Paula Pereira Murata, Afonso Takao |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Waste Management Gravimetric composition Environmental Education. Gestão de resíduos sólidos Composição gravimétrica Educação ambiental |
topic |
Waste Management Gravimetric composition Environmental Education. Gestão de resíduos sólidos Composição gravimétrica Educação ambiental |
description |
Brazil was inserted into the complexity that showed the management of solid waste (SW), demonstrates an alarming situation especially regarding the proper disposal of garbage. In this study the possibility to minimize this situation through joint actions in an educational institution. Therefore, this research, part of the Scientific Initiation, sought to quantify and qualify of SW produced in the school of Matinhos, Pr, Brazil. The methodology applied was the initial diagnosis, followed by interviews and gravimetric composition method for characterization and quantification of the SW. It was observed that the solid waste of the organic generation is high, 57%, followed by “fill fraction” 17%, plastic, paper and 15%, 11%. It was concluded the there is a need to strengthen environmental education and, paying attention to the spread of knowledge in the pursuit of changing perceptions and attitudes towards environmental issues. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280 10.5902/2236117015280 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236117015280 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-APR., 2015; 30-37 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-ABR., 2015; 30-37 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950575214788608 |