Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adriano, Ana Paula Pereira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Murata, Afonso Takao
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280
Resumo: Brazil was inserted into the complexity that showed the management of solid waste (SW), demonstrates an alarming situation especially regarding the proper disposal of garbage. In this study the possibility to minimize this situation through joint actions in an educational institution. Therefore, this research, part of the Scientific Initiation, sought to quantify and qualify of SW produced in the school of Matinhos, Pr, Brazil. The methodology applied was the initial diagnosis, followed by interviews and gravimetric composition method for characterization and quantification of the SW. It was observed that the solid waste of the organic generation is high, 57%, followed by “fill fraction” 17%, plastic, paper and 15%, 11%. It was concluded the there is a need to strengthen environmental education and, paying attention to the spread of knowledge in the pursuit of changing perceptions and attitudes towards environmental issues.
id UFSM-15_e952f155d4e08e134f656de21bcab3c3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15280
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.Caracterização e quantificação de resíduos sólidos em escola pública do município de Matinhos, PR, para proposição de medidas de gestão de resíduos.Waste ManagementGravimetric compositionEnvironmental Education.Gestão de resíduos sólidosComposição gravimétrica Educação ambientalBrazil was inserted into the complexity that showed the management of solid waste (SW), demonstrates an alarming situation especially regarding the proper disposal of garbage. In this study the possibility to minimize this situation through joint actions in an educational institution. Therefore, this research, part of the Scientific Initiation, sought to quantify and qualify of SW produced in the school of Matinhos, Pr, Brazil. The methodology applied was the initial diagnosis, followed by interviews and gravimetric composition method for characterization and quantification of the SW. It was observed that the solid waste of the organic generation is high, 57%, followed by “fill fraction” 17%, plastic, paper and 15%, 11%. It was concluded the there is a need to strengthen environmental education and, paying attention to the spread of knowledge in the pursuit of changing perceptions and attitudes towards environmental issues.O Brasil, inserido na complexidade que se configura a gestão de resíduos sólidos (RS), retrata uma situação preocupante especialmente quanto à destinação final adequada desses. A presente pesquisa observa a possibilidade de minimizar tal situação através de ações conjuntas em uma instituição de ensino. Portanto, esta pesquisa de Iniciação Científica objetivou a quantificação e caracterização dos RS gerados em escola do município de Matinhos, Pr, visando medidas de gestão, tal como estímulo a ações em educação ambiental (EA).  A metodologia aplicada foi de diagnostico inicial, seguida de entrevistas e o método de composição gravimétrica para caracterização e quantificação. Observou-se que o RS de alta geração é o orgânico, 57%, seguido pela “fração aterro” 17%, plástico, 15% e Papel, 11%. Concluiu-se a necessidade de cursos de capacitação, com ênfase na EA, atentando para a propagação do conhecimento na busca por mudanças de percepções e atitudes em relação às problemáticas socioambientais.Universidade Federal de Santa Maria2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1528010.5902/2236117015280Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-APR., 2015; 30-37Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-ABR., 2015; 30-372236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAdriano, Ana Paula PereiraMurata, Afonso Takao2022-09-21T12:25:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15280Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-09-21T12:25:06Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
Caracterização e quantificação de resíduos sólidos em escola pública do município de Matinhos, PR, para proposição de medidas de gestão de resíduos.
title Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
spellingShingle Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
Adriano, Ana Paula Pereira
Waste Management
Gravimetric composition
Environmental Education.
Gestão de resíduos sólidos
Composição gravimétrica
Educação ambiental
title_short Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
title_full Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
title_fullStr Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
title_full_unstemmed Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
title_sort Characterization and quantification of the solid waste from a public school of Matinhos, PR, for proposition of actions in management of solid waste.
author Adriano, Ana Paula Pereira
author_facet Adriano, Ana Paula Pereira
Murata, Afonso Takao
author_role author
author2 Murata, Afonso Takao
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adriano, Ana Paula Pereira
Murata, Afonso Takao
dc.subject.por.fl_str_mv Waste Management
Gravimetric composition
Environmental Education.
Gestão de resíduos sólidos
Composição gravimétrica
Educação ambiental
topic Waste Management
Gravimetric composition
Environmental Education.
Gestão de resíduos sólidos
Composição gravimétrica
Educação ambiental
description Brazil was inserted into the complexity that showed the management of solid waste (SW), demonstrates an alarming situation especially regarding the proper disposal of garbage. In this study the possibility to minimize this situation through joint actions in an educational institution. Therefore, this research, part of the Scientific Initiation, sought to quantify and qualify of SW produced in the school of Matinhos, Pr, Brazil. The methodology applied was the initial diagnosis, followed by interviews and gravimetric composition method for characterization and quantification of the SW. It was observed that the solid waste of the organic generation is high, 57%, followed by “fill fraction” 17%, plastic, paper and 15%, 11%. It was concluded the there is a need to strengthen environmental education and, paying attention to the spread of knowledge in the pursuit of changing perceptions and attitudes towards environmental issues.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280
10.5902/2236117015280
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280
identifier_str_mv 10.5902/2236117015280
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15280/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-APR., 2015; 30-37
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 1, JAN.-ABR., 2015; 30-37
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950575214788608